Rickard.
Som rubriken säger, är det någon som har något tips på spaltfyllande cylindrisk fastsättning som INTE tål värme. 638 tappar enligt graf 50% styrka först vid 180° och 660 ska tappa 50% vid ≈130° vilket är lite bättre men den verkar bara finnas i stor-flaska vilket blir löjligt dyrt, också lite skeptiskt om det är rätt sak då jag aldrig testat eller sett 660.

Detta är alltså en del som någon gång kommer behövas delas (troligtvis av mig) igen och det är inte lättast att komma åt och värma så desto lägre värmebeständighet desto bättre egentligen, delen blir under drift aldrig varmare än möjligtvis 35⁰ och inga jättestora krafter.

Har loctite monopol på sånt här eller finns det någon konkurent? Borde jag titta på något annat än just cylindrisk fastsättning? Det är stål mot stål, axel i ett hjul.
 
Redigerat:
Kanske Loctite 480? Svag låsning, tål upp till 120gr och finns på små flaskor.

/Höghus
 
  • Gilla
Rickard.
  • Laddar…
Rickard.
Jag är ytters tveksam till att ett CA-lim kommer hålla i längden även om det är ett bra sådant. Min erfarenhet av CA är att dom är allt annat än spaltfyllande utan att det blir väldigt sprött så fort det inte är perfekt passform. Uppfyller helt klart kravet att det ska vara lätt att demontera dock.
 

Bästa svaret

Loctite 641 är ju cylindrisk fastsättning för applikationer där det finns krav på demonterbarhet..

Edit: finns nåt som heter Payback P641 som är typ samma men i mindre förpackning
 
  • Gilla
Rickard.
  • Laddar…
Rickard.
Violina Violina skrev:
Loctite 641 är ju cylindrisk fastsättning för applikationer där det finns krav på demonterbarhet..

Edit: finns nåt som heter Payback P641 som är typ samma men i mindre förpackning
Jag ska nog sluta stirra mig blint på vad som står i produktbeskrivningen. Har läst bladet på 641 och min amatör-tolkning är att det verkar tillräckligt för min situation även fast det kanske inte är 100% optimala förutsättningar, lång torktid lär det bli men det spelar ingen roll.

Tack!
 
Rickard. Rickard. skrev:
Jag ska nog sluta stirra mig blint på vad som står i produktbeskrivningen. Har läst bladet på 641 och min amatör-tolkning är att det verkar tillräckligt för min situation även fast det kanske inte är 100% optimala förutsättningar, lång torktid lär det bli men det spelar ingen roll.

Tack!
Nä, produktbeskrivningen brukar vara väldigt "allmäntäckande"..

Men Loctite 641 är vad jag skulle rekommendera på saker som "måste sitta fast" men även "behöver gå att demontera" (och det inte finns andra sätt att låsa dem som koniska lager, kontramutter odyl)

Tidigare har jag jobbat med montage av axlar/lager och nu jobbar jag (bla) med att rita fram lösningar för fastsättning av lager på axlar och liknande också, så viss erfarenhet har jag..
 
Rickard.
Jag fastnade i att 638 (som jag har liiiite erfarenhet av) marknadsförs för att fylla spalter och eftersom jag har visst slitage på axeln så kändes det som ett krav men 641 krävde inte press så jag tror det är värt ett försök i alla fall. Worst case så är det 2-3 timmars jobb för att prova igen och inget katastrofalt kommer hända om det mot förmodan släpper.
 
Redigerat:
  • Gilla
Violina
  • Laddar…
Rickard. Rickard. skrev:
Jag är ytters tveksam till att ett CA-lim kommer hålla i längden även om det är ett bra sådant. Min erfarenhet av CA är att dom är allt annat än spaltfyllande utan att det blir väldigt sprött så fort det inte är perfekt passform. Uppfyller helt klart kravet att det ska vara lätt att demontera dock.
480 är spaltfyllande upp till 0,18mm.
Hur stort spel har du?

/Höghus
 
Rickard.
Jättesvårt att säga exakt men kort sagt så är 90% av ytan utan tvekan inom 0.18 och den sista mest nötta biten är nog en bit över. Oavsett så är jag för dålig på sånt här för att avgöra så jag lägger mitt förtroende till loctite och väljer den som är gjord specifikt för sånt här så hoppas jag på den, den fanns också på hyllan så jag kunde köpa den idag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.