Jag blir inte klok på var i hela friden man skall hitta dimensionstabeller för virket till mitt altanbygge. Bygghandlarna vet inte eller refererar till byggbeskrivningar.se som är bra men inte har mina mått... Jag har följande förutsättningar:

Avstånd från husvägg (betong) till ny mur av Lecablock 19x25x59 är 4m. Jag hade tänkt använda mig av bärlinor 45x195 och golvreglarna likaså. Blir dock lite tveksam då detta verkar vara för långt för att inte montera ytterligare en bärlina på halva vägen. Jag vill dock om möjligt undvika detta då det under altanen finns en möjlighet att bygga ett garage i framtiden. Takhöjden blir då lite väl snål om jag skall in med ytterligare en bärlina.

Längden på den nya väggen är drygt 7m och hela altanen drygt 10. Totalt skall det bli ca 45m2 när den är klar. Dimension på golvvirke kan vara 28 eller 34mm, det spelar ingen roll.

På svensktlimtra.se så har jag hittat att max spännvidd för limträbalkar av dimensionen 42x180 är 3,7 meter och vid dimension 42x225 4,75m. Detta gäller för bostadshus. Emellertid vill jag bara bygga en altan, låt vara att snö kommer att belasta den men inga väggar, golv, tak, möbler etc. Vad är skillnaden i bärighet mellan limträbalkar och vanligt regelvirke? (Konstruktionsklassat)

Räcker det för mig att gå upp till 45*220 för att ha 4m spännvidd på golvreglarna?

Finns det andra sätt, t.ex. att limma och skruva ihop 2 st 45x195 till extra grova reglar?

Skall tilläggas att lecaväggen ligger i en sluttning och sluttar efter marknivån varför jag till stora delar måste bygga balkar från Lecan uppåt med urtag för den yttre bärlinan.

F.ö. kommer en av golvreglarna att ligga på den del av Lecaväggen som utgör den bakre väggen.

Nya plintar måste gjutas i den bakre delen av altanen.

Måste be om ursäkt för min fantastiskt dåliga ritning... Hade jag ett program värt namnet och lite mer talang hade det sett annorlunda ut...

 
  • regelverk_altan.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Håller med att det är konstigt att det inte verkar finnas.

Det finns ju spännviddstabeller i Torstenssons bok. Alla dimensioner finns inte med, och inte alla spännvidder heller, men man borde kunna extrapolera och lägga på lite marginal.

Med spännvidd på 4 m mellan linor så hamnar du på ett plintavstånd (för 45x195) på 1,55, men då lär du få ha reglar i typ 95 bredd - kanske limspika två 45x195?
 
Nåt du kan göra är å ev montera en H-balk på mitten som bärlina och lägga in åsarna i.
Dock så är spännvidden väldigt lång så ett stöd lär ju behövas på 10m.
Om du kan tänka dej ett stöd ist för en underliggande bärlina så är de ju ett allternativ.
Stödet behöver förmodligen inte va på mitten me tanke på hur kraftig en sån balk är.
 
Har varit på bibblan igen och försökt mig på att räkna lite... Hittade dessutom en tabell (I terrasser och uteplatser, av Dag Thorstensen) som säger att vid spännvidd 4,20 skall man ha 1,55 mellan stolparna om bärlinan är 45x195. Jag har ju bara stolpar på de två sista metrarna så dom är jag inte orolig över.

I samma bok säger man att spännvidden för golvbjälkar får för 45x195 max vara 3,10 och för 70x195 max vara 3,55. Om man minskar cc på golvbjälkarna till 40 kan spännvidden ökas med 10%. Detta skulle alltså betyda max 3,41 för 45x195 respektive 3,90 för 70x195. Om jag nu tar i och som förslaget är enligt ovan, spiklimmar mig fina feta 45*195 till 90*195, tar ner cc till 40 så borde jag väl klara mig galant utan H-balk eller en tredje bärlina?

Om jag dessutom väljer 34x120 i trallen kan man väl tillåta parkering av en stridsvagn mitt på golvet?

Tror det finns en affärsidé att stå på bygghandeln och räkna fram virkesdimensioner jag... Tipset kostar inget ;D
 
Låter som de kommer bli ett dyrt golv iaf hehe...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.