Hej,

Kan inte se att avloppet i vårat hus är avluftat någonstans. Vi har en toalett som lätt får stopp, kan det bero på detta?

Kan man lösa det med sådana här vakumventiler jag sett man kan installera under handfaten? Eller bör man ordna med korrekt avluftning via tak?

Till saken hör att vi funderar på att installera en wc på ovanvåningen, så då kanske man kan låta avloppsröret gå rätt upp ut genom taket.
 
Claes Sörmland
Avluftning är bra att ha och är standard. Dess funktion är främst att släppoa in luft när du t ex spolar i toaletten så att vattenlås inte dras torra. Men ofta så finns också en skorstenseffekt som gör att luften i avloppssystemet ventileras ut via avluftningen och då minskar det mängden illaluktande gaser i rören. Har man eget avlopp och i riktigt gamla områden med kommunalt avlopp så ventileras sumpgasen sakta ut från avloppssystemet den vägen.

Så troligen har stoppen i toan lite att göra med att du inte har avluftning.
 
Jag hade tidigare ett hus byggt 1975, jag trodde inte att huset hade någon avluftning på avloppet, men efter några år så blev jag så nyfiken på varför det bildades så stora istappar på ett ställe. Det visade sig att avluftningen slutade under tegelpannorna, fukt kondenserade mot pannor och tak och på vintern bildade istappar. Troligvis förklarade det även varför det växte ett litet träd i hängrännan just där när vi flyttade dit:D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.