Den vanligaste bitshållaren jag använder är magnetplattan integrerad i skruvdragaren som egentligen är tänkt för skruv tror jag. Där ligger de vanligaste bitsen jag använder. Finns inget värre än såna där man trycker fast bitsen för slutar alltid med att en bits flyger all världens väg.
Är det för att bära med sig tror jag en konstruktion där bitsen enbart sitter med magnetisk kraft (I mitt fall slutar det alltid med att bitsen ligger löst ovanpå alla andra bitshållare fram tills arbetet avslutas).
Jobbar inte som hantverkare (längre) men renoverar glatt på fritiden (vilket senaste året kan sammanfattas med kök, toalett, övervåning, trappbygge, inredning av vind, inredning av ett förråd till arbetsrum m.m. så tummen sitter där den ska)
Är det för att bära med sig tror jag en konstruktion där bitsen enbart sitter med magnetisk kraft (I mitt fall slutar det alltid med att bitsen ligger löst ovanpå alla andra bitshållare fram tills arbetet avslutas).
Jobbar inte som hantverkare (längre) men renoverar glatt på fritiden (vilket senaste året kan sammanfattas med kök, toalett, övervåning, trappbygge, inredning av vind, inredning av ett förråd till arbetsrum m.m. så tummen sitter där den ska)
Jag skulle vilja ha en liten bitshållare (5-8st) för de vanligaste bitsen som går att fästa stabilt (två fästpunkter likt kniven? Kraftig magnet?) i ett par standard snickarbrallor så att den inte fladdrar omkring så mycket.
Denna ska kunna dockas mot en mer komplett ask så att man kan tappa bort allt på en gång.
Magnetfäste för bitsen skulle vara fint, som många redan påpekat.
Edit: jag jobbar inte heller som hantverkare, men ni får inte glömma bort att vi är en stor och köpkraftig målgrupp som har detta som hobby.
Denna ska kunna dockas mot en mer komplett ask så att man kan tappa bort allt på en gång.
Magnetfäste för bitsen skulle vara fint, som många redan påpekat.
Edit: jag jobbar inte heller som hantverkare, men ni får inte glömma bort att vi är en stor och köpkraftig målgrupp som har detta som hobby.
Redigerat:
Jag saknar några bitshållare som sitter fast på maskinen...
Rikard Gjersvold skrev:Jag har helt slutat använda korta bits med bitshållare, utan köpt på mig långa bits av alla sorter, dom korta försvinner bara hela tiden, och jag använder mest slagskruvdragare med 1/4 fäste, så bitshållaren har ingen funktion för mig.
Jag använder dagligen många olika storlekar i mitt jobb, jag saknar en komplett sats med långa 100 mm och även halvlånga ca 50 mm.
Min drömsats skulle innehålla långa: PH1 PH2 PH3. Torx 15 20 25 27 30 40 Insex 3 4 5 6 Sexkantshylsa 8 10 13.
Jag har idag samtliga dessa i dom 3 små yttre fickorna på höger sida som dom flesta arbetsbyxor har, men hade gärna sett nån hållare man kan haka fast som innehåller alla dessa.
Hållaren skulle gärna vara magnetisk så man utanpå den kan fästa nått man behöver med sig tillfälligt. Jag står ofta högt upp och illa till, då skulle det vara kanon att ha en magnetisk yta för att ha några muttrar el liknande man lossat tillfälligt.[bild]
Jag har precis som du i stort övergett korta bits och kör 50/100mm (75mm är favoriten men svårt att få tag på kvalitets bits i den längden där jag brukar handla), jag har en hållare typ som essve fast med genomgående så det går att trycka igenom långa bits.Visserligen ryms inte så många som du vill ha men jag tycker det funkar helt ok, dom som används minst får ligga löst i en ficka.
Kul idé med att utveckla en vettig bitshållare! Jag har en idé om hur den skulle kunna se ut, men det blir ju inget kul för studenterna (TS). Själv är jag en erfaren uppfinnare med många patent i bagaget. Det blir ju lite fusk. Jag får kontakta Masses och be om att få en prototyp utskriven. Kommer inte att avslöjas eller sökas patent på, btw.
En hållare i stil med Festool fast för långa bits på andra ledden vore nog inte dum, gör man dessutom så att det går att peta in en/flera på kortänden så skulle den nog kunna bli ganska smidig i förhållande till vad man får plats med.
har länge tänkt på något liknad.. formen som dom där 6kant askarna som innehåller betongborrar fast för 100mm bits som du skrurvar toppen på liknande för sticksågblad. och kläd i en färgstark "orange.gul" gummi.. och ett klipps som håller fast den i spikfick elr byxfickan
Att skippa ovanliga bits kommer att kännas som en dålig idé när man stöter på en ovanligare skruv.
Däremot flexibilitet som andra redan varit inne på är något Ni skulle kunna utveckla vidare på.
Jag tänkte mig en lite större låda, säg typ storleken av Systainer Mini (265x171 mm) med flera mindre bitslådor inuti där man kan plocka lådor efter behov.
I takt med att slagskruvdragarna och renodlade skruvdragare med bitsfäste blir allt vanligare så tycker jag Ni ska ha minst en minilåda med 50 mm bits av de vanligaste sorten.
Vanligaste sorten:
Torx 10, 15, 20, 25, 30, 35, 40, 45 (Även Torx TR)
Insex 3, 4, 4, 5, 6, 8, 10 (mm, men finns finns även tum)
PH 1, 2, 3
PZ 1, 2, 3
Jag har en favorit bitslåda för bälte/byxorna men hittar ingen bild på den sorten på nätet. Kan återkomma med bild.
Denna skulle kunna utvecklas så att det passar direkt i lådan.
Däremot flexibilitet som andra redan varit inne på är något Ni skulle kunna utveckla vidare på.
Jag tänkte mig en lite större låda, säg typ storleken av Systainer Mini (265x171 mm) med flera mindre bitslådor inuti där man kan plocka lådor efter behov.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
I takt med att slagskruvdragarna och renodlade skruvdragare med bitsfäste blir allt vanligare så tycker jag Ni ska ha minst en minilåda med 50 mm bits av de vanligaste sorten.
Vanligaste sorten:
Torx 10, 15, 20, 25, 30, 35, 40, 45 (Även Torx TR)
Insex 3, 4, 4, 5, 6, 8, 10 (mm, men finns finns även tum)
PH 1, 2, 3
PZ 1, 2, 3
Jag har en favorit bitslåda för bälte/byxorna men hittar ingen bild på den sorten på nätet. Kan återkomma med bild.
Denna skulle kunna utvecklas så att det passar direkt i lådan.
Jag tycker Norrbottenssnickarns förslag låter bra. En del av bitsasken med hållare för en bits av var sort och en andra del av asken där man kan ha ett rejält lager av udda bitsar och reservbitsar. Normalt sett så köper man ju 10-20 reservbitsar i gången.
Dessutom skall det finnas ställning för en lång bitsholk och en kort holk med låsring. Holkar med magnet är ett elände att använda men den långskaftade holken använder man så sällan så där kan man acceptera magnet.
Framför allt skall bitsasken vara av sådant material att den tål köld. Vid minus 25 grader flyger snaplåsningar och gångjärn av plast all världens väg då man öppnar asken.
Själv kör jag med lösa bitsar som ligger i en plåtask med lock som jag hittade i en sopkontainer. Billigt och fungerar i köld men svårt att hitta rätt bits och att se vad man har i reserv.
Dessutom skall det finnas ställning för en lång bitsholk och en kort holk med låsring. Holkar med magnet är ett elände att använda men den långskaftade holken använder man så sällan så där kan man acceptera magnet.
Framför allt skall bitsasken vara av sådant material att den tål köld. Vid minus 25 grader flyger snaplåsningar och gångjärn av plast all världens väg då man öppnar asken.
Själv kör jag med lösa bitsar som ligger i en plåtask med lock som jag hittade i en sopkontainer. Billigt och fungerar i köld men svårt att hitta rätt bits och att se vad man har i reserv.
Har samma problem trots att jag är Stockholmare, jobbar i frysrum, och kyla o plast är ingen bra kombo. Silikongummi är det enda som funkar i kyla.heimlaga skrev:Framför allt skall bitsasken vara av sådant material att den tål köld. Vid minus 25 grader flyger snaplåsningar och gångjärn av plast all världens väg då man öppnar asken.
Nejdå, det finns gott om plaster som klarar låga temperaturer. Tyvärr är det polypropen som är billigast, och används alltför ofta till produkter som kan råka ut för låga temperaturer. PP har en glastransitionstemperatur som ligger kring -10°C, vilket är orsaken till fenomenet. Jag kan hjälpa TS med materialval när ett koncept till design börjar ta form. Tota ihop en enkel NDA*, så tar vi det utanför forumet, per e-post. Skicka ett PM.
*NDA= Non Disclosure Agreement. Det finns gratis mallar på nätet.
*NDA= Non Disclosure Agreement. Det finns gratis mallar på nätet.
Redigerat:
Om plast inte är ett alternativ så är denna ett mycket bra val:
https://www.wurth.se/produkter/hand...tshallare--bitshylsor-14/bitssats-105-delar-/
Köpte på kampanj för typ halva priset för några månader sedan. Bitsarna sitter bra i gummit och är inte heller svårare att få ut dem än vanliga bitslådor.
Luckan låses automatiskt när man stänger. Haft många lådor och denna är bästa jag varit i kontakt med. Bitsarna i sig håller också mycket hög kvalitet.
Letade nu som ett tok på nätet efter bitslådan för byxor/bältet för 50 mm bits eller andra grejer med bitsfäste som jag pratade om tidigare i tråden och hittade äntligen ett par bilder.
Verkar vara omöjliga att få tag på till ett bra pris. Alibaba har minimiorder på 360 st...
http://www.alibaba.com/product-deta..._460300432.html?spm=a2700.7743248.51.7.mgzKEX
Köpte för många år sedan 2 st för 49 kr/st på Coop
Om någon sett dessa i Sverige så tipsa gärna var man kan få tag på dem.
Man jobbar så otroligt effektivt med dessa!
Jag brukar ha torx 10, 15, 20, 25, 30, 35 och PH2 samt två borrar på 2 och 3 mm (perfekt till förborrning) och ibland en försänkare med bitsfäste i den, det löser 99% av alla snabba jobb och då behöver jag bara slagskruvdragaren med mig.
Logga in
Skapa konto
https://www.wurth.se/produkter/hand...tshallare--bitshylsor-14/bitssats-105-delar-/
Köpte på kampanj för typ halva priset för några månader sedan. Bitsarna sitter bra i gummit och är inte heller svårare att få ut dem än vanliga bitslådor.
Luckan låses automatiskt när man stänger. Haft många lådor och denna är bästa jag varit i kontakt med. Bitsarna i sig håller också mycket hög kvalitet.
Letade nu som ett tok på nätet efter bitslådan för byxor/bältet för 50 mm bits eller andra grejer med bitsfäste som jag pratade om tidigare i tråden och hittade äntligen ett par bilder.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Verkar vara omöjliga att få tag på till ett bra pris. Alibaba har minimiorder på 360 st...
http://www.alibaba.com/product-deta..._460300432.html?spm=a2700.7743248.51.7.mgzKEX
Köpte för många år sedan 2 st för 49 kr/st på Coop
Om någon sett dessa i Sverige så tipsa gärna var man kan få tag på dem.
Man jobbar så otroligt effektivt med dessa!
Jag brukar ha torx 10, 15, 20, 25, 30, 35 och PH2 samt två borrar på 2 och 3 mm (perfekt till förborrning) och ibland en försänkare med bitsfäste i den, det löser 99% av alla snabba jobb och då behöver jag bara slagskruvdragaren med mig.