Hej, fick i uppgift av vår murare att det skulle ta ca 2 veckor att:

mura en murstock/skorsten med tegel och murbruk, som ska vara totalt 7 meter meter.
Sedan ska 3 kaminer anslutas till den.
5 meter av 7 meter (den biten som är på vinden) kan utgöras av färdiga fyr-pipga Isokern moduler, (mantlar och foder rör) men resten ska muras med tegel.
Ovan för tak är modeulskorstenen klädd med "riktigt" tegel. 3 meter av modulerna ska vara putsade (de längre ner).

Sedan fick vi en faktura på 6 veckors jobb i mailen.... Alltå tre gånger så mycket som de uppgett muntligt,

Kan detta stämma?

tack på förhand, Anna
 
Enligt Konsumenttjänstlagen §36 får ett ungefärligt pris överskridas med högst 15%. (Nu var det iof en uppgift på antalet veckor, men det tycker jag kan anses likvärdigt med en prisuppgift.)

Muraren har inte meddelat er någon gång under arbetets gång att det dragit ut på tiden?
 
Om det tagit längre tid men är samma pris ni kommit överens om är det kanske ok. Om ni inte har med en förseningsvitesklausul i kontraktet. Har ni löpande med upskattat pris så får det inte diffa mer än 15%.

Om jag uppfattar dig rätt finns inget avtal utan bara muntligt. Det gör saken värre om det inte finns någon e-post eller liknande. ord mot ord alltså. Vad trodde ni att ni skulle batala och vad är fakturan på?
 
Thomas Lundquist
Märkte ni inte att dom jobbade längre än dom ca två veckorna?

Fanns det ingen kontakt alls mellan er under arbetets gång?

Har även material dragit iväg kostnadsmässigt?

Var det tänkt att en gubbe med hantlangare skulle utföra arbetet i två veckor? Eller var dom ännu fler?


Jag tycker att ni tar kontakt med företaget och för en dialog med dom vad som har hänt tidmässigt.
Samla på er så mycket information som möjligt och lägg ut det så är det lättare att svara på er fråga.
 
Hej - tack för alla svar.

Vi försökte få en skriftlig offert under ett års tid, och blev lovade en några gånger. Men vi fick i slutändan endast en muntlig offert.

Murarna sökte oss inte en enda gång gällande att arbetet drog ut på tiden. Dock ringde de och sa att arbetet skulle gå snabbare än planerat om de kunde använda moduler för en del av skorstenen istället, även om materialkostnaden då skulle bli lite högre.

Så vad jag egentligen skulle vilja veta - och jag har ytterst bristfällig kunskap om hur lång tid olika murjobb tar att utföra - är om vad som kan tänkas vara en skälig tid för att utföra ovan beskrivet arbete?

Totalt landade fakturan på 89 000 kr för arbete samt material (efter ROT är draget).

Så alltså - vad kan tänkas vara en skälig tid för att utföra ovan beskrivet arbete?

Tack tack. Anna
 
Thomas Lundquist
Vad är materialkostnad och vad är arbetskostnad?
Hur mycket ställningsarbete behövdes?
 
Hej,

Inget ställningsarbete behövdes.

Materialkostnaden var ungefär 30 000 kr av den totala fakturan.

Anna
 
Vilket med enkel matematik ger följande...

89000 - 30000 material = 59000 x 2 i arbete = 118000:- för arbetet och 30000:- för materialet = 148000:-

118000:- för arbetet kan man då dela med en ungefärlig timtaxa för en hantverkare på 500:- vilket i så fall ger 236 arbetstimmar vilket jag tycker låter väääldigt långsökt för att mura upp en skorsten... ;)

Men visst... jag är inte murare ;)
 
236 arbetstimmar delat på 8 tim/dygn = 30 dygn men 2 gubbar var på plats = 15 dygn = 2 veckor.
 
236/40 =5,9 veckor
6veckor/3 gubbar = 2 kalenderveckor

Har ni diskuterat arbetstid eller kalendertid?
 
Jag tror jag håller med Paul.

Frågade precis min far om han minns hur lång tid det tog att mura denna skorsstenen.
Han var inte helt säker med trodde det var två kvällar för två gubbar, men detta var ju i början på 70:talet, så nu kanske man måste sitta och vakta när murbruket torkar... :S
Nu var ju detta ett nybygge, förstod inte riktigt om ts också var nybygge, annars kanske det blir besvärligare och tar längre tid...
 
Coolman skrev:
236 arbetstimmar delat på 8 tim/dygn = 30 dygn men 2 gubbar var på plats = 15 dygn = 2 veckor.
Får jag förvisso till tre veckor... ;)

Magnus_Andersson skrev:
236/40 =5,9 veckor
6veckor/3 gubbar = 2 kalenderveckor

Har ni diskuterat arbetstid eller kalendertid?
Jag så också att man med min ungefärliga uträkning landar på ganska exakt 240 arbetstimmar vilket motsvarar 6v arbete för en person och är man då 3 gubbar så kan man ju bara vara på plats i 2v för att uppnå dessa 240 arbetstimmar...
DOCK tycker jag totala mängden arbetstimmar låter vansinnigt mycket för detta jobb.

:x
 
Hej igen, ja det var 179 + 57 timmars arbetstid (murare+lärling).

Anna
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Vilket med enkel matematik ger följande...

89000 - 30000 material = 59000 x 2 i arbete = 118000:- för arbetet och 30000:- för materialet = 148000:-

118000:- för arbetet kan man då dela med en ungefärlig timtaxa för en hantverkare på 500:- vilket i så fall ger 236 arbetstimmar vilket jag tycker låter väääldigt långsökt för att mura upp en skorsten... ;)

Men visst... jag är inte murare ;)
Imponerande att du fick rätt på antal timmar! :)
 
Angående juridiken är väl frågan hur detaljerna såg ut för den muntliga offert ni fick.

Antal veckor att göra jobbet säger ingenting annat än när det kan tänkas bli klart. Det kan vara en person som jobbar 25% eller 5 gubbar som jobbar heltid.

Mer detaljer kring den muntliga offerten annars går det inte att avgöra om ni blivit blåsta eller ej.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.