Arkitektonisk ritning, planlösning, markerat rum, symboler för portar och trappor, handskriven notering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hej!

Vi bor i ett hus från 1926. Jag bifogar A-ritningar fråns stadsbyggnadskontoret, K-ritningar saknas. Jag vill riva väggen som är inringad med röd penna. Är det bärande eller ej? Vi bor på plan 4, direkt under vinden.

Tack på förhand!

Med vänlig hälsning,
Sanna
Gammal arkitektonisk ritning för en byggnad med detaljerade planlösningar och tomtnummer, antagligen från Malmö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Arkitektonisk ritning, bottenvåningen, flervåningsbyggnad, planlösning, innergård, detaljerad, Malmö, daterad 1931.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Arkitektonisk ritning, bostadshus planlösning, datum och signatur, skala, detaljerat, historiskt dokument, Malmö, Sverige.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Arkitektonisk ritning av vindsplan, kvartersbyggnad i Malmö, numrerade utrymmen, detaljerad skala, över 100 år gammal.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag har svårt att tro att den är bärande, men för vara säker behövs mer information. Finns det ingen beskrivning över konstruktionen?
 
  • Gilla
Whitewater
  • Laddar…
1 16386 skrev:
Jag har svårt att tro att den är bärande, men för vara säker behövs mer information. Finns det ingen beskrivning över konstruktionen?
Tack! Detta var det jag fick ut från stadsbyggnadskontoret när jag begärde ut konstruktionsritningar, så jag antar inte det. Vilken kompletterande information behövs för att kunna utläsa detta? Jag har förstått att i äldre hus behövs ibland platsbesök, men jag har inte förstått vad man tittar på då.

Jag har begärt ut bygglovshandlingar avseende vår lägenhet (sammanslagen med annan lägenhet sedan långt tillbaka) nu så kanske att något kan framgå där, men har inte ännu fått dem.
 
  • Gilla
Björn_L
  • Laddar…
I äldre hus är ibland alla väggar "lite" bärande.
 
  • Gilla
Whitewater
  • Laddar…
Det finns ingen som helst möjlighet att utläsa från de ritningarna. Men helt oavsett så är väl detta en fråga för bostadsföreningen. Om de överhuvudtaget godkänner ändring av planlösning. Men någon där borde även sitta på konstruktionsritningar för huset.
 
  • Gilla
Whitewater
  • Laddar…
Vilka fina ritningar! Riktiga konstverk de producerade på den tiden.
 
  • Gilla
Whitewater
  • Laddar…
H hempularen skrev:
I äldre hus är ibland alla väggar "lite" bärande.
Okej, så bästa i detta läget är att ta dit en konstruktör helt oavsett?
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
A AG A skrev:
Det finns ingen som helst möjlighet att utläsa från de ritningarna. Men helt oavsett så är väl detta en fråga för bostadsföreningen. Om de överhuvudtaget godkänner ändring av planlösning. Men någon där borde även sitta på konstruktionsritningar för huset.
Tyvärr har styrelsen inte koll på det, och dessa är de ritningar som finns över konstruktionen. Verkar som att det kan vara platsbesök av en konstruktör som gäller.
 
C Conqvist skrev:
Vilka fina ritningar! Riktiga konstverk de producerade på den tiden.
Visst! Har fasadritningarna också, så snygga!
 
Whitewater Sannaf732 skrev:
Tack! Detta var det jag fick ut från stadsbyggnadskontoret när jag begärde ut konstruktionsritningar, så jag antar inte det. Vilken kompletterande information behövs för att kunna utläsa detta? Jag har förstått att i äldre hus behövs ibland platsbesök, men jag har inte förstått vad man tittar på då.

Jag har begärt ut bygglovshandlingar avseende vår lägenhet (sammanslagen med annan lägenhet sedan långt tillbaka) nu så kanske att något kan framgå där, men har inte ännu fått dem.
Fick bygglovshandlingar nu - där det bara stod att inget bärande revs då - till föga hjälp :)
 
  • Arkitektonisk ritning av lägenhet, planlösning, sovrum, kök, detaljer, handskrivna noter, datumstämpel, skala.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tycker det ser ut som ett typiskt sydsvenskt tegelhus från 1920-talet, med dubbla hjärtväggar och bjälklag mellan hjärtväggarna och yttermurar. Innerväggen du vill ta ner bör då vara en plankvägg/kloasongvägg. Den är i så fall inte bärande, vilket riktningen på bjälklagen också indikerar. Men vill du vara helt säker (och slippa bråka med föreningen) är det bäst att kolla med en konstruktör.
 
  • Gilla
Whitewater
  • Laddar…
1 16386 skrev:
Jag tycker det ser ut som ett typiskt sydsvenskt tegelhus från 1920-talet, med dubbla hjärtväggar och bjälklag mellan hjärtväggarna och yttermurar. Innerväggen du vill ta ner bör då vara en plankvägg/kloasongvägg. Den är i så fall inte bärande, vilket riktningen på bjälklagen också indikerar. Men vill du vara helt säker (och slippa bråka med föreningen) är det bäst att kolla med en konstruktör.
Tack för svar och engagemang ritningen ger någon typ av tolkning på plan 1 kring vilket material väggen är i. Det ser ut som betong på ritningen och känns som betong i verkligheten vilket gör mig lite fundersam. Den andra väggen (vertikalt mot väggen jag vill riva) på ritningen har mer svärta och verkar vara utritad som kloison vägg. Men får nog lov att kolla med någon konstruktör ändå. En granne i annan huskropp rekommenderades behålla en liten bit närmast ytterväggen för en stadgande funktion.
 
C Conqvist skrev:
Vilka fina ritningar!
That's right, but they also carry a lot more information than today.

A AG A skrev:
Det finns ingen som helst möjlighet att utläsa från de ritningarna.
I disagree here. Why do you think someone would draw (in those days by hand) these dashed lines?

Arkitektonisk ritning av en byggnadsplan, markerad detalj, många rum, möbleringsplan, tekniska beskrivningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


They indicate the layout of floor structural elements, so the selected wall is not load-bearing. It is a brick building with concrete ceilings - either reinforced concrete beams and hollow bricks (multi-ribbed ceiling - ackerman, terriva) or prefabricated concrete slabs or a reinforced ceiling and the dashed lines indicate the I-beam arrangement

EDIT
now I noticed what year this building is from, so the ceilings may be wooden and these lines are the layout of the ceiling beams
 
Redigerat:
  • Gilla
Whitewater
  • Laddar…
S sturnus skrev:
That's right, but they also carry a lot more information than today.



I disagree here. Why do you think someone would draw (in those days by hand) these dashed lines?

[bild]

They indicate the layout of floor structural elements, so the selected wall is not load-bearing. It is a brick building with concrete ceilings - either reinforced concrete beams and hollow bricks (multi-ribbed ceiling - ackerman, terriva) or prefabricated concrete slabs or a reinforced ceiling and the dashed lines indicate the I-beam arrangement

EDIT
now I noticed what year this building is from, so the ceilings may be wooden and these lines are the layout of the ceiling beams
That is right - the ceilings are wooden! Does that impact if the wall is load bearing or not? This is a picture from the attic.

Korridor med träpanel, stallkänsla, tegelvägg, takbjälkar, ljuskägla från taklampa, numrerade dörrar, opersonlig atmosfär.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Yes, it matters. As you can see on all floors this wall exists. It was brick from the foundation level. In the picture you can see that the joists are placed close to it on both sides, so it is load-bearing for your downstairs neighbors. But not necessarily for you. It depends on what is above it in the attic. In your photo you can see brick and wooden walls there. If there is a brick wall above it, you can demolish it, but only after consulting with the constructor and using the appropriate joist. However, if there is a wooden wall, the matter is simple. the wall was masonry only up to the level of your ceiling. This is also suggested by the drawing of the attic, but it is not known what changes were made when organizing the space for the residents.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.