Hej!

Jag har en Automower som låter illa, ett stundtals ganska högt ljud när klippmotorn går som påminner om ljudet från ett dåligt lager. Ibland går den tyst som en Automower skall och ibland låter den såpass mycket att det hörs upp på andra våningen och in i sovrummet nattetid. När den ställdes undan i höstas hade den inga sådana ljud för sig och i samband med detta fick den en service hos återförsäljaren och åkte sedan direkt in i varmförrådet utan att passera gräsmattan, ÅF hittade inga fel och putsade upp honom så han såg ut som ny.

När den sedan togs ut i våras lät den illa från start och jag åkte därför tillbaka till ÅF direkt, som bytte klippmotorn på goodwill då två år passerat.

Tyvärr gjorde det ingen skillnad och därefter åkte den fram till midsommar skytteltrafik mellan gräsmattan och återförsäljaren som hade mycket att göra men under den tiden bytte lager, hasplåt och själva... drivaxeln kan man kanske kalla det? Biten där knivarna fästs i, allt enligt uppgift från dem. Tyvärr har inget haft någon påverkan på ljudet, någon närmre titt har jag själv inte hunnit med, men vad jag i så fall skall börja med att kontrollera kanske någon här vet?

Andra saker som jag noterat är:

-Den startar ibland klippmotorn i laddstationen för att därefter backa ut med motorn igång, så beter den sig inte normalt? ÅF hittar inget fel.

-Ibland stannar den och ger felmeddelandet "Utanför arbetsområdet" trots att den med god marginal befinner sig innanför slingan, om man då lyfter tillbaka maskinen en bit och startar den går den förbi samma punkt utan problem och fortsätter sedan att klippa.

-Klipptiden innan den går in för att ladda varierar och när den går in är batterisymbolen på skärmen mer än halvfull, jag förstår att olika förhållanden påverkar klipptiden men det här inträffar på samma område under samma förhållanden. Min eventuellt lite långsökta teori är att något kärvar och att energiförbrukningen då ökar, alltså att batteritiden varierar med ljudet?

Det är värt och nämna att jag har ytterligare en Automower av samma modell men som är tre år äldre, den är felfri även om man skiftar klippområden så jag har uteslutit slinga och station eftersom t.ex felet med att den stannar följer klipparen och inte området. Låter det rätt?

Nu undrar jag om någon här har haft ett eller flera av problemen jag nämner ovan? Anledningen till att jag frågar här är att återförsäljaren har kastat in handduken och menar att jag får leva med ljudet. Jag är tacksam för vad de har gjort och för att jag fick en klippmotor på goodwill trots att maskinen gott 4500h vid det tillfället, men det svaret kan jag inte riktigt köpa.

Något måste vara slitet för att skapa det här ljudet och detta måste gå och byta ut för att tystnad skall råda igen?

Tack på förhand!
 
Så ljudet är garanterat inte kopplat till obalans?

Har du testat att köra utan knivar? Har ljudet med obalans att göra så borde det minska då. Klippdisken nämner du inte, den skulle kunna ha gett sig lite. En spricka eller att den är skev skulle kunna låta en del och inte varje gång. Har egen erfarenhet av en spricka efter en close encounter med en sten.
 
  • Gilla
Tato76
  • Laddar…
Jag vågar inte utesluta obalans i sig, men det är inte obalans orsakat av trasiga knivar eller skräp som har fastnat någonstans detta har jag inte sett röken av. Det är lite svårt eftersom ljudet kommer och går men när jag kom hem idag lät den illa så jag prövade det du nämner och den låter i princip likadant om jag tar av knivarna, eventuellt att ljudet ändrar karaktär lite grand men det blir inte lägre i styrka.

Däremot så kom jag på en annan idé och prövade att lyfta klipphöjden och då minskade ljudet till att det nästan försvann vid max höjd, det fanns fortfarande kvar men med mycket lägre styrka och endast vid start och stopp av knivdisken skramlande maskinen till ordentligt. Detta oavsett om knivarna var på eller av, men sänker jag höjden ens en liten bit kommer ljudet tillbaka direkt.

Klippdisken, jag undrar om det är samma del som jag lätt förvirrat kallar för drivaxel ovan? Den del där knivar och hasplåt fästs i? I så fall är denna plastbit bytt i våras men några sprickor syntes inte, jag fick se delen efteråt.

Men den del som justerar klipphöjden den kanske är skyldig, är det någon som vet om man rör på hela motorn när man justerar höjden eller om motorn är fast monterad och höjdjusteringen är en del av kraftöverföringen?

Tack för svaret Pacman42 det var ett intressant test att göra. :)
 
Klipphöjden...
...då är det nog obalans i alla fall. Frågan är om det är en infästning i maskineriet, eller i karossen som bråkar...

Kan ju vara någon av bussningarna som är slut...
 
Ja det verkar vara boven och tyvärr lutar det väl åt att man får titta djupare i maskinen eftersom återförsäljaren antytt att de är klara med den, är det någon som känner till om det finns sprängskisser på Automower och dess delar tillgängliga? Eller något liknande, det är alltid bekvämare än att skruva "blind"!
 
peternicklas
Kan du inte försöka att sätta något mjukt mellan motor och chassie för att se om det hjälper när motorn sitter lite mer fast. Bosch har et liknande problem och några har löst det så. Nu ska man kanske inte köra med detta mjuka framöver men det kan hjälpa att lokalisera vad det är för fel.
 
Orparn: Tack så mycket och förlåt, jag borde kanske sökt innan jag frågade. :rolleyes:

Peternicklas: Det kan fungera jag har en rulle med gummi liggandes som användes som underlag för ett golv vill jag minnas. Det borde vara mjukt nog för att dämpa vibrationer men hårt nog för att delarna inte skall kunna röra sig allt för mycket, om jag får chansen kan jag nog klippa till lite bitar av det materialet!
 
Kan ha något att göra med det här, se bifogad fil.

Iofs borde din ÅF ha läst det redan, så det kanske är lite långsökt.
 
Tyvärr så läser inte alla ÅF servicemeddelandena :eek:
 
Iofs, det kommer ganska många, det tillverkas rätt mycket olika maskiner.

Att ersätta fettet med gummilist eller liknande går för övrigt inte, jag har provat och det var ett helvete att få bort det igen när höjdinställningen låste sig :/
 
Tack så mycket Nonkan det skall ÅF få en chans att pröva, jag tror inte det är långsökt för verkstaden har varit bra och öppen genom att förklara vilka åtgärder de gjort när jag har frågat. Och höjdjusteringen har de inte sagt ett knyst om så frågan är om de känner till eller kommer ihåg just den här. Som ni skrev, det kommer nog en del servicebulletiner med jämna mellanrum.

Det hade varit perfekt om det fungerade däremot så slipper jag förhoppningsvis att leka reparatör!
 
Hej!

Jag tänkte bara återkomma med hur det gick, höjdinställningen hade fått ordentligt med fett på min maskin så den orsaken kunde jag stryka. Däremot fick jag till slut ordnat så att jag och en mekaniker från ÅF gick igenom maskinen tillsammans och även om vi inte hittade något som vi med säkerhet kunde härleda missljudet till är maskinen numera helt tyst.

En gissning från min sida är att det stora lagret var orsaken men det är omöjligt att säga med säkerhet, i alla fall så byttes alla delar hela vägen från (men inte inklusive) klippmotorn och ner till knivarna och efter det har ljudet försvunnit. Vi gjorde en överenskommelse där jag bara behövde stå för en liten och helt rimlig del av kostnaden medan Husqvarna tog resten på goodwill så jag upplever att de gjort rätt för sig med tanke på att garantin trots allt gick ut i samband med service i höstas.

Tack för alla svar.

Mvh Rquired
 
Hej!

På vår 220 fick jag byta 2 st lager till hasplåten till knivarna. Nu är den tyst och fin igen. Syntes att det rostat i det understa lagret. Vanligt fel enligt återförsäljaren. Det är vanliga 6800-lager.

M.v.h
Lasse
 
Hade också oljud i min 220, lät som en gammal traktor, lämnade in den hos servickillen som sa att det var lagret i klippmorn som var slut för axeln glappade, bytte hela motorn till en kostnad av 1100 kr !! är det inte lite konstigt att det inte går att byta ett lager utan byta hela motorn !
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.