Hej

Inför en badrumsrenovering så har jag fått ok av styrelsen att stänga av inkommande vatten för den radhuslänga jag bor i. Avstängningsventilen sitter under vad jag tror är ngt i still med en sån här https://www.dinvvsbutik.se/sv/artiklar/servisbet-tele-fyrk.html

Se bild

Hur sitter en sån här fast? Det finns inga skruvar eller ngt sådant. Den går att rubba några centimeter med hjälp av ett spett. Men jag vill inte ta i för hårt med risk för att skada ngt.

Tack på förhand

• Nedgrävd avstängningsventil med gräsmatta runtom, verktyg synliga till vänster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Krilleman
Själva ventilbetäckningen brukar man få bända loss "Locket" som är markerat med V.
Brukar ibland vara duktigt fastkilat med grus, och rost.

Du verkar redan ha påbörjat ett försök här.
Det är bara fortsätta.

Rostig ventilbetäckning med grön markering, delvis täckt av jord och gräs, visar ett "V" i centrum av locket.
Skapa konto

Nyare varianter har större "urtag" på sidorna för att lättar komma åt.

Ventilbetäckning med ett "V" på locket, gjord av metall, med markerade urtag på sidorna. Används för skydd över ventiler.
Skapa konto
Ventilbetäckning med två delar, ett stort svart lock markerat med V och en mindre insats. Rustik yta synlig, används ofta inom byggprojekt.
Skapa konto

Redigerat:
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Själva ventilbetäckningen brukar man få bända loss "Locket" som är markerat med V.
Brukar ibland vara duktigt fastkilat med grus, och rost.

Du verkar redan ha påbörjat ett försök här.
Det är bara fortsätta.

[bild]

Nyare varianter har större "urtag" på sidorna för att lättar komma åt.

[bild][bild]
Tack Krilleman!! Det tog ett tag som du kan förstå på grund av mitt sena svar. Men efter mycket rensning, två trasiga moraknivar, ett trasigt huggjärn och en hel del övervåld så lyckades jag öppna det! Tack för hjälpen

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.