15 740 läst · 6 svar
16k läst
6 svar
Behövs kallrasskydd i köksfläkt om röret går upp i skorsten?
Har en köksfläkt som har en inbyggd backventil. Om man kikar in när fläkten startar kan man se en lucka öppnas.
Är detta skydd till för om fläkten typ går direkt ut genom väggen? Här rör det sig nog om 4m rör rakt upp i en huv på taket.
Finns några risker med att ta bort ett sånt spjäll? Tänker mig att det skulle inte skada att ha en frånluft även dom resterande 23,5 timmarna/dygn när man inte kör fläkten.
Är detta skydd till för om fläkten typ går direkt ut genom väggen? Här rör det sig nog om 4m rör rakt upp i en huv på taket.
Finns några risker med att ta bort ett sånt spjäll? Tänker mig att det skulle inte skada att ha en frånluft även dom resterande 23,5 timmarna/dygn när man inte kör fläkten.
Beroende på ventilationssystemet i övrigt finns det väl en viss risk att du får tilluft 23.5 timmar per dygn. Du kanske kan prova att manuellt "tvinga" upp spjället för att se vilken väg luften verkar ta. Kan säkert bero lite på årstid/temperaturer också.baljbalj skrev:
Inser efter att ha funderat en sekund längre att inskjutningsfinessen gör att det blir typ tätt när köksfläkten är inskjuten så detta blir inte bra.
Men rent generellt, man hör rekommendationer att man ska ha frånluft i kök, badrum och garderober hur fasen säkerställer man att inte en av dom blir tilluft istället?
Men rent generellt, man hör rekommendationer att man ska ha frånluft i kök, badrum och garderober hur fasen säkerställer man att inte en av dom blir tilluft istället?
I mitt duschrum satte jag en fläkt utomhus på taket som konstant går på lågvarv för att ha en grundventilation. När vi duschar drar vi upp fläkten på max. Ger en nästan ljudlös ventilation som samtidigt är väldig effektiv. Har ett fönster direkt utanför duschväggen och utsuget sitter ovanför duschmunstycket. Det blir inte ens imma på fönstret vintertid när vi duschar
Liknande trådar
-
Det droppar vatten från köksfläkten. Kallrasskydd behövs visst - men hur högt ska jag sätta det?
Ventilation -
Behövs kallrasskydd om fläkten alltid snurrar?
Ventilation -
Smällande från kallrasskydd i köksfläkt
Ventilation -
Behövs kallrasskydd vid kontinuerlig badrumsfläkt - självdrag
Miljö & Hälsa -
montera köksfläktens kallrasskydd på utomhussidan?
Ventilation