Förutsättningar:
Nybygge och anslutning av fast telefoni kostar enligt offert 11000 kr. Tvekar om denna engångskostnad är motiverad, eller om vi ska satsa på mobil kommunikation. Det finns 3G-täckning på platsen.

Behov
1. "Hemtelefon" som går till två trådlösa telefoner, en per våningsplan. Helst med ett vanligt riktnummer.
2. Internet genom en router som hanterar trådlöst och trådbundet inom huset.
3. Anslutning av huslarm till telefonnät.

"Hemtelefon" alternativ:
Fast telefoni=Trådlösa "vanliga" telefoner.
Mobil telefoni=Två mobiler (en per våning) som alltid är hemma. Tvillingabbonemang så de har samma nummer.

Internet-alternativ:
Fast telefoni=Internet genom ADSL.
Mobil telefoni=Inköp av 3G-router. Internet helst genom samma mobilabbonemang som "hemtelefonerna".

Larmuppkoppling alternativ:
Fast telefoni=Anslutning till fasta nätet
Mobil telefoni=Inköp av GSM-modul till larmet.

Hur ska vi resonera, och hur skulle ni tänka om ni stod inför dessa alternativ? Och finns det ytterligare (bättre) alternativ?
 
Självklart en fast anslutning till en villa. Sedan kan du köra trådlöst inom huset.
Vad är 11.000:- om man bygger nytt, det är ju inte mera än en ytterdörr (ok ta det som bildligt du behöver inte välja ;-) )
Alternativen att välja flera olika lösningar och äv kombinera med mobilt får du när du har en fast anslutning till villan.
Det kommer fler och fler nya tjänster som kombinerar Telefon, Internet, TV, Mobilt, mm, och då kan du anpassa det som är bäst för dig och även byta om behovet förändras,
 
Hur ser täckningsbilden ut?
Vet du något om avstånd till Telestationen. Det jag funderar på var ev kabeltv via bredbandet?
Finns det något stadsnät i området så kan det vara ett alternativ. likaså om det finns ett utbyggt kabeltv nät
 
jag skulle ha valt fast telefoni 11000 är inte så mycket, bara elen kostade oss 20 000 att ansluta
 
Visst, 11000 är ju inte så mycket på det stora hela men om det går att lösa i princip samma funktionalitet utan att ansluta sig till det fasta nätet så känns det ändå som en onödig kostnad. Förutom installationskostnaden är det sedan så klart också en löpande kostnad som man får ta med i beräkningarna.

Så frågan kanske egentligen är: Går det att uppnå i princip samma funktionalitet utan att gå via det fasta nätet?

Känns också som att det är lite av en generationsfråga. Vissa tycker det är självklart att man ska ha fast telefon för så har det "alltid" varit.

Men visst, att ansluta sig till det fasta nätet är den enkla lösningen (och kanske också den bästa...)

Stadsnät (fiber) eller kabel-tv finns inte med som alternativ.
 
B
hur långt har du till stationen? 11 000 låter ju ganska lite. Telia kan ju offerera fiber vid nybygge... marginellt mer än koppar.

fördelen är ju att trådburna inte är lika störningskänsligt som 3G-lösning, dessutom mycket snabbare. (troligtvis)

då slipper du tänka på överföringsmängder o dyl, och kan titta på hur mycket web-tv som hellst...

satsa på en fast anslutning!
 
Betala 11.000kr för något som behövdes tidigt 1900-tal känns som ett slöseri. Gissa vilken teknik som kommer utvecklas mest.

Den man behöver dra en kabel i marken fram till ditt hus eller den som går helt utan kabel.

ADSL kommer de sakta men säkert låta dö ut precis som ISDN.

Visst 3G kanske inte är optimalt och bra idag men de kommer i alla fall utvecklas.
 
S
3G duger rätt bra till surf, dessutom går det att få fast nummer till mobiltelefonen idag...
Men jag tycker helt klart att ni skall satsa på fiber istället det är ett klockrent alternativ till telefonkabeln, men det kanske inte är ett alternativ?
 
All teknik blir gammal, men ny kommer. Det har länge funnits annan teknik än ADSL, men har då andra xDSL benämningar och kapacitet. Men det kommer aldrig i närheten av fiberanslutning.
Fördel med radiobaserade lösningar (för det är t.ex. GSM, 3G, 4G, mm) är att du även kan ta med dina olika tjänster vart du än befinner dig.
Nackdelen är att det kommer finnas kapacitetsbegränsningar som påverkas av antal samtidiga användare, deras kapacitetsnyttjande, mm och om man befinner sig i utkanten av radiomastens täckningsområde, dvs du kan aldrig veta precis vad just du får i hastighet på din "egen" anslutning/access. T.ex. den nya 4G med betydligt högre hastighet så har den så kort räckvidd att den definieras som "kvarterstäckning" för varje täckningsområde.
Sedan kommer det faktiskt vara så att många fastigheter på glesbygden framöver endast kommer att erbjudas radiobaserad kommunikation då det fasta ledningsnätet inte kommer att finnas kvar där.
Som exempel så kör jag 3G och Edge i fritidshuset, men det går inte att jämföra med den 8Mbit/s vi har hemma för att surfa, kolla t.ex. SVT-Play, mm, där vi även kör IPTV och en IP-telefon, samt en vanlig fast telefon, och vi streamar radio till 2 mediaspelare via Internet. Mobiliteten är däremot perfekt i fritidshuset men då jag nu kan jämföra så vill jag inte vara utan den fasta anslutningen.
 
Vi har inte fast telefon till vårt hus. Det är nog draget och så men tycker att det blir för dyrt med abbonemanget i månanden. Så vi kör på med mobilt. 3Gtäckning har vi med. Och det är nästan aldrig störningar. Aldrig lika störningsfritt som det fasta men när det är storm brukar mobilerna hålla längre. Vad gäller internet har vi mobilt bredband, det billigaste. Det går inte fort men det duger till oss.

Ni kan ju i värsta fall pröva med att köra mobil och sen lägga till det fasta? Fast det innebär grävning i ett skede där man inte vill gräva kanske? Jag e nöjd med mitt mobila men jag e född -85! ;-)
 
Funderade ett tag och detta är mycket individuellt, så du bör funder på följande:
* utgå från hur många ni är i familjen och som kommer att använda internet samtidgt
* vad använder ni Internet till mail, vanlig surfa, titta på "internetTV, mm,
* vill du kunna välja IPTV
mm.
Och det har inget med ålder att göra :) Har haft mobil sedan -82 så före det Ljungskullan föddes. Och så är jag i branschen, vilket gör att man har lite för mycket va det "goda" och kanske inte är helt objektiv, samt ser lite för mycket problem hos många som enbart valt "radiokommunikationen". T.ex. har vissa brukare varit mycket nöjda med sin 3G prestanda tills flera i just det området också börjar köra större mängder data via 3G och så plötsligt ska alla dela på den kapacitet som finns till just den basen. För 3G påverkas även accesshastigheten av antalet användare, vilket det inte gör i en fast anslutning, med flera andra faktorer.
Så det är lättare att i förväg veta vad man får för resultat/prestanda med en fast anslutning än med t.ex. 3G-anslutning.
 
Man kan ju gå in i butikerna som säljer mobiler och tillhandahåller mobilt bredband. Så länge man själv går in till dom och frågar saker så brukar dom inte vara så jobbiga. Man kan fråga vad dom har för planer i området man bor, vad det finns för utbud osv. på det viset så får man ju lite bättre koll på vad som är möjligt att göra. Tror att det finns begränsningar när det gäller tvkanaler på vissa ställen t.ex.

Än så länge fungerar 3G nätet bra hos oss. Mkt bättre än Teliamasten som också finns i närheten..genom den har vi ingen täckning...jag tror att det gäller dom närmaste grannarna med
:)
 
ljungskulla skrev:
Man kan ju gå in i butikerna som säljer mobiler och tillhandahåller mobilt bredband. Så länge man själv går in till dom och frågar saker så brukar dom inte vara så jobbiga. Man kan fråga vad dom har för planer i området man bor, vad det finns för utbud osv. på det viset så får man ju lite bättre koll på vad som är möjligt att göra. Tror att det finns begränsningar när det gäller tvkanaler på vissa ställen t.ex.

Än så länge fungerar 3G nätet bra hos oss. Mkt bättre än Teliamasten som också finns i närheten..genom den har vi ingen täckning...jag tror att det gäller dom närmaste grannarna med
:)
Du menar operatören 3s nät gissar jag, eller? 3G är en benämning för en teknik inom mobilområdet som alla operatörer har. Jo, det är helt rätt att det gäller att kontrollera och välja den operatör som har täckning där man bor.
När jag nämner IPTV så avser jag tvsändningar av samma kvalite som i marknätet där IPTVn har en prioriterad trafikklass för att inte få störningar, inte utsändningar via Internet eller liknande.
 
hihi..det här är rena grekiskan för mig;-) när vi flyttade skaffade vi en teliamobil...(här finns teliamast) så vi tänkte att d skull fungera. Men det gjorde det inte...gick inte att prata i telefonen ens. Så fick vi ett tips från grannen att skaffa en 3G-mobil ( en som kan ta upp signal från det nätet, antar jag?) och sen dess har det fungerat. Varför gräva djupare i ngt som funkar! Haha. Samma med bredbandet, det fungerar utmärkt!

Så det e mitt tips. Kollar man upp innan man tecknar abonnemang (vi hade pröva på) så ska det gå bra. Kan man tänka sig att gräva upp tomten om tre år för att man inte tycker mobilt funkar så går det ju också bra! ;-)
 
Jag har nyligen hört flera personer som efter nybygget tröttnat på alla problem med deras mobila bredband, så mitt råd är att ta in offert på en fiberanslutning. Finns fibern framme kan du mer eller mindre känna dig framtidssäker riktigt många år.
Själv kommer jag få vänta innan jag kan hoppa på en fiberanslutning mot ett öppet stadsnät, men man kan ju alltid drömma om hur underbart det kommer kunna bli...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.