De som byggt enligt nya eller egna ideer får gärna komma med förslag. Typ hur ni isolerar, värmer e.t.c.
Jag tycker det är bara nyttigt.
 
vi fortsätter från tråden att hänga dumburken på väggen..

svar på på sista inlägget:
innerväggarna har olika material. en del har gips och en del har träpanel.

sen har vi det här med hur en husstomme byggs. vad finns det för andra alternativ till vanlig spantring där man har trä genomgående?

nu pratar vi naturliga material så långt det går och inte isoblock, plåtreglar eller annat.

ta o strunta i allt vad som heter diffspärr för ett tag o kom med konstruktiva lösningar o ideer
 
Redigerat:
daije skrev:
du kan vrida mitt svar hur du vill gladh. det spelar ingen roll. nu pratar vi väggkonstruktion o inte kassa fönster.
Så enkelt är det inte, du hänvisade till 80-år gamla hus och sa att dessa fungerar fint utan mögelpåväxt. Och de gör de säkert de som fortfarande är byggda som de byggdes för 80 år sedan.

Men skulle du ta ett sådant hus och tätta till det som man bygger idag så får du problem med mögel i dessa hus, finns massor med exempel på 20-tals villor där man satt in 3-glass fönster och slängt ut oljepannan och tilläggsisolerat på vinden och där med fått problem med mögel, eftersom man har fått mer fuktigluft (ventileras inte ut längre via dragiga fönster) som stiger upp på vinden (har ingen ångspärr) och där de blir mögelpåväxt på trädelarna (man har sänkt temperaturen på vinden, dels genom att tilläggsisolera och dels genom att ta bort skorstenen som varmekälla).

Så de kassa fönsterna har allt med att göra att det fungerar att leva i ett 20-tals hus, det är kallt och dragit men du har inget problem med den fuktiga luften.

Jag säger inte att det inte fungerar med organiska isoleringsmaterial i väggen, men de kräver att du hanterar den största delen av din varmafuktiga luft genom att ventilera bort den med mekanisk frånluft så det inte blir så stora mängder fuktigluft som kommer ut i dina väggar.

Annars så kan du ju få ta bort tättskiktet i dina badrum (då får lov behålla det i duschen) och ta bort fläkten och köra på, jag kan garantera dig att du kommer ha mögel i dina väggar inom de närmsta åren om ni använder badrummet som en normalfamilj.
 
Redigerat:
daije skrev:
om en sak fungerar nöjer jag mig vid det o plockar inte ner den i sina beståndsdelar bara för att se varför den funkar.
Det är faktiskt så att enstegstättade hus med puts på cellplast som sitter direkt på trästomme fungerar. Så länge det är tätt och det inte kommer in någon fukt innan för putsen. Tyvärr så gör det det för eller senare, eftersom folk borrar hål i sina fasader för att sätta upp lampor/stuprör osv osv eller så har man slarvat vid uppförande så det finns sprickor och felaktiga infästningar av fönseter/dörrar/plåtarbete osv osv..

Det var en fullt fungerande byggmetod för bara 10 år sedan, i dag tror jag inte en ända människa som bygger hus skulle bygga så. Och om man hade tänkt 2 steg längre plockat ner det i beståndsdelar och analyserat väggkonstruktionen, så hade man inset detta och man hade sluppit massor av fuktskadade hus.
 
Gladh skrev:
Men skulle du ta ett sådant hus och tätta till det som man bygger idag så får du problem med mögel i dessa hus, finns massor med exempel på 20-tals villor där man satt in 3-glass fönster och slängt ut oljepannan och tilläggsisolerat på vinden och där med fått problem med mögel, eftersom man har fått mer fuktigluft (ventileras inte ut längre via dragiga fönster) som stiger upp på vinden (har ingen ångspärr) och där de blir mögelpåväxt på trädelarna (man har sänkt temperaturen på vinden, dels genom att tilläggsisolera och dels genom att ta bort skorstenen som varmekälla).

Så de kassa fönsterna har allt med att göra att det fungerar att leva i ett 20-tals hus, det är kallt och dragit men du har inget problem med den fuktiga luften.
Jag tycker att du får det att låta som en naturlag att det måste gå åt helvete i såna där fall. Men...
Jag bor i ett renoverat tjugotalshus.
Från början var väggarna, inifrån ut: Ett lager råspont, spalt med reglar och kutterspån, råspont igen, tjärpapp och panel.
Lite dragigt var det nog för vid okänd tidpunkt smäcktes det på treetex på insidan.
1981 tilläggsisolerades det både inne och ute. Invändigt reglades det på med 30 mm läkt och dito isolering, diffspärr (byggplast) och gips. Utvändigt blev det 45 mm isolering utanpå gamla panelen, vindpapp och ny panel. Samtidigt byttes fönstren till treglas, pannan åkte ut (t o m skorstensstocken) och det blev elpanna. Det byggdes två våtrum med dusch och den enda mekaniska ventilationen (utom köksfläkt) är en PAX-fläkt i ena duschen och den startas manuellt genom att dra upp ett tidur som maxar på 15 minuters gång.

Efter att ha rivit en hel del i det här (fönsterbyten och andra ingrepp) kan jag konstatera:
Diffspärren som sattes -81 är urusel - punkterad på massor av ställen, sitter inte ihop i hörnen och naturligtvis inte i bjälklagen, saknas helt i bl a ett rörschakt på ytterväggens insida. Tätningen runt fönstren är bristfällig, det är drevat men ingen bottningslist el dyl. O s v, o s v - det är inte diffusionstätt för fem öre, helt enkelt.
Enligt rådande visdom är det här alltså värsta standardreceptet 1a på mögel och röta och i det skicket har det stått i nästan trettio år. Ändå har jag inte hittat någon enda antydan till fuktskador eller mögel inuti väggarna.

Jag skriver inte det här för att jag skulle vilja uppmuntra någon annan att kopiera den här konstruktionen :) utan menar bara att orsakssammanhangen kanske inte alltid är så enkla. Hus är rätt komplicerade saker, speciellt gamla ombyggda hus.
Jag vet förstås inte hur det kommer sig att vårt hus har klarat sig så bra. Vart tar fukten vägen? Med bara 30 mm mineralull allra innerst och 45 mm allra ytterst känns det som att den borde kondensera någonstans däremellan, i den där massiva kakan trä-spån-trä-papp-trä.
Jag spekulerar i om alla de där lagren av organiskt material gör konstruktionen "diffusionströg", så att fukten sprids sakta genom den utan att koncentreras på några särskilda ställen...men vem vet...
 
Farzan skrev:
Jag tycker att du får det att låta som en naturlag att det måste gå åt helvete i såna där fall. Men...
Nej någon naturlag är det knappast, och varje hus är unikt på sitt sätt och klara förändringar olika beroende på massor av olika faktorer. Bland annat vilken familje situation det är, det är ju lite skillnad på fuktmängd om det beror 2 pensionärer där, eller en familj med 3 tonåringar....

Sedan beror det även på hur varmt man har innvändigt, denna värme sprids ju genomväggarna, så har du lite isolering så kommer värmen lyckas att med att "torka ut" fukten inne i väggarna, det kan ju vara så att fukten inte fälls ut fören den har passerat din gammla yttervägg och att det inte är riktigt tätt där, så den fukt som fälls ut där helt enkelt ventileras bort. Sedan så har det precis som du spekulerar i säkert att göra med vilka material du har i väggen...

Eller så har du en massa mögel där, bara att du inte ser det eftersom det sitter mitt i väggen, och kanske på ställen där du inte har rivit, själv tror jag att norr sidan har större risk för mögel än södersidan, då södersidans väggar varms upp av solensstrålar mycket tidigare än luften från norrsidans väggar att bli lika varma. Kan bara konstatera att den mögelpåväxt som vi har på vår vind är betydligt kraftigare på norrsidan än på södersidan...
 
Redigerat:
ja du gladh. om man nu renoverar ett äldre hus med ny teknik, om vi kan kalla det så, bör man givetvis se till att det finns ventilation som är tillräcklig, dock blir det en kontrollerad sådan med ventiler i stället för dåliga fönster. det verkar mer som att du skriver om personliga problem med ditt hus och drar sedan alla hus i samma årsklass över samma kam.

Vaad jag menar med mitt inlägg är att dessa hus med deras byggsätt som fanns tillgänglig DÅ är bättre än dagens om man ser till vad dom hade att bygga med kontra dagens material. att dom är dragiga jämfört med dagens e det väl inget snack om.

men att bygga hus idag med de material fast på gammalt vis betyder inte att det blir dåliga hus me mögel o skit.

som jag förstår dig så skall huset anpassas efter antalet personer i huset på grund av den luftfuktighet dom avger.

låter rätt så snurrigt

men jag är inte den som e den. vi gör så här: du har rätt o jag har fel. nöjd nu??
 
sen KAN det vara läge att kolla vad denna tråd vill ta upp. ALTERNATIVT BYGGANDE / nya konstuktioner och tips tycker jag att det står. så har ni lite udda ideer eller annat matnyttigt i detta ämne så vassego att posta det
 
Det är mycket här jag INTE fattar. Ska man konstruera ett hus utifrån antalet boende?

Det är OMÖJLIGT!

Ska man byta hus varje gång en ny familjemedlem föds?

Det är nåt som inte stämmer...
 
de var gladh som menade det.

släpp det o gå vidare
 
för att dra igång en diskussion så funderar jag på att bygga ett hus på plintgrund med justerbara herostöd ingjutna. stående syll med med en yttre, bärande träkonstruktion. den inre väggkonstruktionen blir ej bärande, tjocklek 400mm. 500 mm höga golvåsar, vanliga takstolar. 500mm iso på kallvindan, golvvärme samt trägolv.

totala kvadraten ca 180.
 
daije skrev:
de var gladh som menade det.

släpp det o gå vidare
Nej, det sa han inte alls.
 
bu. bajs . blä. nu sänker jag nivån, eller höjde jag den just =)
 
daije skrev:
bu. bajs . blä. nu sänker jag nivån, eller höjde jag den just =)
Höjde?
Nej, Skulle påstå att du stod vid vattenbrynet och gjorde en djupdykning.

Vilket är synd. Intressant ämne om det hölls till verkliga fakta och inte grundlöst tyckande.
 
om vi skulle bli lite seriösa i ställen.

vad finns det för nackdelar repesktive fördelar att bygga ett hus helt fritt från markkontakt?

markfukten borde elimineras rätt så mycket. naturlig ventilation. många stugor är just byggda på detta sätt, vissa bättre, vissa sämre. nackdelar som jag ser det är att det ställer krav på täthet under golv, vatten o avloppsledningar. visst kan detta förhindras genom en grundfasad om man kan kalla det så. men behövs det egentligen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.