Har väl mer eller mindre bestämt oss för att köpa en 1,5 plansvilla med oinredd övervåning. De rum som finns på nedervåningen räcker till oss så länge, men framöver tänkte vi inreda övervåningen med såklart. Man kan få övervåningen isolerad till en kostnad av ca 50.000 kr, jag tycker det låter lite dyrt och har funderat över att göra det själv.

Nu till min fråga till er med erfarenhet av detta, vad kostade isoleringen till övervåningen och är det svårt att isolera? Jag är hyffsat händig och klarar det mesta, men det är ju så att säga noga så det blir rätt. jag vill inte göra fel och få fukt och mögelproblem om ett par år...

Villan är på 123 kvm nere och övervåningen på 55 kvm.
 
Bottenplan är 59kvm. Räknar kanske 20000-25000:- för 280mm i snedtak och 205mm i vägg med reglar, plast och hela konkarongen. Och det blir mycket; -Vad du är duktig, på köpet.
 
Köp huset med färdigisolerad övervåning om du tänkt inreda den inom de närmsta tio åren.
 
Allt beror på.
Ska man sala på?
Ska luftspalter anordnas / finns det en kupa
Ska man spruta in den?
Eller köra med Bygg Max?

Det billigaste tror jag hamnar på ca 30000 om man gör jobbet själv som ovan. Och ca 200 mantimmar.
 
Mitt pris var med Byggmax rullisolering (svårt att hitta billigare), vindpapp som luftspaltsavskiljare(svårt att hitta billigare). Tiden låter rimlig. Inga väggskivor/spackel/latex osv inräknat.
 
Vi använder alltid sprutad lösull till detta. Anledningen är att isoleringen blir bättre OCH billigare.
Dessutom slipper du andas byggmax räliga isolering, den är inte rolig... Ring isolerservice/isover i ditt län och fråga vet jag. Det bör kosta runt 160kr/m2 +moms för den tjockleken du beskriver. Lycka till och tänk på att inte snåla för mycket med detta då det är en av husets viktigaste delar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.