Dormas låscylindrar är samma oavsett var du köper dem.
Det är bra låscylindrar klassade i kl3 med rätt behör och om du inte har några försäkringskrav så fungerar det i en bostadsdörr.
Dessa låscylindrar har inget kopieringsskydd så om du inte vill ha det så är det ett klokt val.
På bilderna verkar dock dorma loggan saknas, och då är frågan om de verkligen är dorma samt om de är godkända som texten anger men jag har tidigare sett låscylindrar i butiken med dorma loggan.
http://www.biltema.se/sv/Bygg/Las/Lascylinder/Lascylinder-2000024027/
 
Kopieringsskyddet - är det rätt begripet att det betyder att jag inte kan gå till låssmeden och få extra nycklar tillverkade för cylindrar som har detta? ...och detta ligger i ett patentskydd snarare än i någon fysiskt mekanik i låscylindern?
 
Det finns olika kopieringsskydd där juridiska är det vanligaste och bygger på paten samt ofta även i kombination med mönsterskydd (den som tillverkar nycklarna har även ett licensavtal med fabrikanten).
Det är just hos låssmeden du brukar kunna få nycklar tillverkade men det krävs giltiga handlingar enligt det slutna avtalet vid köp av låscylindrar.
Dessa handlingar kan t.ex vara ett nyckelkort eller annan typ av kontroll.
Kopieringsskydd innebär egentligen en kontrollerad nyckeltillverkning och hur den går till skiljer mellan olika fabrikat och modeller.
 
Redigerat:
Bra, då förstår jag.

Då tror jag att dessa Dormacylindrar kommer funka utmärkt och dom motsvarar antagligen de befintliga men väldigt gamla assacylindrarna jag har idag. Den enda nackdelen med biltema är att jag får hålla tillgod med kromade prylar där det egentligen ska vara mattkrom. Går att leva med på dessa dörrar.
 
Snailman
Biltemas runda cylindrar är inte dorma sen nåt år eller två, höll på att jaga de sista på fem olika Biltema för ett par år sedan.

Biltemas är sämre än dormas.
 
Redigerat:
Näe jag ser att nycklarna till den runda ser ut som deras billigare ovala cylinder och den är nog inte heller Dorma. Den dyrare ovala verkar vara Dorma.
 
Någon som har koll om det fortfarande är Dorma på Biltemas ovala?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.