Hejsan!

Ska nu under JAS beskära vårt plommonträd som fått svamp i vissa delar. Så en hel del stora grenar kommer ryka så får vi se om trädet klarar sig. Men! I en perfekt värld skulle jag vilja lämna 30-40 centimeter på de grövsta grenarna. Detta för att skapa ett klätterträd till sonen. Men jag har förstått att det är emot alla rekommendationer, att man istället ska såga nära stammen och lämna lite krage så trädet kan läka. Det jag undrar är om det finns något scenario där trädet kan må bra trots att jag lämnar stumpar? Såga i en viss riktning så vatten inte landets på ”såret”? Hjälp trädet läka på något annat sätt? Eller måste vi inse att trädet mår bäst av att inte vara ett klätterträd. Ni ser på bilden att stora delar av trädet dött, säkert på grund av fel beskärning när tidigare ägare hade bråttom och skulle få in maskiner.

Stort tack för hjälp och råd!
 
  • Plommonträd med flera grova avsågade grenar, står i en trädgård nära en väg och buskar, solljus och klar himmel i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det syns ju ganska väl på bilden vad som kan hända om man sågar långt ut från stammen. Träd kan leva länge trots stora skador. Det kan aldrig bli ett perfekt träd av det där. Men kanske ett bra klätterträd.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Döda trädgrenar brukar väl bli spröda med åren och är då olämpliga att kliva på.
 
  • Gilla
Martin Hèrma
  • Laddar…
Gamla döda, torra grenar behöver man inte vara så varsam med när och var man kapar dem. Skadan är redan skedd och läkt, infektionsrisken över. En pomolog som jag gick kurs med tyckte till och med att man kunde snida små skulpturer av tapparna om man vill :)

Levande men sjuka grenar är bäst att kapa vid grenkragen dock.

Jag brukar dock kapa gamla döda tappar in till där man borde ha tagit dem från början. Mest för att jag tycker att det är finast så och att träden ser mer välvårdade ut.
 
  • Gilla
Martin Hèrma
  • Laddar…
Tack för bra svar! De redan döda grenarna är än så länge ganska stabila. Och som sagt har trädet nog gjort sitt. Blir nog till att klippa klätterträd av det och sen om några år ta ner det helt och på börja något nytt ☺️ Men då vet jag att inget går att göra för att ”säkra” upp de dåliga snitt som kommer göras. Men är okej med att trädet kan bli sämre tänker jag. Så får man chans att hitta på något nytt där sen.
 
Ja, kapa du till det så att det är kul att klättra i några år. Sannolikheten att klätterlusten avtar innan trädet är helt slut är ju rätt stor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.