Vi håller på med en omfattande tillbyggnad och självklart snurrar det runt massa frågor i stort som smått. Tänk då vad bra med ett forum som detta!

Ned risk för att visa på min okunskap funderar jag lite på skillnaden, i fördelar och nackdelar, på att välja ett plåttak kontra aluzinktak. Ska bandtäckas på ett pulpettak i Stockholmområdet. Tar tacksamt mot information kring detta.
 
  • Gilla
annika.berger och 1 till
  • Laddar…
Vanlig färgad plåt kan du måla när färgen blir blek, aluzinken kan du långsamt titta på när den rostar bort =)
Nej lite hårddraget men tyvärr har aluzinken en förmåga att rosta lite fort, smuts fastnar i beläggningen och ser väldigt slitet ut trots att det är nytt. Materialet är hårdare så det blir också mer spänningar och bucklor när man bearbetar det.
och fördelarna, man får ett äldre utseende. och det är några kronor billigare per m2 i materialkostnad.
 
Tack för snabbt svar!
 
Aluzink är ett jäkligt bra material förutsatt att det inte används på fel ställen. Falurödfärg, järnvitrol, färsk betong, ek, kalk, basiska vätskor och tryckimpregnerat virke är sådant som påskyndar slitaget på ytan avsevärt. Att lägga aluzink på en kåk som är målad i Falurött är ingen fara om du däremot planerar ett burspråk där regnvatten kommer rinna på panelen och ner på take blir det problem.

Sen är ju aluzink inget material i sig utan en ytbehandling. Med andr ord är det samma plåt som vid en "vanlig" bandtäckning, dock med en ytbehandling av just aluminum, zink och en liten del kisel.

Aluzinken bör klara sig 40 år innan ytan kan anses som slut och det är dags för målning, till skillnad från vanlig färgbelagd plåt som bör målas efter kanske 15 år.
 
  • Gilla
Madicken1
  • Laddar…
Jag måste faktiskt hålla med Goteborg, AluZink har förmågan att börja se väldigt slitet ut relativt fort. Den tekniska livslängden är dock överlägsen i jämförelse med varmförzinkad (VFZ) plåt. Mot en modern polyesterlackerad VFZ plåt så är nog livslängden utan underhåll troligtvis likvärdig.

AluZinken verkar även vara känslig mot avrinningar från skorsstenar, blir riktigt fula bruna missfärgningar som är omöjliga att få bort.

Det stämmer att AluZink-plåt består av en stålkärna, men precis som Goteborg säger så är den, av någon anledning hårdare och därför mer svårarbetad är traditionell bandplåt.
 
storstark skrev:
Det stämmer att AluZink-plåt består av en stålkärna, men precis som Goteborg säger så är den, av någon anledning hårdare och därför mer svårarbetad är traditionell bandplåt.
Stålet i sig är inte hårdare än vanlig plx-plåt, däremot gör ytbehandlingen att plåten blir styvare.
 
Schlebach säger själva att falsupptagern och fido ska byta ut trissorna med gummi på till de helt i stål. Just för att materialet är hårdare. Behöver inte va en Einstein för att känna skillnad på "vanlig" målad plåt och aluzink.
Efter att ha lagt c:a 4000m2 aluzink kommer jag aldrig någonsin rekommendera de till någon. Sedan angående målning. Om du har aluzink beläggningen så måste du skrapa till förbannelse eller blästra. Färgen fäster inte annars.
 
Instämmer med Goteborg,välj andra alternativ,ett material som det kommer bli mycket liv om i framtiden.
 
storstark skrev:
Säker?

Tittar man på teokonsult.se så verkar det som AlZn och PLX/EMK skiljer sig i materialsammansättning.

AlZn -> [länk]
VFZ -> [länk]

Jag har svårt att tro att 50my AlZn skulle göra plåten styvare än vad tex 50my HardCoat gör.
Rätt så säker men visst kan jag ha fel. Jag diskuterade aluzink för några år sedan med en fd. utvecklare ifrån SSAB och det var han som skolade mig i aluzinkens egenskaper och egenheter.

rybbe skrev:
Instämmer med Goteborg,välj andra alternativ,ett material som det kommer bli mycket liv om i framtiden.
I Svergie har vi haft tillgång till Aluzink sedan tidigt 80-tal så om det skulle bli nån epidemi med en massa tak som helt plötsligt skulle rosta sönder så borde det ju redan inträffat. Dock så verkar ju Aluzinken bli mer och mer populär - speciellt bland arkitekter - så risken finns ju att man bara följer trender utan att tänka sig för och helt plötsligt kan det bli problem med en massa tak som är lagda i fle miljöer...
 
Ingen av mina leverantörer rekommenderar aluzink, bra material om det inte är hinder på tak,faluröd ,j-vitriol mm mm.Stod med en kund om aluzink rännor som jag hängde upp runt 2007, var inte vackra invändigt. Bruna och aluflingorna har fläkts upp (rensa löven ofta),
Lättare och säga att dom får ta annat alternativ, både för kund och mig.
fråga vad dom har för krav för att garantin ska gälla.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.