Hej.
Har värmegolv från Wirsbo/Uponor som har tuffat och gått genom åren. Nu kan jag konstatera att vissa slingor inte får tillräckligt med värme/genomströmning och jag misstänker att jag behöver spola och avlufta. Pumpen trycker på med full kraft och framledningen kan bli riktigt varm men det är uppenbart att värmen inte kommer ut i slingorna på rätt sätt. Returen (om man känner på rören/slingorna) är betydligt kallare.
Om jag förstått rätt så kan man göra en "enklare" avluftning dvs som första steg/försök genom att skruva på skruven under locket som sitter på sidan? Brukar det fungera? Hur långt ut måste muttern komma för att det ska komma vatten?
Har "forskat lite" och landat i att spolningen görs via Ändstycke och att slangarna ansluts på ovansidan av dessa.
På mitt övre munstycke sitter det dock "något installerat" som jag inte kan hitta någon info om vad det är för något. Någon som kan hjälpa mig vad detta är och vad den gör för nytta? Behövs den?
Uppfattar det som att den behöver tas bort om man ska spola igenom slingorna.
Mycket tacksam för hjälp med tanke på "winter is coming".
mvh
Magnus
Har värmegolv från Wirsbo/Uponor som har tuffat och gått genom åren. Nu kan jag konstatera att vissa slingor inte får tillräckligt med värme/genomströmning och jag misstänker att jag behöver spola och avlufta. Pumpen trycker på med full kraft och framledningen kan bli riktigt varm men det är uppenbart att värmen inte kommer ut i slingorna på rätt sätt. Returen (om man känner på rören/slingorna) är betydligt kallare.
Om jag förstått rätt så kan man göra en "enklare" avluftning dvs som första steg/försök genom att skruva på skruven under locket som sitter på sidan? Brukar det fungera? Hur långt ut måste muttern komma för att det ska komma vatten?
Har "forskat lite" och landat i att spolningen görs via Ändstycke och att slangarna ansluts på ovansidan av dessa.
På mitt övre munstycke sitter det dock "något installerat" som jag inte kan hitta någon info om vad det är för något. Någon som kan hjälpa mig vad detta är och vad den gör för nytta? Behövs den?
Uppfattar det som att den behöver tas bort om man ska spola igenom slingorna.
Mycket tacksam för hjälp med tanke på "winter is coming".
mvh
Magnus
Det är någon typ av automatavluftare som sitter på övre fördelaren.
Bildsökning gav bla följande träffar,
https://www.rskdatabasen.se/kategor...t-ut/till-spirovent-superior-s3s4-4842814-198
https://www.byggahus.se/forum/threads/vad-aer-det-haer-foer-en-mackapaer.230711/post-1952562
Bildsökning gav bla följande träffar,
https://www.rskdatabasen.se/kategor...t-ut/till-spirovent-superior-s3s4-4842814-198
https://www.byggahus.se/forum/threads/vad-aer-det-haer-foer-en-mackapaer.230711/post-1952562
Bästa svaret
Det är en Spirotop auromatavluftare och mycket bra. Den sitter nu på topp och ska lufta av. Stäng alla termostater på allt, och ta bort ett ställdon, maxa cirkpumpen. Då kommer det att spola i bara den slingan, vänta någon 1/2 timma, ta bort nästa don och på med det första, sen o.s.v. Du ska börja från höger. Är det luft i en slinga så kan det höras som fräs i ventieln under ett don, bara låta det snurra tills inget fräs hörs, en del luft kan hamna i i VP och lufta där.
Hej. Tack för svar och tips på avluftning. På bilden kan man ju se att något har ärjat/medfört pålagring, vet du om man kan testa ventilen på något sätt dvs att den inte har fastnat/täppts igen? Med vänlig hälsning, MagnusJ jonaserik skrev:Det är en Spirotop auromatavluftare och mycket bra. Den sitter nu på topp och ska lufta av. Stäng alla termostater på allt, och ta bort ett ställdon, maxa cirkpumpen. Då kommer det att spola i bara den slingan, vänta någon 1/2 timma, ta bort nästa don och på med det första, sen o.s.v. Du ska börja från höger. Är det luft i en slinga så kan det höras som fräs i ventieln under ett don, bara låta det snurra tills inget fräs hörs, en del luft kan hamna i i VP och lufta där.
Har lika på en sådan för vedpannan och den fungerar. Knacka på den med en hammare läte lätt så den skakas om. då kan det komma några droppar vatten eller pysa till, då fungerar den.O Offne skrev: