Efter 15 minuters trixande fram o tillbaka kring stationen hittar roboten till slut in i laddstationen…OFTAST går den rakt in men ibland verkar den inte hitta alls…batteriet? Har kollat antennen o den är OK. Den är 7 år.
 
Det är det är battraiet mitt gav upp efter 5-6 år.
Öppna upp den och kolla vad som sitter. Det är olika på de där så du köper rätt. Ca 800 kr för ett nytt
 
galento
Så kan våran 430 göra med nya batterier också , ett tips här var att slingtrådarna ligger under laddstationen som stör signalen från laddstationen.
 
  • Gilla
sepani
  • Laddar…
galento galento skrev:
Så kan våran 430 göra med nya batterier också , ett tips här var att slingtrådarna ligger under laddstationen som stör signalen från laddstationen.
Slingtrådarna tror jag inte ligger under stationen, (utan endast guide kabeln ligger under) men det måste den väl göra? Ska i alla fall dubbelkolla. Slipper gärna byta batteri då det är lite pyssel, men då den är från 2017 lär det vara dags. Ska säga att då jag övertagit den kan det vara bytt inemellan…
 
galento

Lade ut en del bilder från vårat batteribyte i 330 / 430x , det är ett enkelt jobb att byta batteri.​

Sök på :

Batteribyte Automower 330x 2015.​

 
Nu har jag en 230 och den uppförde sig lite konstig, om den krockade med något så försökte den framåt gång på gång.
Det var kabeln till luckbrytaren som var på väg att helt gå av.
På din film krockar den 2 ggr med björken….

Vet inte om din har luckbrytare

Protte
 
  • Gilla
sepani
  • Laddar…
Här är en sekvens till. Åker väldigt sakta o verkar orientera sig, sen ”spurtar” den ca 1 minut in i sekvensen…men jag är inte helt med på att det ”virriga” körmönstret beror av batteriet?
 
Redigerat:
C
S sepani skrev:
Här är en sekvens till. Åker väldigt sakta o verkar orientera sig, sen ”spurtar” den ca 1 minut in i sekvensen
I vilket läge gör den detta? Är den på väg ut?
Ser ut som att den försöker följa guiden men misslyckas och ger upp.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
I vilket läge gör den detta? Är den på väg ut?
Ser ut som att den försöker följa guiden men misslyckas och ger upp.
Ja så tolkar jag det oco . Det är framförallt från ett av områdena som den inte hittat tillbaka. Den har klippt och försöker därefter komma tillbaka till laddstationen
 
C
Är det alltid på ungefär samma ställe den tappar bort sig?
 
C cpalm skrev:
Är det alltid på ungefär samma ställe den tappar bort sig?
Nästan alltid…och det är ytan längst bort från stationen, men den kan ha svårt hitta in i stationen oxo
 
mät resistansen i slingan/guiden och mot jord...
 
  • Gilla
sepani och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
mät resistansen i slingan/guiden och mot jord...
Vilket verktyg behöver jag?
 
  • Gilla
sepani och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Är det alltid på ungefär samma ställe den tappar bort sig?
Nästan alltid…och det är ytan längst bort från stationen, men den kan ha svårt hitta in i stationen oxo
D Dilato skrev:
En multimeter.
Har du ingen så köp en sån här:
[länk]
Den är i vart fall klassad CAT III 500/600 V, dom andra något billigare på Jula, Clas Ohlson är bara CAT II 250 V.
Biltema är CAT III 300 V.
Jag har en äldre modell, men nog lika bra köpa en ny. Lite nybörjarfrågor, Hur mäter jag? D v s hur ska multimetern vara inställd? Och mäter jag t ex från begränsningskabeln? Och kopplar i så fall först loss den från stationen? Om jag mäter kabeln, hur vet jag om den är ok eller inte? Och guide kabeln?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.