Hej,

Om man anmäler någon till kommunen och skriver att man är fastighetsägare till en grannfastighet till den anmälda fastigheten. Är inte det ganska olämpligt? Är det mer än så?
 
Det behöver ju inte vara så invecklat. Enklast om du använder gatunummer eller fastighetsbeteckningar istället.
 
Alltså, det jag menar är att vi har fått en anmälan på oss där det klart och tydligt står att personen i fråga är ägare till vår grannfastighet. Personen ifråga är inte det. Det är det första som är knas, men jag funderar på om det inte tom kan vara en brottslig handling att utge sig för att vara fastighetsägare när man inte är det. Inte för att vi kommer spela bollen så tillbaks, men det vore onekligen intressant att veta. Resten av anmälan fortsätter på liknande sätt.
 
Är det någon som vill jävlas med er?

Isåfall tror jag det är bäst att ringa kommunen och förklara läget, berätta att personen inte alls är granne och fråga om råd. Tjänstemännen på olika förvaltningar avskyr att bli indragna i grannbråk, och kommer troligen att bli avogt inställda till anmälaren när de förstår läget.
 
Det beror ju lite på om det är ett ärende som bara "sakägare", dvs. typiskt grannar har möjlighet att anmäla. I så fall bör ju ärendet avskrivas av kommunen direkt om det visar sig att det inte är en sakägare som anmält.
 
  • Gilla
b8q
  • Laddar…
A
Nu vet jag inte riktigt men kan det inte vara så att den personen har fullmakt från fastighetsägaren att driva en fråga?

Jag känner tex. till fall då fastighetsägaren är gammal och dement Då brukar ju släktingar föra den personens talan. (Det är väldigt svårt att omyndigförklara någon numera men släktingar brukar kunna ta på sig visst ansvar i alla fall med eller utan fullmakt)
 
Vem som helst kan väl anmäla en Fastigheten? Såklart det inte är bra att använda andras namn, men det ändrar väl inte om kommunen utreder eller inte.
 
Vad gäller ärendet?

Är det ett lagbrott eller liknande som faller under allmänt åtal, eller är et brott mot den lokala ordningsstadgan spelar det inte så stor roll vem anmälaren är. Anmälaren kan till och med vara anonym.

Men om det gäller något mer diffust, en grannfejd t.ex, är det annorlunda.
Om du vet att den uppgivna grannen inte är inblandad kanske denne kan vidimera detta,
så avskriver kommunen ärendet helt enkelt.

Skrivet av en icke-jurist är det bäst att påpeka :)
 
Vem som helst kan anmäla vad som helst. Har själv råkat ut för det. I mitt fall var det någon trevlig granne som helt enkelt anmälde till Kommunen anonymt att vi hade "svartbyggen" på tomten. Trots att anmälan var anonym och ospecifierad så beslutade Kommunen ta upp ärendet och deras byggavdelningstjänstemän + mätavdelningsfolk (4 pers) kom på besök, sprang på tomten, fotade & mätte & hade sig. Efter att hållit ärendet vid liv i över ett år, fick vi slutligen besked från kommunen där de konstaterade att kommunen inte kunde påvisa något svartbygge och ärendet var avslutat. Mycket obehagligt.
 
Om kommunen får in en anmälan så är de skyldiga att utreda frågan. Det har ingen betydelse om anmälaren är anonym eller inte.
 
Så ju fler anmälningar, desto högre kommunalskatt eller bygglovsavgifter, beroende på hur kommunen väljer att fördela sina kostnader. Inte så konstigt att handläggare kan verka griniga och inte vill gå med på små avsteg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.