Hej!

Vårt hus är angripet av hussvamp och inlöst. Pengar räcker inte för rivning utan det ska rivas eller eldas upp om några år när vi sparat ihop till detta. När min fru ringde ÖSK (Hultsfreds kommun) sa de att oavsett vi använder huset så blir vi drabbade av ett abonemang på vatten på 3000kr. Vi kommer inte bo i huset och kommer ej använda detta. Frugan sa att de kan stänga av huvudvattenledningen i gatan in till vårt hus. Detta låter helt absurd för mig.

Behöver hjälp
 
Det är inte huset som har ett vattenabbonemang utan fastigheten. Samma sak om du har elström ansluten till fastigheten. Det går alltså bra att ha både vatten och el fram till en fastighet utan att det finns något hus där som är bebott.

Nu är det ju en bra sak att ha kommunalt vatten framdraget ifall ni vill sälja fastigheten eller bygga ett nytt hus där i framtiden.

Kan väl inte kosta så mycket att riva huset? Ett par timmar med grävmaskin så ligger allt på backen i ett par högar färdiga att elda eller köra till tippen.
 
Magnus: Jag vet ju inte hur huset ligger till och hur omgivningarna ser ut, men ganska ofta är brandförsvaret intresserade av övningsobjekt. Brukar då användas några gånger för rökdykningsövningar och sedan eldar man hela huset. Det kan ju vara något om du vill få bort allt och börja med ett helt nytt hus.
cem77 : det kan finnas vissa begränsningar när det gäller hussvampsskadade hus.
 
Ok tack för era svar. Att riva ett hus kostar massor. Räkna med 100000kr för ett företag att riva.

Huset ligger i ett samhälle men det är kanske 30m till närmsta granne
 
100 000kr???
Kolla med fler firmor...gissar på max en dag med grävmaskin om huset är mindre än 200m2
 
Enk Projektet skrev:
100 000kr???
Kolla med fler firmor...gissar på max en dag med grävmaskin om huset är mindre än 200m2
Det är kanske inte enbart tiden det tar att välta huset.

Numera skall ju allt avfall sorteras och det är i regel inte gratis att lämna det till avfallsstationer... om det är blandad kompott i containern så kostar det multum. :(
 
Om ni ändå på något sätt vill gå vidare i att bli av med abbonnemanget - kolla vad det skulle kosta att slå på det igen. Nyanslutning av va ligger här på mer än 100 tusen.
 
Har själv avslutat flertalet abg i flertalet kommuner i hela landet och kan berätta följande. Man kan stänga av sitt vattenabg, utan problem i samtliga kommuner. De kan INTE neka dig detta.

Det du skall tänka på är att du behöver i de flesta fall betala en nya anslutningsavgift och skall du starta upp VA-abg igen på samma adress, så är det verkligen inte värt att göra detta!
 
Göran.W
Förstår inte varför det skulle kosta något.
Jag återanslöt för inte så längesen ett abonnemang som varit avstängt i mer än 10 år och det kostade inget alls.
 
Magnus Lindberg skrev:
Ok tack för era svar. Att riva ett hus kostar massor. Räkna med 100000kr för ett företag att riva.

Huset ligger i ett samhälle men det är kanske 30m till närmsta granne
Kan bara tala lite av egen erfarenhet...Min farmors hus eldades upp av brandkåren (Sthlm.s län) och närmaste hus var bara ca 10-15 meter bort. Brandkåren hade någon slags asbest(?)-pressening som lades över grannhuset och spolades under brandtiden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.