A Ace83 skrev:
Klättrade upp på taket o tog några bilder. Plåten på skorstenen är gammal, inget de bytt nu. Men de skulle gjort på något anmat sät

[bild] [bild]
Beslaget passar inte längre iom att det nya teglet blev högre än det befintliga. Så antingen ett nytt eller modifierat det befintliga så det blivit funktionsmässigt. Vattnet kommer gå in i falserna vid vecket, det är bara enkelfals där som är brukligt men funkar inte som det ser ut idag.

Hur lång är rännan med ett utlopp ?

• Gilla
Mamusen
  • Laddar…
R RoBo skrev:
För lång antagligen, har för mig 10 m. men lite osäker. Men 10 m. med fall 5 mm/m blir 5 cm och då börjar rännan att bli för låg på lägsta punkten. Har förmodligen bara varit ett rör från början så det finns nog inga dagvattenrör dragna i marken dit.

• Gilla
RoBo
  • Laddar…
R RoBo skrev:
Ca 15m

UffePlåtis UffePlåtis skrev:
För lång antagligen, har för mig 10 m. men lite osäker. Men 10 m. med fall 5 mm/m blir 5 cm och då börjar rännan att bli för låg på lägsta punkten. Har förmodligen bara varit ett rör från början så det finns nog inga dagvattenrör dragna i marken dit.
Stämmer, bara ett dagvattenrör

Just plåten vid skorstenen har de som sagt inte bytt, så antar att de bara kommer säga att det inte är deras problem att fixa. Eller borde de kunnat fixa det bättre på något sätt utan att byta hela plåten?

A Ace83 skrev:
Just plåten vid skorstenen har de som sagt inte bytt, så antar att de bara kommer säga att det inte är deras problem att fixa. Eller borde de kunnat fixa det bättre på något sätt utan att byta hela plåten?
Vet inte vad ni kommit överens om men man kan ju tycka att de borde lämnar ett funktionellt tak efter sig om de har åtagit sig att lägga om det. Man kan klippa av plåten ca. 10 cm upp runtom och trä dit nya vingar som passar teglet men nästan lika mycket jobb som att byta hela beslaget.

A Ace83 skrev:
Ca 15m
Över 10m skall det vara två utlopp. Alltså redan fel sedan tidigare.

Hej! Plåt jobbet är inte ok, gammalt bef skorstensbeslag,som blivit för lågt när taket fått nya läkt,många lägger samma strö som läkt, vilket är bra. Det skall finnas underbeslag runt skorstenen, samt falsonering i framkanten. Sotarstegen skall va till den läkt som finns under,förmodligen 25 läkt,finns sotarsteg till 45 läkt med,den lyfter. Nockpannan kan läggas på två sätt,under eller över,om man lägger som på bilden,trycker plåtslagaren ner plåten,falsarihop plåtarna,stående falls eller fälld ,smaksak. Jag lägger nockpannan uppe på plåten,snedskär nocken ,borra hål ipannan ,rostfri skruv med gummipackning 60 mm skruv,plåten under nocken knäcks upp lite så vattnet som läcker in ,rinner ut på pannan. Vad det gäller läggningen av pannorna , ser det ut som dom är hoptryckta lite för hårt,kontrolleras med tumstock 300 byggmått inte tätare,lägger man sig ner o tittar på dom små rillorna skall dom passa i motsvarande.tycker det ser ut som en halvpanna skulle gått at lägga dit om inte rent av en hel panna som ev kapas lite,vindskivorna ser ut att va något för låga,bör vara min 130 mm över råsponten.blir det en panna till o högre vindskivor,blir plåtarna mycket snyggare,krävs då att en plåtslagare måttar.fotplåten är för kort,går inte ner i rännan,kroken ser ut att ligga på råsponten,jag brukar lägga en 28x95 imp längst ner,skruva kroken cc600, börja med första kroken där pannan är högst, annars lyfter pannan om den träffar en krok lägg ,vid knäckning av krok börjar jag en bit ner på kroken ,så att rännan döljer glipan där ev vatten skall rinna ut. Lägg i rännan ,skruva fast fotplåten på kroken,om man sågar eller fräser ner kroken ,känns det bättre när fotplåten monteras,ej nödvändigt,långa fall får fotplåten konas.vid montering utav 29x95 imp måste man kolla så den inte krockar med klackarna under pannan, beror på var första läkten ligger.nedersta pannan kan doppa lite men inte för mycket,då blir det fult.sedan bör det monteras fågelband längst ner.skadade pannor byts lätt, dom skrapade pannorna skulle aldrig lagts ut.
Jag vill reservera mig för hur eran upphandling med byggföretaget gjorts, tar men ett lågt anbud ,får man nog räkna med lite besparingar här o där,om man inte kommit överens om något annat.

• Gilla
ItWasntMe och 1 till
  • Laddar…
Blir till att hitta någon besiktningsman som kan bedömma jobbet de gjort. De sa att de åtgärdar de fel som besiktningsmannen eventuellt hittar. Om de nu skulle motstrida fel en certifierad besiktningsman hittar. Är det ARN som gäller då?

När det gäller att bevara gammalt som är en riskkonstruktion när man renoverar, tex som i detta fallet plåten som är runt skorstenen. Då gäller det att entreprenören friskriver sig skriftligt med undertecknande av beställaren när det gäller privata kunder, annars är man ändå ansvarig för felet.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
H huggan skrev:
När det gäller att bevara gammalt som är en riskkonstruktion när man renoverar, tex som i detta fallet plåten som är runt skorstenen. Då gäller det att entreprenören friskriver sig skriftligt med undertecknande av beställaren när det gäller privata kunder, annars är man ändå ansvarig för felet.
"Endast montörer anställda av xxxx kommer att utföra arbetet, vi är medlemmar i Sveriges Byggindustrier samt Byggmästarföreningen och innehar kollektivavtal. Xxxx lämnar 10 års garanti på utfört arbete. För lösa föremål, ej fastinstallerade på byggnaden tar xxxx inget ansvar."

Materialleverantörens anvisning och AMA Hus gäller i nämnd ordning. Xxxx är anslutna takpartners med Monier.

Tolkar jag det rätt att de har ansvar för att plåten skulle ha "anpassats" så den blir korrekt i samband med att nya pannor las på taket?

• Gilla
UffePlåtis
  • Laddar…
Ja dom har ansvaret.

A Ace83 skrev:
Ok, härligt att lägga ännu mer pengar när man precis betalat för taket
Du har juh själv valt att ta in en polsk firma. Antagligen för att du tyckte priset var sååå mycket bättre. Finns otroligt många bra polacker också, men när man väljer att ta in en firma du inte ens kan kommunicera med, så tycker jag att man får vad man betalar för.
Men svar på din fråga är att det ser förfärligt o ut och är helt fel gjort. Krävs en hel del åtgärder.
Skall det rättas till med svensk firma så kommer det säkert krävas byggställning. Plåtar måste bytas, pannor ska bytas, samt sågas till så att de inte glipar där stegen är placerade.
Detta är katastrof.

• Haha
Anonymiserad 168520
  • Laddar…
I ItWasntMe skrev:
Du har juh själv valt att ta in en polsk firma. Antagligen för att du tyckte priset var sååå mycket bättre. Finns otroligt många bra polacker också, men när man väljer att ta in en firma du inte ens kan kommunicera med, så tycker jag att man får vad man betalar för.
Men svar på din fråga är att det ser förfärligt o ut och är helt fel gjort. Krävs en hel del åtgärder.
Skall det rättas till med svensk firma så kommer det säkert krävas byggställning. Plåtar måste bytas, pannor ska bytas, samt sågas till så att de inte glipar där stegen är placerade.
Detta är katastrof.
Det var en svensk etablerad firma som anlitades, alla pratade svenska. Priset låg mitemellan efter att tagit in ca 5 offerter.

• Gilla
plåtrickard och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.