Vi rev igår ner en vägg i vårt hus från 1949. Väggen tar vid husets murstock och i samband med rivningen lossnade en del murbruk/putsbruk och de dammade. Nu är jag orolig för att det ska finnas asbest...hur vanligt förekommande är det i just murstockssammanhang?
Vi har också någon typ av tjockare tapet under övriga tapetlager och den finns i hela rummet inte bara närmast murstocken...
 
  • Skadad murstock med lossnat murbruk nära träbjälkar och tapetlagren i ett äldre hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Delvis riven väggvid murstock med exponerat trä och lossat putsbruk i ett äldre hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en riven vägg med murbruk, gammal tapet och trädetaljer i ett hus från 1949.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Avsliten vägg med synliga träreglar och gammal tapet med skador efter rivning nära en murstock.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har inte hört talas om det. Är du orolig så ta ett prov, det är enda sättet att veta 100%
 
Viktor.J Viktor.J skrev:
Jag har inte hört talas om det. Är du orolig så ta ett prov, det är enda sättet att veta 100%
Min man tycker det är onödigt men kanske jag skickar in ett prov för att kunna sova inatt
Han hade pratat med tidigare ägarna och enligt de hade asbest endast hittats bakom den gamla bastuugnen. Det var dock oklart om hela huset kartlagts i samband med basturenoveringen eller bara själva bastun.
 
Väggskivorna är av treetex och resten ser ut som vanligt murbruk/puts, alltså inte asbest där till 99% säkerhet.
 
V vewwe skrev:
Min man tycker det är onödigt men kanske jag skickar in ett prov för att kunna sova inatt
Han hade pratat med tidigare ägarna och enligt de hade asbest endast hittats bakom den gamla bastuugnen. Det var dock oklart om hela huset kartlagts i samband med basturenoveringen eller bara själva bastun.
Antagligen har man inte gått igenom hela huset. De flesta är inte speciellt rädda för asbest. ett prov kostar ca 300 kr, vilket jag tycker är en låg peng för att sova gott oavsett om din rädsla är befogad eller ej.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Väggskivorna är av treetex och resten ser ut som vanligt murbruk/puts, alltså inte asbest där till 99% säkerhet.
Det är inte riktigt skivor utan mer som en tjockare tapet, finns treetex i olika tjocklekar?
 
  • Hand håller en bit av en fransig, tjock tapetliknande material med ett svart plastskydd och trägolv i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
OK, kanske en renoveringstapet då.
 
  • Gilla
vewwe
  • Laddar…
Vitgrå mjuk papp där man kan tänka sig att man ville ha brandskydd är vanligen asbest. Nu syns det dåligt på bilden men brinner det är det inte asbest som bara glöder och blir sotigt när man eldar på det.
Inbyggda skorstenstockar kan ha klätts in med asbestpapp som extra brandskydd. Då mellan skorsten och trävägg.
I puts som är obrännbart i sig används asbest möjligen som fiberförstärkning, men det är nog ovanligt i vanliga gamla svenska hus.
 
imported_Benno imported_Benno skrev:
Vitgrå mjuk papp där man kan tänka sig att man ville ha brandskydd är vanligen asbest. Nu syns det dåligt på bilden men brinner det är det inte asbest som bara glöder och blir sotigt när man eldar på det.
Inbyggda skorstenstockar kan ha klätts in med asbestpapp som extra brandskydd. Då mellan skorsten och trävägg.
I puts som är obrännbart i sig används asbest möjligen som fiberförstärkning, men det är nog ovanligt i vanliga gamla svenska hus.
Strukturen på tapeten påminner mycket om när man gjorde eget papper i skolan och är beiget till färgen (vissa delar är vita/gråa men för att det blivit målat utanpå den inne i garderoben som vi river bort). Den finns under alla tapeter även på de väggar där murstocken inte är. Den brinner nog så jag antar att den inte är asbest
 
  • Gilla
CarVal
  • Laddar…
Viktor.J Viktor.J skrev:
Antagligen har man inte gått igenom hela huset. De flesta är inte speciellt rädda för asbest. ett prov kostar ca 300 kr, vilket jag tycker är en låg peng för att sova gott oavsett om din rädsla är befogad eller ej.
Har aldrig hört eller hittat någon asbest i en murstock
 
M
Ser inte ut som asbest över huvud taget.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.