305 läst · 2 svar
305 läst
2 svar
Balkong i Hyresrätt
Hej
För två månader seden flyttade jag till hel renoverad hyresrätt lägenhet. Det var ingen vising på lägenheten så jag tackade ja till denne. Men när jag flyttade inne hittade jag balkongen i jätte dålig skick på golvet väggar och räcke. Har jag rätt att ber hyresvärd att renovera balkong som ingår i boyta och hyran eller inte. Men fråga gäller är balkongen som inte renoverat får jag reducerar på hyran eller kan jag renoverar själv. Tack i förväg på er svar
För två månader seden flyttade jag till hel renoverad hyresrätt lägenhet. Det var ingen vising på lägenheten så jag tackade ja till denne. Men när jag flyttade inne hittade jag balkongen i jätte dålig skick på golvet väggar och räcke. Har jag rätt att ber hyresvärd att renovera balkong som ingår i boyta och hyran eller inte. Men fråga gäller är balkongen som inte renoverat får jag reducerar på hyran eller kan jag renoverar själv. Tack i förväg på er svar
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 106 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 106 inlägg
Be har du ju alltid rätt till men det är tveksamt om hyresvärden behöver bry sig om det. Så länge som det går att vara på balkongen tror jag inte att du kan få hyresavdrag för att den är i dåligt skick.
När det gäller om du får göra den snyggare själv beror det nog vad du vill göra och på värden. Du måste alltså fråga om lov.
När det gäller om du får göra den snyggare själv beror det nog vad du vill göra och på värden. Du måste alltså fråga om lov.
Förråd som ligger utanför lägenheten och inglasad eller icke inglasad balkong räknas varken som boarea eller biarea.E elaswad60 skrev:
Det är hyresvärdens ansvar att underhålla balkongen och uteplatsen. Det innebär att värden till exempel ska lösa sådant som behöver åtgärdas allt eftersom huset åldras. Om t.ex. balkongens räcke sittet löst och du tycker att du anser att det är farligt at vistas på balkongen så får du anmäla detta till hyresvärden.
Du får inte börja renovera din balkong hur som helst då synliga ändringar kan kräva bygglov. Du kan inte förvänta dig att hyresvärden kommer och målar om golvet på balkongen om du inte gillar färgen, fråga din hyresvärd vad du får och inte får göra på din balkong. Att lägga lös trall som golv på balkongen är helt i sin ordning men att lägga klinkers eller göra andra strukturella ändringar är inte ok utan tillstånd.
Liknande trådar
-
Kan min BRF ta ut en avgift för att grannen ska glasa in sin balkong?
Bostadsrätt -
Hur ska jag göra med panel och vindpapp etc i taket ovanför balkongen?
Tak & Vind -
Krav efter utflyttning, hyresrätt
Juridik -
Hur glasar man in en balkong på ett 1 1/2 planshus?
Utbyggnad och tillbyggnad -
Bygga regnskydd under balkong
Byggmaterial & Byggteknik