Jag har hamnat i en intressant situation.

2020/2021 kom en pålaga om att elcertifikat skulle kosta att hålla i kontot hos energimyndigheten. Lite struligt men jag avslutade kontot och det funkade som det skulle.
From 2024 kommer energi myndigheten att ta ut en avgift för att man har sitt konto för ursprungsgarantier. Det kom meddelande om detta under slutet av 2023 och jag tog bort tilldelningen, makulerade de ursprungsgarantier och avslutade kontot. Frid och fröjd, Men nu dök det ner en faktura på kontot från energimyndigheten. Det har under sommaren trillat in ursprungsgarantier på mitt avslutade konto (som ju inte finns). När jag kontaktar dem att det är fel så hittar de bara att jag avslutat kontot 2021, när jag återstartar kontot så ser jag att det avslutade mycket riktigt 2023.

Som konsument och privatperson så kan jag tycka att det hela är lite magstarkt att ta ut denna avgift då jag ju har gjort som jag ska. Vad har jag för rättigheter här?

• Gilla
maxmsm
  • Laddar…
Vad var svaret du fick av dem i samband med kontakt? Ni kom inte överens direkt om att du avslutat kontot och att fakturan var felaktig och de strök den?

Om de hittar att kontot är avslutat 2021 så är det ju ännu mer udda att de vill debitera dig för ett konto som inte finns.

• Gilla
maxmsm
  • Laddar…
G
Du har avslutat ett konto sen flera år och detta dyker upp. Hänvisa till GDPR och var tydlig med att detta inte är okej.

Myndigheter gillar inte ordet GDPR och blir skakis direkt.

• Gilla
maxmsm
  • Laddar…
schnyggve schnyggve skrev:
Jag har hamnat i en intressant situation.

2020/2021 kom en pålaga om att elcertifikat skulle kosta att hålla i kontot hos energimyndigheten. Lite struligt men jag avslutade kontot och det funkade som det skulle.
From 2024 kommer energi myndigheten att ta ut en avgift för att man har sitt konto för ursprungsgarantier. Det kom meddelande om detta under slutet av 2023 och jag tog bort tilldelningen, makulerade de ursprungsgarantier och avslutade kontot. Frid och fröjd, Men nu dök det ner en faktura på kontot från energimyndigheten. Det har under sommaren trillat in ursprungsgarantier på mitt avslutade konto (som ju inte finns). När jag kontaktar dem att det är fel så hittar de bara att jag avslutat kontot 2021, när jag återstartar kontot så ser jag att det avslutade mycket riktigt 2023.

Som konsument och privatperson så kan jag tycka att det hela är lite magstarkt att ta ut denna avgift då jag ju har gjort som jag ska. Vad har jag för rättigheter här?
Bestrid detta med hänvisning till att du inte har något konto
Om jag förstod det rätt så sa dom att dom också säg att du inte har ngt - så vad säger dom om en avgift
som tas ut för ngt du inte har ?

G Grannens Häck skrev:
Du har avslutat ett konto sen flera år och detta dyker upp. Hänvisa till GDPR och var tydlig med att detta inte är okej.

Myndigheter gillar inte ordet GDPR och blir skakis direkt.
Vad har det med saken att göra alls ?
De personuppgifter som dom har om dig får dom troligen hålla iom att du är eller har varit kund där.- MEn skulle det vara så att dom har fler uppgifter än dom har fog för så får dom väl ta bort det..."skakigare" än så vet jag itne varför dom skulle bli ?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.