Tänkte montera en sån här på en sån vanlig blå "regntunna" i plast, frågan är bara hur man får det tätt/stabilt?
https://www.vattenliv.se/produkt/tappkran-masssing-r15/

Egentligen tänkte jag bara borra hål i tunnan och sedan epoxylimma krananslutningen och täta med silikon vid behov, men blir det tillräckligt? Har hade ni gjort? :)

Packning mot flänsen och mutter med bricka på insidan.

• Gilla
Nikorasu och 1 till
  • Laddar…
Jag hade tagit en gammal cykelslang och stansat ut som packning på båda sidor.
Bricka både på in och utsida. ”Muttern” på insidan en vanlig rörmuff.

Ja, en sådan funkar bra som mutter.

R
Ska du ha en bussning mot kranen sedan? Det blir ju ett helt annat utseende, men det kanske inte var ett problem.

Har inte tänkt så långt ännu men nu har jag iallafall fått ett gäng bra tips på hur jag kan lösa det. Ska få hem tunnorna först så får vi se till veckan vad det blir för lösning :)

Vi har flera tunnor med kranar, billigaste tänkbara dessutom. Har bara tryckt dit dom (borrat först så klart), mutter på insidan. Inga packningar eller något. Hållit bra i många år nu.

R
Hade kört med en sån här kran och då får du med packningar.

Svart plastkran med vred märkt "ON" och slangenippel för regntunna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Googla kran regntunna.

Redigerat:
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
Axelida Axelida skrev:
Vi har flera tunnor med kranar, billigaste tänkbara dessutom. Har bara tryckt dit dom (borrat först så klart), mutter på insidan. Inga packningar eller något. Hållit bra i många år nu.
Samma för oss! Sambon ville täta och greja, men jag tyckte att vi kunde prova först. Det var 7-8 år sen nu och kranarna sitter där och läcker inte alls. Så, kanske värt att prova först innan en massa jobb och pengar läggs på projektet?

• Älska
Stefan Bengtsson
  • Laddar…
Axelida Axelida skrev:
Samma för oss! Sambon ville täta och greja, men jag tyckte att vi kunde prova först. Det var 7-8 år sen nu och kranarna sitter där och läcker inte alls. Så, kanske värt att prova först innan en massa jobb och pengar läggs på projektet?
Intressant taktik att gå in och hålla med sig själv, ca 3 år senare. :)

• Haha
  • Gilla
vict0r och 9 till
  • Laddar…
Stefan Bengtsson Stefan Bengtsson skrev:
Intressant taktik att gå in och hålla med sig själv, ca 3 år senare. :)
Eller hur! Det är inte lätt att bli gammal!

• Haha
kulle
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.