Elektrikern och jag har skrapat våra huvuden här... Jag är själv elektriker men inte praktiserande längre och tog in lite hjälp med centralerna...
Vi har bytt ut ett gammalt proppskåp anno 1977 mot två nya centraler. I den första centralen kommer fas och nolla in (fyrledar-system in i kåken med huvudbrytare och huvudsäkringar ute på väggen).

Jag har alltså två centraler där jag tar in faser och nollan till Central 1 (C1) och där sitter huvudsäkringar samt en huvudbrytare för faserna.
Från huvudbrytaren (L1, L2 & L3) går matning till JFB i C1 och så vidare matning till Central 2 (C2).

Inkommande noll kabel går till PE-skenan i C1. Därifrån går det en ledare till JFB samt en till PE-skenan i C2.
JFB N-utgång är kopplad till Noll-skenan i C1 medan PE-skenan och N-skenan är byglad i C2.

Jag vill alltså ha allt i C1 bakom JFB och inget i C2 bakom JFB.
JFB_Elcentral.PNG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu när allt är inkopplat så löser JFB ut direkt när något kopplas in i C2. I C2 ligger gammalt mög, dels matning till garaget (som ska få ny undercentral), matning till friggebod (egen undercentral) och hydroforpump, frånluftsfläkt, Nivell fläkt.

Problemet är alltså att så fort något i C2 slås till så löser JFB ut. Samtliga N/PE ledare sitter kopplade i båda centralerna.
Jag har meggat det jag kan och ser att frånluftsfläkt samt garaget har ganska rejäla jordfel.

Men varför löser JFB ut även om jag slår till t.ex. Nivellfläkten som jag vet att inte har jordfel...

Varken elektrikern eller jag fattar riktigt vad som pågår och vi har kollat kopplingarna femton gånger var...

Är det JFB som är über känslig (=trasig) och känner av någon nollpotential skillnad när man slår till något i C2 eller är det något som leder "runt" nollan/PE på något sätt...?

Mvh,
Anders
 
  • JFB_Elcentral.PNG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder