119 312 läst · 254 svar
119k läst
254 svar
Är detta en bomb?
Kanske ett luftfilter av något slag? Har ingen aning om vad det är men det var det första som dök upp i huvudet när jag såg bilden. Kanske finns en bunker om du gräver lite till?
Ser även ut som en uppochnedvänd kastrull.
Ser även ut som en uppochnedvänd kastrull.
Haha, visst ser det ut som en kastrull. Och den sitter utav bara fan, jag försökte bända loss den. Kanske skulle gräva lite till och se vad som finns därunder.Keiller skrev:
Det där gröna som syns inunder "kastrullen" kanske är ett ventilationsrör ner till bunkern? Eller så är det en kokvagnSmisksågen skrev:
Man kan ju tro, med tanke på fynden, att du har flyttat in på någon gammal militär soptipp
Givet allt annat du hittat är min första tanke att det skulle kunna vara en gammal sjunkbomb.Smisksågen skrev:
Men det vore ju nästan för knäppt...
Här i Finland är det normalt att hitta såna där saker.
Helt normalt innehåll i normala uthus och ingenting att jaga upp sig över men se till att grejorna blir omhändatagna och desarmerade eller sprängda på säker plats innan det händer en olycka.
Annars slutar det riktigt illa!
Jag minns att klasskamraterna kom till skolan och såg litet omtumlade ut en dag i lågstadiet och sedan fick vi höra att föräldrarna deras hade snokat reda på att de lekte med skarpladdade handgranater. Vi var ute på rast och hörde smällen då militären sprängde handgranaterna i ett dike.
En bekants bekant hade en 200 liters tunna full med trotyl under sommarstugan.
En släkting har en halvfull låda patroner till Pystykorva på en uthusvind. Resten av innehållet lekta han med och tappade bort när han var barn.
Vi fick in ett helt paket Vetterli kantantända gevärspatroner till hembygdsmuseet men donatorn hade varit hygglig och tagit loss kulorna och tömt ut krutet innan han kom med dem. De hade legat i hans uthus skarpladdade tills dess.
Mitt råd är RÖR INGENTING och se till att få ut journalister från lokaltidningen. Såhär får det inte gå till. Det är direkt livsfarliga grejor det handlar om. Jag tycker polisen borde polisanmälas för allmänfarlig verksamhet när de inte tar hand om grejorna.
Helt normalt innehåll i normala uthus och ingenting att jaga upp sig över men se till att grejorna blir omhändatagna och desarmerade eller sprängda på säker plats innan det händer en olycka.
Annars slutar det riktigt illa!
Jag minns att klasskamraterna kom till skolan och såg litet omtumlade ut en dag i lågstadiet och sedan fick vi höra att föräldrarna deras hade snokat reda på att de lekte med skarpladdade handgranater. Vi var ute på rast och hörde smällen då militären sprängde handgranaterna i ett dike.
En bekants bekant hade en 200 liters tunna full med trotyl under sommarstugan.
En släkting har en halvfull låda patroner till Pystykorva på en uthusvind. Resten av innehållet lekta han med och tappade bort när han var barn.
Vi fick in ett helt paket Vetterli kantantända gevärspatroner till hembygdsmuseet men donatorn hade varit hygglig och tagit loss kulorna och tömt ut krutet innan han kom med dem. De hade legat i hans uthus skarpladdade tills dess.
Mitt råd är RÖR INGENTING och se till att få ut journalister från lokaltidningen. Såhär får det inte gå till. Det är direkt livsfarliga grejor det handlar om. Jag tycker polisen borde polisanmälas för allmänfarlig verksamhet när de inte tar hand om grejorna.