Har gjort ett par köksluckor själv i fanerad mdf. Faneret är obehandlat. Tänkte därför höra om lite tips.

1. Kan man sätta upp luckorna först och behandla sen eller finns det någon vinning med det omvända? Skulle förenkla arbetsprocessen om man kan få upp allting först. Jag tänker om olja lätt det rinner?

2. Det är ett fint mörkt träslag utvändigt så jag antar att olja eller klarlack är alternativen. Finns det några fördelar/nackdelar med respektive val?

3. Något annat man bör tänka på specifikt för faner?
 
Hej,

mycket enklare att behandla det innan montage. Lack håller bättre än olja. Då det är kök så hade jag kört på lack. Köp en riktigt 1-komponentslack från färgaffären. Finns matt, halvmatt osv. En riktig lackpensel är också tvunget. Räkna med minst två strykningar, gärna tre. Mellanslipa med fint papper, typ 180 beroende på hur fin yta det blir efter första strykningen. Använd en hård kloss och handslipa, själv kör jag med en ek-kloss i många fall. Finare papper efter varje slipning.
Ytan blir hård och jämn, lätt att hålla ren.

själva har jag inte haft tur med hårdvaxolja på mörka träslag, även om många gillar just det. Tror det beror mycket på vad det är för trä.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.