Vi håller på att bygga större altan samt trappa vid ett fritidshus - vi bor alltså ej i huset fulltid (men används året runt).

Huset ligger på en höjd, så det är en lång trätrappa som håller på att byggas, där man också landar på en altan som "mellanlandning", innan man kommer upp till huset och den altan som ligger runt hela huset. Området är mörkt då det främst är fritidshus, så vi vill ha vettig lösning för belysningen från parkeringen hela vägen upp till huset. Idag sitter vanlig lampa ovanför dörren, samt ett par solcellslampor längs vägen som ej funkar så bra...

Så - vad finns för förslag? Jag har gått i tankar om att montera det som verkar kallas grindlyktor på överliggaren av räcket längs med trappan och sen runt altanen. Dessa blir ju ljusstarka så behövs ej alltför många, och de kommer lysa upp bra i hela området runt där de sitter - vilket är lite vad jag vill uppnå (få bort känslan av att hela tomten är kolsvart...).

Ledlampor som lyser upp räcket underifrån blir ej tillräckligt för det jag vill, behövs mer ljus tänker jag...

Några idéer, kommentarer?
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
L
Angående armaturer så är det en personlig smaksak , det som kanske kan vara ett tips är
att när kabeln dras för belysningen ska du en 5 ledare och ha s.k. trapptändning , kunna tända och släcka ljuset både uppe och nere , kanske du har tänkt i dom banorna själv , i sådant fall ta det som ett extra komihåg ,
Armaturers placering är beroende av höjden för montaget och ljusstyrkan , det som jag kan med en erfarenhet av ljus säga , en högt placerad ljuspunkt och stark lyser långt , men kan vara lite elakt i ögonen ( allra helst LED som är skarpt vita ) blir stickig , lite lägre placering under huvudhöjd ger ett ljus som finns men inte syns , det är det som är poängen med det som ljusarkitekter jobbar med , sedan det med upp och ned ljus , varför lysa på månen , den har egen ljuskälla från solen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.