Har fått offert på ca 10 kwh batteri i samband med installation solpaneler. Solpaneler ca 10 000 kWh och batteriet för knappt 20 000kr.

Går det att räkna hem batteri? Hur skall man använda det bäst förutsatt timpris. Ladda natt (från nät vinter, solpaneler sommar) använda dag.

hur använder ni batteri som köpt i samband med solpaneler och räknar ni hem det.
Livslängd batteri 10-15 år får man räkna med kanske.
 
  • Gilla
PeterFalun
  • Laddar…
B burton skrev:
Har fått offert på ca 10 kwh batteri i samband med installation solpaneler. Solpaneler ca 10 000 kWh och batteriet för knappt 20 000kr.

Går det att räkna hem batteri? Hur skall man använda det bäst förutsatt timpris. Ladda natt (från nät vinter, solpaneler sommar) använda dag.

hur använder ni batteri som köpt i samband med solpaneler och räknar ni hem det.
Livslängd batteri 10-15 år får man räkna med kanske.
Leta lite här på forumet så hittar du lite trådar kring detta.
I princip tror jag slutsatsen var att batteri kan man inte räkna hem (möjligen om det är riktigt billigt iofs), utan det har man i så fall för att kunna köra i "offgid" läge om det skulle bli strömavbrott - om anläggningen är konfigurerad på det sättet.

Problemet är väl att elen är billig på natten, så då kan man köra via nätet, och dyr på dan, då säljer man via panelerna/förburkar själv lite. För säsongsvariation räcker inte små batterilager till, så dyr el på vintern kommer man inte ifrån ändå.
 
SR P1 rapporterar idag att dessa batterilösningar för hemmabruk kraftig ökar i antal.
Dock ingen info om hur många det rör sig om och kostnader för batterisystemen.
 
S
Svårt att räkna hem det. Men 20000 för 10kWh låter inte dyrt iaf. Mitt batteri var nog betydligt dyrare än så. Lönar det sig? Troligen inte. Åtminstone inte på kort sikt. Men spännande att ha en backuplösning. Och det är är väldigt roligt att köra huset på egen kraft även när solen gått ner. Så summa summarum. Mer en rolig och trevlig grej än en vinstmaskin.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
I
Precis som med solceller så är det många lösa parametrar troligen än fler lösa med batterier då beräkningar på nutid inte visar på någon direkt fördel rent ekonomiskt.

Det finns dock en stor fördel som kan i vissa fall vara värt pengar, särskilt om man jobbar hemifrån och det är om vi mot förmodan blir bortkopplad under korta perioder.

En annan faktor är att man hört om att även elnätet kan börja ta timbetalning vilket kan göra det mer lönsamt att köpa och sälja el med hjälpt av batterier. Men jag är skeptisk till att man faktiskt låter privatpersoner tjäna pengar på det viset i längden, risken är att man inför "regler" på ett eller annat vis.

Ytterligare en parameter är hur mycket tid man är redo att lägga på det, d.v.s verkligen sätta sig in i det tillräckligt för att optimera optimalt.

Personligen hade jag skippat men å andra sidan har jag också valt att skippa solceller av liknande anledning även om riskerna är något lägre.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.