Hej
Läste att du vill ta hjälp av en konstruktör, det är ett bra val.
Då jag inte riktigt ser helheten på hur det ser ut och hur du vill använda övervåningen kan jag inte ge ett optimalt råd.
Bättre är att du gör som du tänkt och ta hjälp.
Till eventuell tröst ser jag flera förslag på hur du kan lösa det hela på ganska enkla och inte allt för kostsamma sätt.
Ta gärna lite fler bilder och förklara hur du vill använda övervåningen och lite mått så kan vi hjälpa till bättre.
/Workingclasshero

Rickard. Rickard. skrev:
Ett bra knep här på forumet för att få igång trådar är att skriva vad som helst, när första inlägget är besvarat kommer nästan alltid mer.

När jag tittar på det och funderar på krafterna så blir största felet för mig att plywooden inte går över skarven där högsta dragkraften blir och regeln som du föreslog i första inlägget borde väl också hjälpa att motverka detta så vi är kanske överens om detta.
Bilder är inte på något sätt en ritning hur plyfan bör göras utan bara en förklaring hur jag tänker.
Hej igen Rickard
Jodå att den befintliga plyfan är undermålig är en kvittens på omständigheterna och att den ska dimensioneras upp med en åtminstone heltäckande del som också täcker över den kilen som jag tycker att saknas i anslutning han och högben.
Tackar för inlägget👍

Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Då jag inte riktigt ser helheten på hur det ser ut och hur du vill använda övervåningen kan jag inte ge ett optimalt råd.
Hejsan Workingclasshero👍
Tanken är att det också fortsättningsvis kommer att enbart bli kallställt utrymme för förvaring, så inget mera egentligen än vad som är syftet idag. 🧨😉

Noramasen Noramasen skrev:
Tackar för tipsen Karl-Ove👍
Tanken har funnits där att ta till denna metod, men jag tror tyvärr att golvbjälklaget ger med sig mera än att det lyfter högbenet. Tanken med längsgående limträ vid hanbjälksändarna är en idé att bearbeta. Ca 13, 5 meters längd bara som på något vis ska bearbetas och det känns lite övermäktigt även om det skulle vara lättare än en uppe i nock.
Det är en verkstadslokal så enbart ytterväggar dessvärre. Och det är maskiner materialställ i vägen för övrigt på golvet.
Ok. Du skulle kunna stötta enl bilden

• Handritad skiss av byggnadsstöd med vertikala och diagonala linjer för att visa möjliga stödpunkter för takstol.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tagit bort de flesta av plyforna som berörs av deformationen och kunde konstatera att -visst de var limmade, men i vilken grad hjälper det när det är frågan om råsågat virke som har en yta som limmet inte har en rättmätig chans att liera sig med. Limsträngarna är det som "hållt" fast enheterna. Och kombinationen av att spika ihop styckena är heller inte en bra lösning då jag misstänker att hela takstolen gjordes på plats i luften och vad är det då som håller ihop när man slår i spiken som dessutom var så lång att den gick nästan till utsida på motsvarande plyfa. Och inte hade dessa två plyfor ➡pressats⬅ ihop heller då limmet låg som strängar i färdigt resultat. Nu blir det att få till en jämn yta med slipning på plats för att få bort limrester samt stickigheten i virket så kontaktytan blir god och därmed väl ska limmet få en funktion också.
Jag får tacka för idén https://www.byggahus.se/forum/members/laerjungen.150790/ (Red.) (Hur får man till ett kortare länknamn?)och tar till mig den i mitt försök att få ordning på skeppet. Men dock utan skruvstämp
Jag tar en lång och grov planka som läggs på högkant och skruvas med vinkeljärn i golvet för att inte vika sig vid belastningen som kommer att ske. Därefter tar jag reglar och placerar dessa vid varje hanbjälksände i diagonalt läge, för att slå i nederändan så att de trycks in mot centrum av lodlinjen (bild 2) och därmed skjuts hanbjälken upp mot högbenet och förhoppningsvis så kan jag även få tillräckligt med tryck så att hela takstolen får ett ursprungsläge. Men jag får hålla koll på med laser att inte golvet sviktar och med det då i tron att jag mäter så att rätt höjd erhålls. Denna laser ställs då självfallet i gaveländan där det ändå är ett fast läge.
När jag har förhoppningsvis fått upp stolarna i rätt position så limskruvar jag dessa med plyfa och eventuellt en förstärkning av en regel som också limskruvas.
Hmmmm! Tänk om jag lagt denna tid som jag håller på med dessa taffliga illustrationer att i stället göra det som jag skriver att jag ska göra. Då hade jag varit färdig och kunnat ge ett resultat i stället😂

Illustration av byggkonstruktion: Bild 1 visar takstol med förstärkningar, bild 2 visar reglar diagonalt placerade med vinkelbeslag i golv.
Skapa konto

Redigerat:
  • Gilla
Bengt Larsson
  • Laddar…
Karl-Ove Qvarfordt Karl-Ove Qvarfordt skrev:
Ok. Du skulle kunna stötta enl bilden
Tackar👍 Ett alternativ, men jag tror att det kommer att bli en annan lösning då kraften att få upp högbenet med denna metod kommer att bli övermäktig. Jag tror att metoden som https://www.byggahus.se/forum/members/matti_75.110126/ föreskriver är lättare att få som påverkare av förändring av högbenet. Men jag hoppas verkligen att det kommer att räcka med det som jag illustrerade ovan.

Tackar👍 Ett alternativ, men jag tror att det kommer att bli en annan lösning då kraften att få upp högbenet med denna metod kommer att bli övermäktig. Jag tror att metoden som [länk] föreskriver är lättare att få som påverkare av förändring av högbenet. Men jag hoppas verkligen att det kommer att räcka med det som jag illustrerade ovan.
Vad jag menar är att du kan stötta enl bilden , sedan du har hissat på lämpligt sätt.

Tomture61
Jag tror jag håller på att bli VANSINNIG på inkompetens.
Okay man har undersökningsplikt vid förvärvande av fastigheter, men samtidigt när man får höra ifrån säljaren att det är byggt i andan av byggnadsvård så får man också tillåta sig att ha tilltro till vederbörande.
Men nu till det som ändå hittills har åtgärdats och det är att med hjälp av ett antal spännband dragit ihop hammarbanden vilket medfört att nocken har rest på sig och väggarna rätats upp till från som värst lutat ca 45 mm på en sträcka av en meter till som mest nu ca 15 mm. Och detta har möjliggjorts med att enbart dra ur eller kapat spikarna som med hjälp av plyfaskivorna håller ihop hanbjälke och överarm. (Spikarna består av TRÅDSPIK!)
Men det som jag gärna och med tacksamhet vill få in tips på är om det kan finnas andra och enklare lösningar än den jag sitter med för närvarande? Hoppas att illustrationen är hjälpsam.
Med vänlig hälsning, Masen

[bild]

[bild]

[bild]
Plyfan är spikad för lite + med åt skogen fel spik , skall vara ankarspik / skruv (måste bytas för hållfasthet)
Mitt manzardtak är förstärkt med dubbla takstolar på 2 ställen iom att jag byggt takkupor åt bägge håll .
Lovar att de gör nytta 👍
Kan i ditt fall förstärka upp din konstruktion , laska på en överarm till på varje takstol , plyfan blir iofs ett hinder om det inte byts till plåt , på den sida de blir laskade .

Ang att varje takstol gett med sig så är mitt förslag att hissa / pumpa upp varje takstol , från golv till lämplig punkt på takstol .

Vad jag menar är att du kan stötta enl bilden , sedan du har hissat på lämpligt sätt.
Jag förstår resonemanget Karl-Ove och tycker att det låter bra i sig, men då kommer krafter att överföras mot den stående väggstolpens nederkant och som då utgör en risk att väggen som står på den murade delen eventuellt släpper. Tyngdlasterna från taket ska enbart gå rakt ner i vägg, och då jag inte kan lita på tidigare "konstruktör?" av takstolarna så vågar jag inte äventyra något med tanke på att samma är den som byggt allmänt. Även om det bör vara golvbjälkar som sammanbinder väggarnas nederkanter. Exempel på den bristfälliga konstruktionen i mitt lekmannaöga är dessutom att högbenet enbart vilar på hammarbandets ytterkant vilket medför en skjuvningsrisk. Och jag har sett att hammarbandet också glipar på insida nederkant mot de stående stolparna.
Takbjälke och hammarband i en vind med en liten vinkelbeslag synligt. Text och pilar markerar glipor mellan hammarbandet och stolparnas insida.
Skapa konto

Och med tanke på denna bristfällighet så vågar jag inte belasta annat än rakt ner. Man kan skönja ett litet vinkelbeslag i ringen och det är DET som sammanbinder takstol och hammarband😳 Men han har också lyckats att sätta dit ännu mindre vinkel också som rent av är lite förvridet av påfrestningarna. Detta på bilden är det största och dessutom ett som är förstärkt med en förkroppning.
Därför kommer jag att sätta en regel på högbenets underkant som fasas mot hammarbandet och därmed också ser till att trycka ner hammarbandet. Men vem vet, kanske jag kommer att även sätta en snedsträva därefter också. Eller till slut sätta upp heltäckande plyfa ner till golvet på varje takstol för att efterlikna en bikakekonstruktion😳😉

Tomture61 Tomture61 skrev:
Plyfan är spikad för lite + med åt skogen fel spik , skall vara ankarspik / skruv (måste bytas för hållfasthet)
Ankarspik/skruv är enbart för spikplåtar.
Tomture61 Tomture61 skrev:
Ang att varje takstol gett med sig så är mitt förslag att hissa / pumpa upp varje takstol , från golv till lämplig punkt på takstol .
Åtgärd är påbörjad som angetts tidigare i och med att plyfan är borttagen och enligt tidigare beskrivning. 👍

• Gilla
Karl-Ove Qvarfordt
  • Laddar…
Jag förstår resonemanget Karl-Ove och tycker att det låter bra i sig, men då kommer krafter att överföras mot den stående väggstolpens nederkant och som då utgör en risk att väggen som står på den murade delen eventuellt släpper. Tyngdlasterna från taket ska enbart gå rakt ner i vägg, och då jag inte kan lita på tidigare "konstruktör?" av takstolarna så vågar jag inte äventyra något med tanke på att samma är den som byggt allmänt. Även om det bör vara golvbjälkar som sammanbinder väggarnas nederkanter. Exempel på den bristfälliga konstruktionen i mitt lekmannaöga är dessutom att högbenet enbart vilar på hammarbandets ytterkant vilket medför en skjuvningsrisk. Och jag har sett att hammarbandet också glipar på insida nederkant mot de stående stolparna.
[bild]
Och med tanke på denna bristfällighet så vågar jag inte belasta annat än rakt ner. Man kan skönja ett litet vinkelbeslag i ringen och det är DET som sammanbinder takstol och hammarband😳 Men han har också lyckats att sätta dit ännu mindre vinkel också som rent av är lite förvridet av påfrestningarna. Detta på bilden är det största och dessutom ett som är förstärkt med en förkroppning.
Därför kommer jag att sätta en regel på högbenets underkant som fasas mot hammarbandet och därmed också ser till att trycka ner hammarbandet. Men vem vet, kanske jag kommer att även sätta en snedsträva därefter också. Eller till slut sätta upp heltäckande plyfa ner till golvet på varje takstol för att efterlikna en bikakekonstruktion😳😉
I glipan mellan hsmmarband o takstol kan du kapa/klyva till ev kil i rätt vinken o sätta dit.

I glipan mellan hsmmarband o takstol kan du kapa/klyva till ev kil i rätt vinken o sätta dit.
Det är en lång sådan jag klämmer till med som går upp mot hanbjälken. Kan verka lite överdöd men samtidigt en förstärkning som inte är i vägen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.