Hej!
Jag har köpt en fastighet i Göteborgs skärgård. Där råder strandskydd av riksintresse för friluftsliv. På fastigheten står en förfallen gammal sommarstuga. Länsstyrelsen har givit strandskyddsdispens för att bygga en större stuga +en komplementbyggnad.

Nu har jag fått avslag från Byggnadsnämnden med hänvisning om en pågående vindbruksplan. Man utreder möjlighen att smälla upp ett gäng 100-150 meters vindsnurror i närheten. Detta drabbar alla med fritidshus i närheten, även permanentboende.
Min fråga är om någon här har överklagat ett avslag på bygglov till länssyrelsen och hur fungerade den processen? (Vet att det är ett års handläggningstid i Gbg) Vad blev resultatet?

Har någon annan råkat illa ut p.g.a vindkraftplaner?
 
Redigerat:
Ingen som har någo erfarenhet av detta?
 
Läget börjar bli desperat!
 
Du måste först begära omprövning innan du kan överklaga.

Vad säger kommunen, vad är deras tidplan gällande att färdigställa planarbetet för vindmöllorna? Det är inte ovanligt att kommuner inför tillfälliga stopp för bygglov när man utreder utbyggnader etc. Det kan gälla va, vindmöllor, detaljplan etc.

När vi skulle bygga sommarstuga fick vi vänta tre år för att kommunen skulle färdigställa plan för va-utbyggnad först. Vi överklagade dock inte utan väntade snällt.
 
Allt är OK nu. Försvaret och länsstyrelsen sa nej till vindkraftverken. Har fått bygglov, och bygganmälan godkänd. Bara att sätta i gång.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.