Skall sälja ett fritidshus som jag och min bror har ärvt av min far. Huset byggdes 1975 och naturligtvis finns inga kvitto kvar,

Efter eventuell försäljning vill ju skatteverket ha in sin del på den s.k. vinsten. Hur beräknas detta? Gäller ju både tomt och fritidshus. Använder man dagens produktionskostnad och ett eventuellt index från -75? Tar man hänsyn till inflation?
 
Man kan antingen använda ngn slags schablonvärde (har läst ng om 150% av fastighetens taxeringsvärde men det gäller nog bara fastigheter köpta före 1952), tomtköpspriset torde finnas registreat hos lantmäteriet, sen om det finns några banklåns/skuldebrev eller likande som kan indikera vad det kostade att bygga eller en uppskattning från tex SCB om byggpriser/kvm det aktuella året, samt ev uppskattningar av större ombyggnader. Det viktiga är väl att du redovisar öppet hur du kommit fram till summan ?


Annars kan du kontakta skatteverket och fråga hur du skall göra, dom brukar vara behjälpliga faktiskt.

/K
 
Vi fick som svar att om det rådde oklarheter ang vad som skall räknas som ingångs/anskaffningsvärde har man rätt att använda 1946 års taxeringsvärde som ingångsvärde. Reserverar mig för just 1946, men det var någon gång på 40-talet.

Jag hade en hel del problem med att få fram vad som var vårt taxeringsvärde vid just det årtalet, men till slut lyckades jag, och det var hela 2500 kr.... :)

Vi har en fastighet som gått i släkten länge, dvs ärvts och getts vidare som gåva. Det har byggts fem hus på fastigheten under årens lopp, och ständiga renoveringar osv. Det är med andra ord extremt svårt att avgöra vad som är ett "riktigt" anskaffningsvärde, men rådet jag fått från skatteverket är att man får göra en uppskattning av vad som kan vara rimligt. Bifoga en skrift med tydliga motiveringar om varför man räknat som man gjort, så får skatteverket komma med med invändningar om de anser beräkningen helt orimlig.

Men i ditt fall måste det vara relativt enkelt att komma med en relativt korrekt bild av kostnader. köpeskillingen för tomten står väl på lagfarten, och få ett utlåtande från en byggare om vad den typen av hus kunde kosta att bugga vid 1975. Inflationen kan du tyvärr inte använda dig av.

Men gör du en sådan beräkning har jag svårt att se hur skatteverket kunde klaga allt för mycket.
 
Hittade en tabell på SCB. Runt 1200:-/kvm kostade det att bygga då. Nästan hela försäljningssumman räknas som vinst med andra ord. Därmed beskattas nästan hela beloppet. Skamligt kan man väl tycka, men bara att finna sig i antar jag.
 
Snurre skrev:
Därmed beskattas nästan hela beloppet. Skamligt kan man väl tycka, men bara att finna sig i antar jag.
Å andra sidan kan man tycka att eftersom du inte haft några kostnader för huset så är det helt rimligt att du inte får göra avdrag för några kostnader. Och många hade varit överlyckliga om de fått de pengar du kommer att ha kvar efter att skatten är dragen.
 
Skatta för en vinst man gjort är väl ok. Då tycker jag det är värre med en marginal skatt på lönen på 60%.....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.