Hej!
Den korta frågan: Behöver ett FTX-system justeras? Är det något jag kan göra själv genom att hyra mätutrustning, eller bör jag anlita någon..?

Längre förklaring...
Vi bor i ett hus från mitten 50-talet. En plan med källare, ca 100 kvm/plan. Ja, källaren är fullt uppvärmd och ventilerad.
Ja, det är lite undertryck i huset. Obefintligt radon...
På vinden sitter ett Östberg Heru 100 S.
Frånluft i toalett, badrum, tvättstuga och kök. Tillluft i sovrum, vardagsrum mm....
Jag upplever att vi har ett mycket bra inneklimat, väl ventilerat, ingen fukt som blir kvar efter dusch. Luktar alltid fräscht när vi kommer hem.
Men, tidigare ägare nämnde vid köp att han "justerat upp" luftflödet, det är bra med ventilation.
Jag misstänker alltså att det ventilerar lite väl mycket!
Är detta något problem?? Finns det risk att uppvärmningskostnad blir onödigt hög pga för högt luftflöde?

Ska jag kontakta sotare/ventilationsfirma för att mäta och justera?
Eller ska jag hyra anemometer (?) och mäta själv? Vad är då lämpligt luftombyte

Tacksam för svar :)
 
  • Gilla
mrPersson67
  • Laddar…
Är man lite händig kan man lätt med hyffsat billig peng köpa och tillverka egen utrustning för att mäta upp.
Detta blir billigare än att anlita någon och man har ju kvar utrustningen om man vill göra ändringar

Jag har gjort så själv och då OVK:n (besikting av ventilation) gjordes av proffs blev de förvånade över att allt var inom 5% från de världen som ska vara.

Köpte en sånn här:
https://www.conrad.se/sv/p/voltcraft-pl-130-an-anemometer-0-4-till-30-m-s-123400.html

Sen tillverkade jag en fyrkantig stos av kartong själv.
Stosen behövs för att få all luft att gå genom anemometer:n och man sätter stosen över ventilen.
 
Luftflödet ska vara
  • Friskluftsflöde(dvs inkommande luft till bostaden) på lägst 0,35 l/s per m2 eller luftomsättning på minst 0,5 gånger per timme.
  • Frånluft (dvs avgående luft ut från bostaden) från kök och våtutrymmen med minst följande minimala luftflöden i l/s : 10 i kök, grovkök och separata toaletter och 15 per badrum.
 
  • Gilla
mrPersson67
  • Laddar…
Har 95+95 kvm och samma aggregat.
65-70% ger mig 35l/s per kvm.
 
L Luugen skrev:
Har 95+95 kvm och samma aggregat.
65-70% ger mig 35l/s per kvm.
svarare
 
M mrPersson67 skrev:
svarare
Bara en jämförelse.
Om ditt aggregatet är inställt på 60-70% så har du troligtvis rätt flöde då storleken på huset är likvärdig under förutsättning att det en gång i tiden kalibrerats.
Tycker du att det drar eller eller låter mycket från systemet är det bara sänka något.
Så länge det inte känns och luktar instängt så ventilerar du tillräckligt.
 
Upplever du att luften är dålig på vissa ställen?
Skulle rekommendera att du går till aggregat, stoppar det. När elen är utdragen och fläktarna står still så kolla igenom filter hur de ser ut. Snurra på fläktarna och lyssna på hur dem låter för att se om de är något missljud. Om så är fallet är de viktigt att byta för att minimera större skada.

Angående injusteringen kring ventilationen rekommenderar jag att du att du tar in en firma som gör det korrekt. Då får du även protokoll på grejjerna. Att injustera en villa tar endast någon timme och kommer inte kosta skjortan. Be om ett pris innan.
 
  • Gilla
mrPersson67
  • Laddar…
Återkommer i frågan…

Har köpt en anemometer, tillverkat en finfin stos av kartong och tejp😂

Totalt uppmätta flöden liter/sekund
Tilluft våning 85
Tilluft källare 29


Frånluft våning 42
Frånluft källare 23 (kan diffa, svårt mäta i tvättstugan)

Summa tilluft 114
Summa Frånluft 65

Huset är 101+101 kvm

Kan detta stämma???
Kan tillluft vara så mycket högre än frånluft??
Med rekomderade 0.35 l/s per kvm borde jag ha flöde om 35 l/s per våning, totalt 70 l/s

Om siffrorna stämmer har jag för mycket tillluft. Jag upplever dock något undertryck i huset..


Hmm 🤔
 
Du verkar ha lite väl mycket tillluft.

Skulle nog testa o dra ned tilluften lite kanske ca 10% och se hur dels luftkvaliteten känns men även hur trycket känns. blir det jobbigare att öppna ytter/altandörr?
 
Tack för snabbt svar.
Justerar jag det på fjärrkontrollen, dvs minskar fläkthastigheten?
Nu är det
Tilluft 3080 rpm
Frånluft 3460 rpm
 
A A bygg skrev:
Tack för snabbt svar.
Justerar jag det på fjärrkontrollen, dvs minskar fläkthastigheten?
Nu är det
Tilluft 3080 rpm
Frånluft 3460 rpm
Ingen aning. Kan du minska bara fläkthastigheten för tilluften där gör det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.