7 714 läst · 80 svar
8k läst
80 svar
Avvikelse från detaljplan - vad göra?
Allvetare
· Tullinge
· 6 003 inlägg
Det verkar som har dålig koll på vad man köper.O oliven1 skrev:
Många fastighetsägare verkar inte ens veta vad dp är. Jag en fastighetsägare. Han köpte kontors och tänkte vi behöver ha någon fastighetsskötare eller någonting. Vi far snart riva.... snart innebar att det fanns i områdesplanen.... De har fortfarande inte fått riva och det var 10år sedan jag hörde det. men jag jag att första delen av området har planlagts.... och rivits... Där inte nära det huset ännu. Jag tror inte att kommunen stressar just nu med tanke på hur konjunkturen ser ut. Dessutom misstänker jag att ingen är så sugen på att bygga nu.
förstod inte mycket av detta inlägget men självklart vet de mesta professionella fastighetsägarna vad en detaljplan är.Bananskalare skrev:Det verkar som har dålig koll på vad man köper.
Många fastighetsägare verkar inte ens veta vad dp är. Jag en fastighetsägare. Han köpte kontors och tänkte vi behöver ha någon fastighetsskötare eller någonting. Vi far snart riva.... snart innebar att det fanns i områdesplanen.... De har fortfarande inte fått riva och det var 10år sedan jag hörde det. men jag jag att första delen av området har planlagts.... och rivits... Där inte nära det huset ännu. Jag tror inte att kommunen stressar just nu med tanke på hur konjunkturen ser ut. Dessutom misstänker jag att ingen är så sugen på att bygga nu.
varför skulle inte kommunen stressa?
kommunen vill ju klart att man bygger framförallt i dessa tider
Även om det man tänkt bygga inryms inom detaljplan kan kommunen alltid neka bygglov. Att man uppfyller DP är inget kvitto på att man automatiskt får bygglovO oliven1 skrev:
Allvetare
· Tullinge
· 6 003 inlägg
Vad en professionell fastighetsägare är vet jag inte riktigt. Men det här är ett företag som tjänar sina pengar på just fastigheter.O oliven1 skrev:
Varför skulle man börja bygga bostadsrätter mö
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 152 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 152 inlägg
Det är en bra utgångspunkt för förståelsen av bygglovsprövning i detaljplanerat område.O oliven1 skrev:
Vid bygglovsprövning så finns också punkt 4 i 9 kap. 30 §. Denna paragraf reglerar vad byggnadsnämnden ska överväga vid bygglovsprövning utöver planenlighet:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Här finns en rik flora av faktorer av byggnadsnämnden att överväga. Är du säker på att ditt exempel med instabil mark inte passar inte under en enda av dessa formuleringar?
nä,vilken skulle det vara?Claes Sörmland skrev:Det är en bra utgångspunkt för förståelsen av bygglovsprövning i detaljplanerat område.
Vid bygglovsprövning så finns också punkt 4 i 9 kap. 30 §. Denna paragraf reglerar vad byggnadsnämnden ska överväga vid bygglovsprövning utöver planenlighet:
[bild]
Här finns en rik flora av faktorer av byggnadsnämnden att överväga. Är du säker på att ditt exempel med instabil mark inte passar inte under en enda av dessa formuleringar?
suttit med detta med jurister från båda sidor flertalet gånger.
landat i samma varje gång, bygglov inget problem utan startbeskedet som är det.
Jag är också skeptisk till att ni fått bygglov men nekats startbesked. De du hänvisar till borde upokommit när kommunen granskat platsen/området inför bygglov...kan förstå att man kan upptäcka problemområden senare i processen men inte återkommande.
Har precist läst fastighetsjuridik och djuplodat i dessa regelverk. Känns som ni har haft en dålig komunikation med handläggarna på byggförvaltningarna om ni nekats startvesked flertalet gånger.
Har precist läst fastighetsjuridik och djuplodat i dessa regelverk. Känns som ni har haft en dålig komunikation med handläggarna på byggförvaltningarna om ni nekats startvesked flertalet gånger.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 152 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 152 inlägg
Jag är också instinktivt skeptisk till argumenten från @oliven1 . Men lagrummet för bygglovsprövningen är ju 9 kap 30 § PBL (som jag klistrade in ovan). Och det står uttryckligen i lagen att bygglov ska ges av byggnadsnämnden om kriterierna i denna paragraf är uppfyllda. Så vill en byggnadsnämnd neka bygglov så måste de hitta stöd för detta i denna lagtext eller lagtexten som det hänvisas till. Jag gick igenom ett antal av paragraferna som det hänvisas till under punkt 4 och ingen ger lagstöd för att vägra ett bygglov p g a instabil mark vad jag kan se.T trojlee skrev:Jag är också skeptisk till att ni fått bygglov men nekats startbesked. De du hänvisar till borde upokommit när kommunen granskat platsen/området inför bygglov...kan förstå att man kan upptäcka problemområden senare i processen men inte återkommande.
Hittar du något?
Nej, bygglov och startbesked är två helt olika saker.T trojlee skrev:Jag är också skeptisk till att ni fått bygglov men nekats startbesked. De du hänvisar till borde upokommit när kommunen granskat platsen/området inför bygglov...kan förstå att man kan upptäcka problemområden senare i processen men inte återkommande.
bygglov innebar endast att man bygger planenligt och uppfyller kraven i plan- & bygglagen.
Kan man ju uppfylla och erhålla bygglov.
dock så kan man ju bli nekad startbesked då det är i praktiken omöjligt att bygga på fastigheten.
tex på grund av skred risk.
har jag ju aldrig sagt heller?Claes Sörmland skrev:Jag är också instinktivt skeptisk till argumenten från @oliven1 . Men lagrummet för bygglovsprövningen är ju 9 kap 30 § PBL (som jag klistrade in ovan). Och det står uttryckligen i lagen att bygglov ska ges av byggnadsnämnden om kriterierna i denna paragraf är uppfyllda. Så vill en byggnadsnämnd neka bygglov så måste de hitta stöd för detta i denna lagtext eller lagtexten som det hänvisas till. Jag gick igenom ett antal av paragraferna som det hänvisas till under punkt 4 och ingen ger lagstöd för att vägra ett bygglov p g a instabil mark vad jag kan se.
Hittar du något?
bygglov får man ju, det säger jag ju?
det är startbesked man inte får.