Hej!
Är i planerna på att renovera badrum i källaren och hade varit sugna på att riva väggen mellan förråd och dusch/bastu, samt den lilla skiljeväggen mellan dusch och bastu. Är någon av väggarna garanterat bärande?
Huset är byggt 1966 och det är betongväggar
Väggarna är ju ändå väldigt bastanta (15cm).

Om det inte går att ”gissa”, är det då kommunen jag kontaktar för ett svar?
Originalritningarna säger mig inte så mycket men om någon vänlig själ vet vad jag ska leta efter så hittar jag kanske :)
 
  • Handritad källarplansritning med markerade väggar mellan förråd, dusch och bastu som är föreslagna för rivning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
tommib
Välkommen till forumet!

En gissning är att de inte är bärande men det är svårt att veta säkert på bara en sådan ritning. Du behöver ritningen för övriga våningar och gärna också konstruktionsritningen på bjälklaget. Vad är det för bjälklag? Betongvalv? Trä?

Gissningsvis är det de tjockare väggarna på ritningen som är bärande.
 
  • Gilla
Lazukic92
  • Laddar…
Hej! :) Tack och bock för snabb respons!

Jag är helt okunnig på detta så jag bifogar ett gäng bilder från ritningarna som jag tror kan vara relevant samt rummen så kanske du kan svara på det. Det är betong i taket :)
 
  • Arkitektritning av en enplansvilla med beteckningar och mått för olika rum inklusive betongtak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Arkitektritningar av en enplansvilla inklusive planlösning och fasadvy mot väst.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Handritade arkitektoniska ritningar av en enplansvilla och en sektionsvy med måttangivelser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Detaljerad arkitektonisk ritning med sektioner av en byggnad konstruerad i betong, inklusive mått och materialspecifikationer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Åldrad arkitektonisk ritning med markeringar och dimensioner för ett byggprojekt, med synliga konstruktioner och mått.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoveringsrum med synligt betongtak, rörledningar och en dörröppning i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rumshörn med vitmålad betong i taket, vägg med fönster och träningsutrustning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Orenoverat rum med nakna tegelväggar, synlig betong i taket och en enkel taklampa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.