Jag har en 80-tals enplansvilla i trä i vinkel. I vinkeln går taket ut dryga tre meter och vilar på pelare, och utrymmet under taket har vi glasat in till ett uterum. Uterummet utnyttjar alltså befintligt hustak, och ovanför uterummets tak (befintlig takpanel) finns därmed en oisolerad kallvind.

Vi kommer inta att ha någon permanent värme i uterummet, men har inrett med isolering i golvet och dubbelglas för att kunna förlänga säsongen. Vi värmer upp det vid behov med infravärme och en etanolspis.

Nu till frågan: Jag har för avsikt att lägga isolering i taket till uterummet (alltså gå in på huset befintliga vid, och lägga isolering även på den delen som är ovanför uterummet) för att behålla värmen bättre..

Behöver jag lägga fuktspärr under isoleringen, eller är det overkill med ett såpas måttligt användande?

Något annat att tänka på?
 
Man bör inte ha diffusionstät plast i utrymmen som inte alltid är uppvärmda!
 
  • Gilla
Affeman
  • Laddar…
Aha, där ser man - tack för snabbt svar!

Vad är den tekniska bakgrunden till det? Jag är helt klar över att varm luft bär mer fukt och hur kondens uppstår, men är lite osäker på hur mans kall resonera i det här fallet.

Normalt kommer det precis som du tolkat det att vara samma temperatur i uterummet och på kallvinden ovanför.
 
Du kommer få fuktutfällnngar på plasten! Du kommer även få fukt i isoleringen, men den kommer utan plast förhoppningsvis kunna ventileras ut. Allra bäst är cellulosa, lin eller cutterspån-isolering att hantera fukt, men jag skulle tro att sten/glas-ull också fungerar om det är välventilerat...
 
Som jag har förstått det så är det för att det i ett ouppvärmt utrymme ibland kan bli kallare än utomhus (framför allt på vintern antar jag). Då kan kan luft utifrån tränga in i isoleringen och kondensera vid plasten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.