Bor i ett lättbetonghus byggt -67 som har en ventilerad krypgrund. Tror att den hade tre luftintag från början, men att mekanisk ventilation sattes in i ett av dom senare. Nu nämnde grannarna att de har satt igen två av luftintagen och bara låter fläkten suga ut luft från grunden. Det känns som om det skulle bli bättre värmeekonomi på det sättet (ingen kalluft sugs in i krypgrunden = varmare golv). Och undertrycket borde bli stort så ingen risk för markradon i huset då. Men kan någon säga mig om jag riskerar att det blir andra problem om jag sätter igen luftintagen till krypgrunden och bara behåller utblåset med fläkten? Fukt till exempel?
 
  • Ventilationsrör med svampformad huva vid husvägg omgiven av gräs och höstlöv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En smutsig vit låda, två tunnor och en sopkvast vid en gul vägg utomhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är grunden tät i övrigt borde det inte bli någon fukt. Köp en billig hygrometer och håll koll på fuktvärdena
 
Tack @Manganbangan!
Bra tips! Hur fuktigt får det vara för att man inte ska bli orolig?
Har haft en hygrometer i röret med utblåset senaste året men den ligger ganska högt tycker jag - mellan 60-95% med ett snitt runt 77% (se även bild).
 
  • Graf över relativ luftfuktighet från oktober 2022 till oktober 2023, visar max, genomsnitt, och minimum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:

Bästa svaret

V VallingbyJonsson skrev:
Tack Manganbangan!
Bra tips! Hur fuktigt får det vara för att man inte ska bli orolig?
Har haft en hygrometer i röret med utblåset senaste året men den ligger ganska högt tycker jag - mellan 60-95% med ett snitt runt 77% (se även bild).
Beror på temp.
Graf visar relation mellan relativ fuktighet, temperatur och mögelrisk över tid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
K Kane skrev:
Beror på temp.
[bild]
Låter rimligt, tack för grafen @Kane
 
K Kane skrev:
Beror på temp.
[bild]
Den grafen är mycket bra. Som jag alltid tjatar om när det gäller krypgrunder, är marken tät? Träffade en kund en gång som drog in varm sommarluft på ena sidan grunden. Igenom en oplastad fuktig kall och rå grund och ut på andra sidan. Never ending story med fukt.
 
  • Gilla
Kane
  • Laddar…
Tack för tipsen! Det blir nog att jag sätter igen luftintagen och håller koll på fukten med en hygrometer som @Manganbangan föreslog. Tyvärr går det inte att komma in i krypgrunden så jag har satt hygrometern i frånluftskanalen, i röret som ventilationen är anslutet till.

Har filmat lite i krypgrunden för att se hur det ser ut och det är väldigt dammigt och stora sprängstensblock. Troligen inte så mycket organiskt som kan mögla. Men hur vet man att den är tät? Antar att det kan rinna in vatten underifrån när det regnar, det kan man väl inte skydda sig mot?
 
  • Gilla
Manganbangan
  • Laddar…
V VallingbyJonsson skrev:
Tack för tipsen! Det blir nog att jag sätter igen luftintagen och håller koll på fukten med en hygrometer som @Manganbangan föreslog. Tyvärr går det inte att komma in i krypgrunden så jag har satt hygrometern i frånluftskanalen, i röret som ventilationen är anslutet till.

Har filmat lite i krypgrunden för att se hur det ser ut och det är väldigt dammigt och stora sprängstensblock. Troligen inte så mycket organiskt som kan mögla. Men hur vet man att den är tät? Antar att det kan rinna in vatten underifrån när det regnar, det kan man väl inte skydda sig mot?
Hehe, det går alltid att komma in i en krypgrund, det är bara en fråga om hur mycket man verkligen vill det 😉
 
  • Haha
VallingbyJonsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.