1 063 446 läst · 12 831 svar
1063k läst
12,8k svar
Alla som gillar katter - räck upp en hand!
Jepp, " uppfanns" i Schtaaaan, men har sett att flera pizzerior i Västerås har den på menyn. Har ingen lust att prova den själv, däremot finns det en annan västerbottnisk kulinarisk innovation som är genialisk.. Rullpizzan i Björkarnas stad. Finns på de flesta pizzerior men är nog som en äst i de vagnar som finns nere runt torget i centrum!4774 skrev:
Vad är det som är en rullpizza då? Bara rent nyfiken för jag har aldrig hört talas om vare sig en pizza med inbakt hamburgare och pommes eller en rullpizza. Det mest exotiska jag har sett på en grill på Södermalm är en hamburgare med extra allt toppat med rysk kaviar för 999kr. Tror inte att någon någonsin köpte denS Sona2012 skrev:Jepp, " uppfanns" i Schtaaaan, men har sett att flera pizzerior i Västerås har den på menyn. Har ingen lust att prova den själv, däremot finns det en annan västerbottnisk kulinarisk innovation som är genialisk.. Rullpizzan i Björkarnas stad. Finns på de flesta pizzerior men är nog som en äst i de vagnar som finns nere runt torget i centrum!
Har ingen aning om hur de gör exakt, men de bakar degen på något sätt så att det blir ungefär som en kebabrulle fast pizza ihoprullad. Tänker jag efter är det en vanlig pizza med proportioner anpassade för att ätas som rulle. Rekommenderas ifall du någonsin har vägarna förbi Umeå. Vagnarna nere vid torget i centrum brukade vara bäst annars fungerar även Chaplin uppe på Ålidhem ifall du önskar sitta inomhus vid ett bord!4774 skrev:Vad är det som är en rullpizza då? Bara rent nyfiken för jag har aldrig hört talas om vare sig en pizza med inbakt hamburgare och pommes eller en rullpizza. Det mest exotiska jag har sett på en grill på Södermalm är en hamburgare med extra allt toppat med rysk kaviar för 999kr. Tror inte att någon någonsin köpte denanlig pizza men med proportioner
Redigerat:
Tycker bara att den ser så cool ut. Har haft katter hela mitt liv men har aldrig sett ens en liknande kattlåda. Jag har visserligen inte köpt någon ny på ett par år men det är för att våra två missar inte använder lådan. När vinter kommer med mycket snö skottar jag istället upp gångar för ffra Pelle så att han kan ta sig till sitt favorit område och skottar just där bort precis all snö så att han kan göra det han behöver och då kan göra det på bar backe och därefter kraffsa över så som katter gör. Fia är inne hela vintern och använder då lådan i absoluta nödfall (läs vid blötsnö, snöstorm, iskallt ute), vid sådant väder så att man själv inte heller skulle kunna tänka sig att ens kissa ute typ 😉.J Jonobe skrev:
Men den där såg så cool ut att vi till vintern tänker försöka hitta någon liknande. Du har möjligtvis kanske inte någon länk att lägga upp?
https://www.google.com/url?sa=t&sou...0QFnoECBYQAQ&usg=AOvVaw1HpA-3Hxe3xaDfmGv-QHJ44774 skrev:Tycker bara att den ser så cool ut. Har haft katter hela mitt liv men har aldrig sett ens en liknande kattlåda. Jag har visserligen inte köpt någon ny på ett par år men det är för att våra två missar inte använder lådan. När vinter kommer med mycket snö skottar jag istället upp gångar för ffra Pelle så att han kan ta sig till sitt favorit område och skottar just där bort precis all snö så att han kan göra det han behöver och då kan göra det på bar backe och därefter kraffsa över så som katter gör. Fia är inne hela vintern och använder då lådan i absoluta nödfall (läs vid blötsnö, snöstorm, iskallt ute), vid sådant väder så att man själv inte heller skulle kunna tänka sig att ens kissa ute typ 😉.
Men den där såg så cool ut att vi till vintern tänker försöka hitta någon liknande. Du har möjligtvis kanske inte någon länk att lägga upp?
Denna är det.
Liknande problem som jag hade med Skitgrisen. Dels behövdes höga kanter, och dels var det bara hörnen som dög att kissa i och om "rätt" hörn i den fyrkantiga lådan var använt tyckte han att hela lådan var full.J Jonobe skrev:
Lösningen blev en rund murarbalja. Höga kanter, lätt att hålla ren, och inga hörn som han kunde fastna för. Men den är ju inte särskilt snygg, så den modellen du hittat kanske skulle vara ett bättre inredningsmässigt alternativ!
Troll gillar att kissa rakt bakåt med brandslangstryck/flöde. När vi hade ”vanliga” kattlådor klev han in i lådan med alla fyra fötter men lämnade bakdelen utanför och kissade glatt allting över kanten. Nu har vi stora förvaringslådor med höga kanter som kattlådor så att alternativet att kissa utanför i såna fall måste vara medvetet 😄 Det fungerar jättebra, förutom att man måste se till att rengöra kanterna på lådorna nu och då eftersom att de blir kissade på innan kisset rinner ner i sanden.K kabelkaparen skrev:Liknande problem som jag hade med Skitgrisen. Dels behövdes höga kanter, och dels var det bara hörnen som dög att kissa i och om "rätt" hörn i den fyrkantiga lådan var använt tyckte han att hela lådan var full.
Lösningen blev en rund murarbalja. Höga kanter, lätt att hålla ren, och inga hörn som han kunde fastna för. Men den är ju inte särskilt snygg, så den modellen du hittat kanske skulle vara ett bättre inredningsmässigt alternativ!
Den vi har är bra, det man kan klaga på är priset och att den kanske är något liten för större katter. Bra storlek för Yoda som väger runt 4,5 kg men för Zorro på 6 kg kan det se lite trångt ut.K kabelkaparen skrev:Liknande problem som jag hade med Skitgrisen. Dels behövdes höga kanter, och dels var det bara hörnen som dög att kissa i och om "rätt" hörn i den fyrkantiga lådan var använt tyckte han att hela lådan var full.
Gud jag höll på att skratta ihjäl mig av din beskrivning 😂. Undrar bara en sak, är han okastrerad? För förutom Fia-Lotta så har jag aldig haft äran att ha en kattfröken tidigare utan bara killar och ingen av dem har kissat på det sättetJumos skrev:Troll gillar att kissa rakt bakåt med brandslangstryck/flöde. När vi hade ”vanliga” kattlådor klev han in i lådan med alla fyra fötter men lämnade bakdelen utanför och kissade glatt allting över kanten. Nu har vi stora förvaringslådor med höga kanter som kattlådor så att alternativet att kissa utanför i såna fall måste vara medvetet 😄 Det fungerar jättebra, förutom att man måste se till att rengöra kanterna på lådorna nu och då eftersom att de blir kissade på innan kisset rinner ner i sanden.