Jag tror jag håller på att bli VANSINNIG på inkompetens.
Okay man har undersökningsplikt vid förvärvande av fastigheter, men samtidigt när man får höra ifrån säljaren att det är byggt i andan av byggnadsvård så får man också tillåta sig att ha tilltro till vederbörande.
Men nu till det som ändå hittills har åtgärdats och det är att med hjälp av ett antal spännband dragit ihop hammarbanden vilket medfört att nocken har rest på sig och väggarna rätats upp till från som värst lutat ca 45 mm på en sträcka av en meter till som mest nu ca 15 mm. Och detta har möjliggjorts med att enbart dra ur eller kapat spikarna som med hjälp av plyfaskivorna håller ihop hanbjälke och överarm. (Spikarna består av TRÅDSPIK!)
Men det som jag gärna och med tacksamhet vill få in tips på är om det kan finnas andra och enklare lösningar än den jag sitter med för närvarande? Hoppas att illustrationen är hjälpsam.
Med vänlig hälsning, Masen

Illustration av byggnadens takstol med spännband som justerar väggarnas lutning och höjer nocken, med befintligt och önskat läge markerat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vindsutrymme med trätak och bjälklag, stärkta med röda spännband. Kartonger och byggmaterial staplade längs väggarna.
Skapa konto

Närbild på träkonstruktion med plywood och trådspikar i en byggnad. Skador och ojämna kanter syns tydligt på materialets ytor.
Skapa konto

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.