Jag håller just nu på att leta lägenhet och har denna lilla lya som potentiell kandidat. Det är dock så att jag hade viljat riva delvis köksväggen för att kunna bygga ut kokvrån till ett riktigt kök samt flytta väggen vid sovalkoven både till höger och uppåt så att man får plats med en standard madrass på 200cm längd - 140cm bredd. I dagsläget får man plats med en madrass som är något mindre än 200 cm och 120cm bred. Min fråga är till er om det är så att dessa väggar är bärande? Jag har mejlat bostadsrättsföreningen men har inte fått något svar och dessa nås inte på telefon. Mäklaren visste inte.

Finns det något eventuell hinder som kan komma att dyka upp? Jag tänker el och vattenledningar osv. Går det att avgöra genom att titta på denna ritningen? Är denna typ av förändring i planlösningen lätt att få igenom via en bostadsrättsförening om det är så att dessa väggar är bärande (om dem inte är bärande är det väl ganska enkelt att få tillstånd och bara att riva) men om dem är bärande, kan föreningen säga nej även om jag finner en potentiell lösning?

Tacksam för svar!
 
  • Ritning av en lägenhet med ett rum och kök, badrum, dimensioner och skala.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Välkommen till forumet!

Det är omöjligt att veta säkert vilka väggar som är bärande med bara planlösningen för en lägenhet. Däremot är det högre sannolikhet att väggarna mellan lägenhetens olika rum inte är bärande än att de är det.

Det står att sovalkoven är lite mer än 200 cm bred.

Går det att möblera resten av rummet och hallen på ett bra sätt om du både utökar sovalkoven och kokvrån?

Elledningar får man ju vara beredd på att de kan gå var som helst. Vattenrören till andra lägenheter bör gå i lägenhetens högervägg.
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Som @BirgitS skriver. En annan tumregel är att bärande väggar ofta går i husets längdriktning, dvs längs med taknocken.

Ett tips är att kolla med Lantmäteriet, stads- eller kommunarkivet, eller Riksarkivet om de har kvar ritningarna till huset — det brukar finnas någonstans. Du behöver då kolla upp fastighetsbeteckningen via någon lämplig kart-app.
 
BirgitS
ricebridge ricebridge skrev:
En annan tumregel är att bärande väggar ofta går i husets längdriktning, dvs längs med taknocken.
Stämmer ju bra med villor och liknande men inte med stora flerfamiljshus där alla lägenhetsskiljande väggar ofta är bärande och dessa går ofta tvärs huset.
ricebridge ricebridge skrev:
Ett tips är att kolla med Lantmäteriet, stads- eller kommunarkivet, eller Riksarkivet om de har kvar ritningarna till huset — det brukar finnas någonstans. Du behöver då kolla upp fastighetsbeteckningen via någon lämplig kart-app.
Föreningen kan också ha ritningar och de vet normalt fastighetsbeteckningen.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.