Tänkte höra hur tätt ni spikar underlagspappen? för i monteringsanvisningarna står det cc 6cm i sixsak men jag tycker det värkar överdrivet för det kommer ju stöläkt cc 60cm och håller pappen på plats?
 
Mikael_L
Men ströläkten ligger ju åt andra hållet !? För du menar väl där pappvåderna överlappar varandra?

Avståndet må vara valt för att limningen ska bli tillräckligt bra, för att värmerörelser inte ska få isär pappen osv.

Vill du göra det enligt "regelboken" så följer du monteringsanvisningen till punkt och pricka, då har tillverkaren ansvaret.

Vill du gena lite så är det väl bara att göra det. Det kan säkert gå bra, men gör det inte det så blir allt ditt eget fel, typ.

Jag har ett svagt minne att jag själv glesade ut avstånden något lite då jag spikade u-pappen på garaget och friggeboden. För det var så drygt mycket spikande och inte fullt lika viktiga byggnader som bostadshuset.
Men om jag nu gjorde det, så var det i så fall ytterst marginellt ...


Men i vilket fall känns det inte som att jag kan råda någon att inte följa monteringsamvisningen, då är jag en ganska dålig rådgivare ...
 
Det är inga problem att spika glesare än de 60mm som brukar föreskrivas. Det är främst vid montage på branta tak vid höga temperaturer man kan få problem om man spikar för gles. Som du själv är inne på kommer pappen dessutom sitta fast i läkten.

Du kan spika med 100-150mm mellan spiken och sova lugnt :) Jag har tidigare arbetat som plåtslagare/takläggare och har rivit många tak där man knappt spikat alls, och då ska man komma ihåg att pappen som användes förr i den var fruktansvärt mycket sämre än dagens.

Se till att inte snåla med YAM2000 eller liknande bara.

Ett annat tips är att hyra en pappspikpistol.
 
  • Gilla
Bygger i betong
  • Laddar…
Mikael_L
Ja här kom lite proffskunskap in. Du bör nog tro mer på denne f.d. plåtslagare än mig, tycker jag. :)
 
jag tackar för svar, storstark vilken papp brukar du använda och spikade du så tätt när du jobbade som takläggare?
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.