Hej!

Är på väg att buda på ett hus som det står är från 1909 så vet inte exakt hur gammalt. Skulle behöva era kloka råd eftersom jag själv inte är insatt. Ska flytta in själv med två små barn och har inte supergod ekonomi för stora projekt. Räknar med att behöva lägga om tak och köpa ny värmepanna så har buffert för det i princip.

Fråga 1

Rören i huset är bytta fram till ca 10 cm innanför husväggen i en liten källare under köket. Se bild. Sedan är det originalrör tror jag fram till tomtgränsen. Är de gamla rören något som kommer behövas relining på eller är det ngt jag borde bekymra mig över?

Fråga 2

I väggen till tvättstugan är det fuktskada. Vatten från grannens hustak som står ca 1.5-2m bort rinner rakt på väggen när det regnar och mäklaren sa att ägarna inte åtgärdat utan då bara låter det lufttorka upp mellan varven. Hon sa att det är ok eftersom väggen enbart består av tegel och murbruk och inget organiskt material som kan mögla och inte behöver åtgärdas men fick ingen bra magkänsla av mäklaren så vet inte om jag vågar lita på det. Vad säger ni?Tog bilder även på detta

Tack på förhand!

  • Nyinstallerade rörledningar i en källare med synliga tegelväggar, kablar och gammal utrustning.
  • Vattenledningar i källare med synliga gamla och nya rör nära väggen och golvet.
  • Vägg med fuktskador och mögel under vit radiator, med synliga rör och skadat putsverk.
  • Fukt- och mögelskador längst ned på en vitmålad vägg med en cykeldel och hink i förgrunden.
  • Skadade gamla trästöd framför en husvägg med fuktmärken och löv på marken.
  • Vägg med fuktskador, mörkare fläckar nära marken, gammal vedräcke i förgrunden.
  • Vägg med fuktskador och mögeltillväxt nära marken på ett äldre hus.
  • Vägg med fuktskador och mögeltillväxt nära marken på ett äldre hus.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.