Hej alla, jag grunnar på en sak:
Vårt blivande hus ska dela brunn med grannen och vi har förstått att vi bör ha en hydropress för att få ett jämnt flöde på vattnet, och min fråga är om denna hydropress måste anslutas elektriskt på något sätt till pumpen i brunnen?
Jag tänker på om hydropressen styr/startar pumpen elektriskt så att den "laddar" pressen tills rätt tryck har uppnåtts? Eller bevakar pumpen trycket och startar och går tills rätt tryck uppnåtts?

Pumpen är ansluten elektriskt till grannen som redan tar vatten ur brunnen.

Tacksam för svar / EoJ
 
Nej.

Det är trycket hos grannen som styr pumpen.

Er hydropress har en gynnsam inverkan på vattentrycket.

Prototypen
 
prototypen skrev:
Nej.

Det är trycket hos grannen som styr pumpen.

Er hydropress har en gynnsam inverkan på vattentrycket.

Prototypen
Fråga: drivs en hydropress av ström eller är det pumpen i borrhålet som laddar och membranet som står för trycket?
 
Precis. Det är en metallbehållare med en uppblåst ballong i. Man pumpar upp lufttrycket i gummiblåsan till ett lämpligt med en kompressor, det är vanlig bilventil på den.
 
Har grannen ett fungerande system behöver du bara koppla in ett rör och ska inte ha någon extra tank. Det finns då redan en tryckbrytare för pumpen och en trycktank (hydrofor eller hydropress)
 
tussee skrev:
Har grannen ett fungerande system behöver du bara koppla in ett rör och ska inte ha någon extra tank. Det finns då redan en tryckbrytare för pumpen och en trycktank (hydrofor eller hydropress)
Till saken hör att det är gammalt hus och jag undrar jag över om de har det eller om det bara så att den är väldigt liten, de klagar på pulserande och dåligt tryck på vattnet i kranarna... Kanske är det som man nämnde innan så att båda husen kan tjäna på detta?
Grenröret till det nya huset sitter mellan brunn och det gamla huset... Ser du något problem? Får ta och ringa VVS-firman på måndag...
Fortsatta tankar?
 
Oavsett om man har en hydropress eller hydrofor så måste man men jämna mellanrum fylla på luft i dom. Typiska symptom på för lite luft är att pumpen slår till och från hela tiden, vattentrycket varierar eller nästan pulserar. Så en första åtgärd skulle kunna vara att kontrollera trycket i hypropressen.
Till grundfrågan: om det redan finns en trycktank ska ni inte koppla in en till. Ni tar ut ert vatten med en avgrening efter den befintliga hydropressen. Däremot måste ni kontrollera att hydroressen har tillräcklig kapacitet.
 
Eoj>> då ska ni byta tanken om den är för liten inte montera fler. Som andersmc skriver kontrollera luften i tanken. Här är en bra sida om ni har hydropress tank.
 
tussee skrev:
Eoj>> då ska ni byta tanken om den är för liten inte montera fler. Som andersmc skriver kontrollera luften i tanken. Här är en bra sida om ni har hydropress tank.
Tack för alla svar, problemet för oss är att husen ligger i olika riktningar i förhållande till pumpen, vi har tidigare blivit rådda att sätta ett T-rör strax efter brunnen där pumpen sitter. Jag tror att det sitter en hydrofor i det gamla huset om det spelar någon roll?
 
Det går inte att grena vattenledningen efter pumpen till varsin hydrofortank. Antingen grenar ni efter den gemensamma hydrofortanken, eller så får ni ha varsin pump med tillhörande tank.
Ett alternativ kan vara att flytta tanken till brunnen. Man får då bygga ett litet "hus" till den, med värme, så den står frostfritt.
 
Nämen andersmc, varför inte två hydropressar. Om blåsorna är fyllda till samma lufttryck så fungerar det. Det blir kommunicerande kärl och ett jämnare vattentryck.

Av vilken anledning måste vattnet gå genom hydroforen?

I tråden verkar det som om befintlig hydropress/hydrofor saknar luft och därför får pumpen starta och stoppa för ofta.

Prototypen
 
prototypen skrev:
Nämen andersmc, varför inte två hydropressar. Om blåsorna är fyllda till samma lufttryck så fungerar det. Det blir kommunicerande kärl och ett jämnare vattentryck.

Av vilken anledning måste vattnet gå genom hydroforen?

I tråden verkar det som om befintlig hydropress/hydrofor saknar luft och därför får pumpen starta och stoppa för ofta.

Prototypen
En annan lösning är att gå från den befintliga hydroforen till en ny med en backventil.
 
Det var det som var så besvärligt då brunnen ligger mellan husen.

Prototypen
 
Just, det var så det var...om det ändå måste grävas till brunnen skulle jag fundera på att ha en helt egen anläggning dvs bottenventil, sugslang, pump,hyrofor/hydropress och tryckbrytare.
(Så är det endast själva brunnen kvar att ev bli osams om...)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.