Filterlådor
Byggde filterlådor i plywood, de samlar upp damm som åker igenom cyklonen eller när man rengör filtren med tryckluft. Borrade ett 35 mm-hål för att få in dammsugarslangen vid rengöring.
Hemmagjorda plywood filterlådor på arbetsbänk med borrat hål och monteringsverktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hand som håller en ihopfällbar dammsugarslang nära ett 35 mm hål borrat i en plywoodskiva.
Skapa konto

Köpte 35 mm-träplugg från Hornbach, satte fast en knopp på ena och limmade ihop. Lite eltejp på också, sedan satt de bra i hålen.
Två träpluggar med svarta knoppar monterade på en röd maskindel för dammhantering.
Skapa konto

Likadana bitar gjordes som lock till låda och lock till toppen av filtret. Lådlocket fick en bit tätningslist, toppen av filtret har redan en gummipackning. Stos på ovansidan av toppen av filtret.
Hemgjorda plywood filterlådor med cirkulära öppningar och metallstosar, på ett verkstadsbord.
Skapa konto

Allt byggs ihop med gängstång och muttrar. Inget är fastlimmat på filtren så de är lätta att ta av igen om det behövs.
Hemmagjord filterlåda i plywood med blått filter och metallstos på toppen, placerad på arbetsbänk i verkstad.
Skapa konto

Och till sist installation!
Hemmagjorda filterlådor i plywood monterade under metallrör, anslutna till cylindriska blå filterenheter i en verkstad.
Skapa konto

• Gilla
roli och 8 till
  • Laddar…
Fixat stos till tunnan, gjorde en i galvad plåt jag haft över (den har räckt till mycket!).
Blå tunna med röranslutning i galvaniserad plåt och tätning, del av ett hembyggt system för att hantera damm och luft från en cyklon till en tunna i ett verkstadsprojekt.
Skapa konto

Sedan slang på mellan cyklon och tunna.
Blå tunna med galvaniserat plåtrör och transparent slang ansluten till locket i en verkstad.
Skapa konto

Gällande elen installerades Felders autostart, med en omkopplare så att jag köra den manuellt eller på auto. Nöjd med detta!
Väggmonterad vit omkopplare för spånsug med lägena "HAND", "0" och "AUTO", och elkablar anslutna upptill och nertill.
Skapa konto

Så, vågar jag säga att den är klar?! Med andan i halsen, tre dagar till beräknad födsel av barn #2. Roligt projekt, har lärt mig väldigt mycket. Nu över till rörsystemet (nästan klart) och utsugen på maskinerna. Men det blir det uppdateringar om i min verkstadstråd. Hoppas att jag varit tillräckligt detaljerad för att ni som läser ska få ut något från tråden om ni vill bygga egen!
Rörsystem mellan cyklon och tunna med stos i galvaniserad plåt, kopplat till blå tunna. Manuel och autostart installerad för el. Verktyg och anslutningar synliga.
Skapa konto

Provkörning

• Gilla
SWe_ och 13 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.