T
Tänker måla om några sunkiga köksluckor som är av MDF-typ, dessvärre får jag olika rekommendationer om färgtyper av olika målare, så vad är bästa val ?
Färgen ska klara hårda tag typ nötning, återkommande avtorkningar efter kladd och klara värmen från spisen som är under. Följdfrågan blir också om man ska rolla-pensla eller köra färgspruta för bästa "vidhäftning".

 
Jag tycker att du ska sprutlackera dom med en 2-komponents lack.
Bäst enligt mej!!
 
Lämna in dem till ett måleri som sprutlackar dem ordentligt. Vi lämnade in våra på ett måleri som mest jobbar mot industrin, de lackade dem vid sidan av (hrrrm) för ett par tusenlappar, inkl förbehandling. Det blev jättebra.
 
jizzo skrev:
Jag tycker att du ska sprutlackera dom med en 2-komponents lack.
Bäst enligt mej!!
har du inte själv tillgång till spruta och vana av att spruta så kan du med fördel lämna dem till sprutlackering som föregående föreslår.det blir billigare om du vet med dig att du inte kommer att spruta särskilt mycket mer i framtiden eller har intresse av detta. ;)

själv jobbar jag mycket med sprutlackering och menar att det kräver lite vana för att få till ett bra resultat.
 
T
Billack ? Det var något nytt för mig....ska jag köra turtle-wax varje vår då..hehe.
Skämt åsido, då börjar det bli ganska avancerat med speciella torkrum m.m då?
Sen undrar jag om de färgkoder som finns för olja/vattenfärg också är samma när det gäller billack ?

Edit: Har från 3 olika fått höra att billack går bra på plana köksluckor, men om det finns mönster på luckorna är risken stor för sprickbildning, så jag får nog skippa billack i mitt fall.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.