1 063 044 läst · 12 829 svar
1063k läst
12,8k svar
Alla som gillar katter - räck upp en hand!
I natt väcktes jag av en katt som hade svårt att öppna kattluckan, ibland fastnar myggnätet i den. Då jag kom upp och skulle hjälpa till får katten panik och trycker sig ut jättesnabbt trots myggnätet. Kollar lite noggrannare och det är ju inte vår katt! Grannkatten! Nu undrar jag om det är första gången, har katten kommit in i vårt hus förut? Den är ganska fet, matar vi nån annans katt?
Borde kanske börja fundera på en kattlucka som reagerar på typ mikrochip, om det finns sådana. Det finns sådana som reagerar på sändare i halsband, men våra katter vill inte ha sådana.
Borde kanske börja fundera på en kattlucka som reagerar på typ mikrochip, om det finns sådana. Det finns sådana som reagerar på sändare i halsband, men våra katter vill inte ha sådana.
Vi har en lucka som reagerar på katternas chip, väldigt praktiskt - man kan ge katterna utegångsförbud efter vissa klockslag exempelvis, så att dom alltid kan komma in men inte gå ut. Alla katter i kvarteret är hopplösa mattjuvar (även våra egna)😂
En kompis vaknade en gång för länge sedan av att katten stod på hennes mage. Det var bara det att när hon tände lampan insåg hon att det var tre katter i rummet och hon hade bara två.DennisCA skrev:I natt väcktes jag av en katt som hade svårt att öppna kattluckan, ibland fastnar myggnätet i den. Då jag kom upp och skulle hjälpa till får katten panik och trycker sig ut jättesnabbt trots myggnätet. Kollar lite noggrannare och det är ju inte vår katt! Grannkatten! Nu undrar jag om det är första gången, har katten kommit in i vårt hus förut? Den är ganska fet, matar vi nån annans katt?
Den som stod på henne var en helt okänd katt som hennes katter uppenbarligen blivit vän med för de var helt obekymrade.
Så känner jag ofta när jag öppnar dörren för att ropa in barnen till middag och de är betydligt fler än mina 3. 😅Jiji skrev:En kompis vaknade en gång för länge sedan av att katten stod på hennes mage. Det var bara det att när hon tände lampan insåg hon att det var tre katter i rummet och hon hade bara två.
Den som stod på henne var en helt okänd katt som hennes katter uppenbarligen blivit vän med för de var helt obekymrade.
Om ni matar den lite till så kommer den smart inte in genom kattluckan. Problem solved.DennisCA skrev:I natt väcktes jag av en katt som hade svårt att öppna kattluckan, ibland fastnar myggnätet i den. Då jag kom upp och skulle hjälpa till får katten panik och trycker sig ut jättesnabbt trots myggnätet. Kollar lite noggrannare och det är ju inte vår katt! Grannkatten! Nu undrar jag om det är första gången, har katten kommit in i vårt hus förut? Den är ganska fet, matar vi nån annans katt?
DennisCA skrev:I natt väcktes jag av en katt som hade svårt att öppna kattluckan, ibland fastnar myggnätet i den. Då jag kom upp och skulle hjälpa till får katten panik och trycker sig ut jättesnabbt trots myggnätet. Kollar lite noggrannare och det är ju inte vår katt! Grannkatten! Nu undrar jag om det är första gången, har katten kommit in i vårt hus förut? Den är ganska fet, matar vi nån annans katt?
Har/Har haft samma problem med grannes katt. Så till den grad att den katten t om brutit sönder en lucka för oss. Nu har vi skaffat en med chiplås och skapligt rejäla lås"klaffar". Hör hur han bonkar och försöker bryta sig in om nätterna ibland, så får väl se hur länge denna lucka kommer hålla....
Jag var f.ö. skeptisk till hur pass bra en chip-lucka skulle fungera i praktiken, men det fungerar över förväntan. Dock, iaf den jag har, låter den ju en del när den låser upp, vilket kan ta ett tag för katterna att vänja sig vid.