En VVS-firma kom till min lägenhet på uppdrag av HSB för översyn av ventilationen. Ett ventilationsdon i form av en tallriksmodell satt i mitt kök. Enligt firman får man inte ha en sådan i lägenhet. De satte därför in en annan ventil, godkänd enligt dem. Arbetet tycker jag är undermåligt utfört. De, och HSB, säger att jag ansvarar för det arbete som gjordes när köket sattes in för fyra år sedan och att det då inte sattes in rätt ventil. Därmed ska jag då stå för att åtgärda ytskiktet.
Det hade väl varit en sak om det var i en vanlig vägg som arbetet ufördes, men nu är det mitt kök som påverkas. Tydligen skulle ett alternativ ha varit att jag kunde ha bytt fläkten ovanför spishällen har jag fått höra i efterhand, men något sådant alternativ fick jag aldrig av VVS-firman.
Kan en hantverkare utföra ett sådant arbete och sedan friskriva sig från den åverkan den gjort?
Bilder före och efter infogas.
Det hade väl varit en sak om det var i en vanlig vägg som arbetet ufördes, men nu är det mitt kök som påverkas. Tydligen skulle ett alternativ ha varit att jag kunde ha bytt fläkten ovanför spishällen har jag fått höra i efterhand, men något sådant alternativ fick jag aldrig av VVS-firman.
Kan en hantverkare utföra ett sådant arbete och sedan friskriva sig från den åverkan den gjort?
Är det den andra bilden som är ”efter”? Ser väl ganska prydligt ut i så fall. Återstår bara att snygga till lite runtomkring.L Lodit skrev:En VVS-firma kom till min lägenhet på uppdrag av HSB för översyn av ventilationen. Ett ventilationsdon i form av en tallriksmodell satt i mitt kök. Enligt firman får man inte ha en sådan i lägenhet. De satte därför in en annan ventil, godkänd enligt dem. Arbetet tycker jag är undermåligt utfört. De, och HSB, säger att jag ansvarar för det arbete som gjordes när köket sattes in för fyra år sedan och att det då inte sattes in rätt ventil. Därmed ska jag då stå för att åtgärda ytskiktet.
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 167 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 167 inlägg
Bodde du i huset för 4 år sedan? Har du köpt lägenheten?L Lodit skrev:En VVS-firma kom till min lägenhet på uppdrag av HSB för översyn av ventilationen. Ett ventilationsdon i form av en tallriksmodell satt i mitt kök. Enligt firman får man inte ha en sådan i lägenhet. De satte därför in en annan ventil, godkänd enligt dem. Arbetet tycker jag är undermåligt utfört. De, och HSB, säger att jag ansvarar för det arbete som gjordes när köket sattes in för fyra år sedan och att det då inte sattes in rätt ventil. Därmed ska jag då stå för att åtgärda ytskiktet.
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 167 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 167 inlägg
Har hantverkaren gjort en fel installation så är det denne du ska gå på. Denne skulle också fått chansen att rätta till sitt misstag. Det är ju försent nu. Möjligt att hantverkaren kan som goodwill kan fixa till det och även ta lärdom att denne har gjort en felaktig installation.L Lodit skrev:
Jag har varit i kontakt med det företaget men de erbjuder inget stöd i det här, tyvärr.H HEM2121 skrev:
Så det verkar som att jag får svälja hur VVS-firman utförde arbetet i mitt kök och ta de merkostnader som det innebär att ta hit snickare och fixa material. Underligt att det kan vara på det sättet enligt min lekmannauppfattning.
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 167 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 167 inlägg
Ta kontakt med Hallo Konsument så får du råd hur du kan gå vidare. Hantverkaren har en skyldighet i 10 år. Du kan börja med att gå in och läsa på denna webbsidan.L Lodit skrev:Jag har varit i kontakt med det företaget men de erbjuder inget stöd i det här, tyvärr.
Så det verkar som att jag får svälja hur VVS-firman utförde arbetet i mitt kök och ta de merkostnader som det innebär att ta hit snickare och fixa material. Underligt att det kan vara på det sättet enligt min lekmannauppfattning.
https://www.hallakonsument.se/varor-och-tjanster-process/hantverkaren-har-gjort-fel/
Hej igen och tack för svar!
Jag ska följa din länk och fundera på om jag ska gå vidare med det. Fint att du försöker ge stöd. Jag hade just börjat planera för att flytta till hyreslägenhet för att slippa ta konsekvenserna av hantverkares arbete i fortsättningen.
Jag ska följa din länk och fundera på om jag ska gå vidare med det. Fint att du försöker ge stöd. Jag hade just börjat planera för att flytta till hyreslägenhet för att slippa ta konsekvenserna av hantverkares arbete i fortsättningen.
Bästa svaret
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 167 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 167 inlägg
Skriv hantverksdokument, skriv även in vite per vecka om inte arbetet blir klart i tid.L Lodit skrev:
Hantverksdokument hittar du på villaagarna.se och Konsumentverket.
Var inte rädd för att ta in hantverkare.
Fråga vänner, bekanta, arbetskollegor, släkt t.ex. om de känner någon lämplig hantverkare som de kan rekommendera.
Hemsidor kan vara fejkade med andras bilder. T.ex. så det är inget avgörande.
Ta in flera offerter.
När du tar in offerter. Kolla bolagen som du är intresserade av på allabolag.se
När startade de?
F-skatt?
Momsregistrerade?
Hur ser deras omsättning och vinst ut?
Ring även Skatteverket så får du dagsaktuell information om detta också, kolla även med Skatteverket om de har skatteskulder. Ring även Kronofogden och kolla att de inte har skulder,
och om ägarna gjort någon konkurs.
Mycket information sökande men det har man igen. Bättre att söka före än efteråt det sparar mycket frustration och kraft.
Lycka till!
Tack så jättemycket för din input! Det värmer 😊H HEM2121 skrev:Skriv hantverksdokument, skriv även in vite per vecka om inte arbetet blir klart i tid.
Hantverksdokument hittar du på villaagarna.se och Konsumentverket.
Var inte rädd för att ta in hantverkare.
Fråga vänner, bekanta, arbetskollegor, släkt t.ex. om de känner någon lämplig hantverkare som de kan rekommendera.
Hemsidor kan vara fejkade med andras bilder. T.ex. så det är inget avgörande.
Ta in flera offerter.
När du tar in offerter. Kolla bolagen som du är intresserade av på allabolag.se
När startade de?
F-skatt?
Momsregistrerade?
Hur ser deras omsättning och vinst ut?
Ring även Skatteverket så får du dagsaktuell information om detta också, kolla även med Skatteverket om de har skatteskulder. Ring även Kronofogden och kolla att de inte har skulder,
och om ägarna gjort någon konkurs.
Mycket information sökande men det har man igen. Bättre att söka före än efteråt det sparar mycket frustration och kraft.
Lycka till!
Klicka här för att svara