Har en köksfläkt som har en inbyggd backventil. Om man kikar in när fläkten startar kan man se en lucka öppnas.

Är detta skydd till för om fläkten typ går direkt ut genom väggen? Här rör det sig nog om 4m rör rakt upp i en huv på taket.

Finns några risker med att ta bort ett sånt spjäll? Tänker mig att det skulle inte skada att ha en frånluft även dom resterande 23,5 timmarna/dygn när man inte kör fläkten.

baljbalj skrev:
Finns några risker med att ta bort ett sånt spjäll? Tänker mig att det skulle inte skada att ha en frånluft även dom resterande 23,5 timmarna/dygn när man inte kör fläkten.
Beroende på ventilationssystemet i övrigt finns det väl en viss risk att du får tilluft 23.5 timmar per dygn. Du kanske kan prova att manuellt "tvinga" upp spjället för att se vilken väg luften verkar ta. Kan säkert bero lite på årstid/temperaturer också.

• Gilla
baljbalj
  • Laddar…
Vad har du för uppvärmingssystem? Går röret från köksfläkten i en egen skorsten eller ligget den tillsammans med ett/flera andra rör?

Det går i en egen skorsten (plåthuv typ). Den "riktiga" skorstenen värms endast via en öppen spis (ibland...)

Självtaget genom fettfilter och fläkt är förmodligen försumbart, med risk för att de istället får kallras så skulle jag nog välja att ha kallrasspjälet kvar.

Inser efter att ha funderat en sekund längre att inskjutningsfinessen gör att det blir typ tätt när köksfläkten är inskjuten så detta blir inte bra.

Men rent generellt, man hör rekommendationer att man ska ha frånluft i kök, badrum och garderober hur fasen säkerställer man att inte en av dom blir tilluft istället?

I mitt duschrum satte jag en fläkt utomhus på taket som konstant går på lågvarv för att ha en grundventilation. När vi duschar drar vi upp fläkten på max. Ger en nästan ljudlös ventilation som samtidigt är väldig effektiv. Har ett fönster direkt utanför duschväggen och utsuget sitter ovanför duschmunstycket. Det blir inte ens imma på fönstret vintertid när vi duschar

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.