Hej,

Vi har ett 50-talshus med en tillbyggnad från tidigt 80-tal, som vi bott i i snart 4 år. Trähus, platta på mark. De senaste veckorna har vi lagt märke till en allt kraftigare lukt av mögel i tillbyggnaden. Mögellukten känns starkast nere vid golvet invid en yttervägg.

Två separata firmor har varit här och försökt hitta orsaken till lukten. De har inspekterat tak, väggar, golv, ventilation och gjort ordentliga fuktmätningar annat men inte kunnat hitta någon orsak. Ena firman trodde det var fuktvandring från plattan upp i regelverk och därmed mögelpåväxt under golvet, andra firman hittade ett par små hål i takplåten och menade att det möjligen finns mögel i luftspalten i taket. Det finns ingen vind och vi har inte rivit upp parketten så inget av detta är bekräftat, bara misstankar. Jag tog loss takplåten i fråga och såg inga tecken på fukt eller mögel i konstruktionen under. Har även kontrollerat dräneringen och även om den kanske ligger lite ytligt så verkar den leda bort vatten bra vid kraftigt regn.

Jag föreslog för båda firmorna att man kan ta loss några fasadbrädor och titta bakom, men det ville de inte, "man kommer inte se något där" tydligen. Jag struntade i deras råd och tog upp ett hål själv och kunde konstatera att både syllen och plankan som fasaden är spikad i nertill var rejält fuktiga. Jag kände ingen mögellukt här men fuktmätaren slog i taket och man både ser och känner att det är blött. Sågade även bort en bit av plankan för att se syllens nederkant. Se bilder:

Mina iakttagelser:
- Syllen verkar inte ligga på någon asfalt eller gummi utan direkt på betongen, med lite isolering indrevad under sig.
- Betongen är fuktig längst ut mot fasaden men verkar torrare längre in
- Fasadbrädorna och asfaboarden är också riktigt fuktiga i nederkant, trots att de inte har kontakt med betongen.
- Plastfilmen mellan isolering och gips går inte hela vägen ned under golvet, så om det finns mögel i konstruktionen kan lukten säkerligen leta sig in i huset.

Frågor:
- Verkar detta vara typisk fuktvandring från betongplattan?
- Om inte, varför är det så blött trots att det inte regnat på ett par dagar?
- Kan detta vara orsaken till mögellukten inomhus?
- Ser ni något uppenbart byggfel här?
- Hur kan det komma sig att lukten uppstår först nu?

Tacksam för all hjälp!
 
  • Röd träfasad med en borttagen panelbräda som visar fuktig isolering och träkonstruktion bakom, inklusive en del av syllen och asfaboarden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fuktig syll och planka i en väggkonstruktion efter att fasadbrädorna tagits bort, visar fuktproblem vid ytterväggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fuktiga trästommar och isolering synliga vid borttagen väggpanel på ett trähus, med fuktskador tydliga runt syllen och fasadbrädorna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Ingen källare och platta direkt på mark, då kan det sugas upp fukt/väta av plattan och fortsätta in i syllen. Med påföljd att den antar en så fuktighet att den vill/börja bli dålig. Beroende på om syllen är av tryckt virka så luktar det mer. Om du sätter en kniv i syllen/virket, är det mjukt eller stumt.
 
  • Gilla
Vemsomhelst2
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Ingen källare och platt direkt på mark, då kan det sugas upp fukt/väta av plattan och fortsätta in i syllen. Med påföljd att den antar en så fuktighet att den vill/börja bli dålig. Beroende på om syllen är av tryckt virka sp luktar det mer. Om du sätter en kniv en syllen/virket, är det mjukt eller stumt.
Syllen är mjukare i nederkant än i överkant, men inte så mjuk att jag enkelt får in kniven. Svårt att beskriva i text men den verkar inte alldeles rötskadad i alla fall.
 
Panelen ser ut att sitta tight mot asfaboarden, ingen luftspalt? Den där konstruktionen ser inte helt normal ut, vilket gör att fukt kan stängas inne :(
 
  • Gilla
Ulltand och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Panelen ser ut att sitta tight mot asfaboarden, ingen luftspalt? Den där konstruktionen ser inte helt normal ut, vilket gör att fukt kan stängas inne :(
Stämmer, ingen luftspalt mellan asfaboard och panel.
 
Det skulle mycket väl kunna vara det. Försök utesluta andra källor.
Det ser ut som du har matjord liggande mot grunden. Jorden håller fukten länge.
 
  • Gilla
Vemsomhelst2
  • Laddar…
S sblixten skrev:
Det skulle mycket väl kunna vara det. Försök utesluta andra källor.
Det ser ut som du har matjord liggande mot grunden. Jorden håller fukten länge.
Ja det är inte rätt typ av material mot grunden, borde antagligen vara någon slags grus istället. Ska tilläggas att betongen inte är direkt exponerad mot marken, utan det är en eternitskiva emellan, kanske lite svårt att se på bilderna.
 
V Vemsomhelst2 skrev:
Ja det är inte rätt typ av material mot grunden, borde antagligen vara någon slags grus istället. Ska tilläggas att betongen inte är direkt exponerad mot marken, utan det är en eternitskiva emellan, kanske lite svårt att se på bilderna.
Du måste hitta källan, det kan vara ett läckage från tak/vägg också.
 
  • Gilla
Vemsomhelst2
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Du måste hitta källan, det kan vara ett läckage från tak/vägg också.
Något tips på hur man hittar källan?
 
V Vemsomhelst2 skrev:
Något tips på hur man hittar källan?
Öppna alla takplåtar och inspektera. Hur ser det ut vid stuprör, kan vatten stänka upp där/vid marken?
 
  • Gilla
Vemsomhelst2
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Öppna alla takplåtar och inspektera. Hur ser det ut vid stuprör, kan vatten stänka upp där/vid marken?
Jag öppnade de plåtar som besiktningsfirman misstänkte. Kan öppna de andra också försås. Takavvattningen rinner på ett annat ställe ner i rör i marken, ingen risk för stänk där heller.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Det skulle kunna vara fukt från kondens på väggen från inomhusluften. Konstruktionen är ju inte luftad som sagts och då blir det extremt viktigt med fuktspärren på insidan och att det finns mekanisk ventilation.
 
  • Gilla
Vemsomhelst2
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Det skulle kunna vara fukt från kondens på väggen från inomhusluften. Konstruktionen är ju inte luftad som sagts och då blir det extremt viktigt med fuktspärren på insidan och att det finns mekanisk ventilation.
Har du något tips hur jag tar reda på om fukten kommer från plattan eller från kondens? Jag misstänker att det är lite olika åtgärd.
 
V Vemsomhelst2 skrev:
Har du något tips hur jag tar reda på om fukten kommer från plattan eller från kondens? Jag misstänker att det är lite olika åtgärd.
Om det det är så och spärren generell är otillräcklig så kan du ha samma problem i flera väggar.
 
  • Gilla
Vemsomhelst2
  • Laddar…
V Vemsomhelst2 skrev:
Jag öppnade de plåtar som besiktningsfirman misstänkte. Kan öppna de andra också försås. Takavvattningen rinner på ett annat ställe ner i rör i marken, ingen risk för stänk där heller.
Vad finns det för ventilation i denna del?
 
  • Gilla
Vemsomhelst2
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.