Elektrikern och jag har skrapat våra huvuden här... Jag är själv elektriker men inte praktiserande längre och tog in lite hjälp med centralerna...
Vi har bytt ut ett gammalt proppskåp anno 1977 mot två nya centraler. I den första centralen kommer fas och nolla in (fyrledar-system in i kåken med huvudbrytare och huvudsäkringar ute på väggen).

Jag har alltså två centraler där jag tar in faser och nollan till Central 1 (C1) och där sitter huvudsäkringar samt en huvudbrytare för faserna.
Från huvudbrytaren (L1, L2 & L3) går matning till JFB i C1 och så vidare matning till Central 2 (C2).

Inkommande noll kabel går till PE-skenan i C1. Därifrån går det en ledare till JFB samt en till PE-skenan i C2.
JFB N-utgång är kopplad till Noll-skenan i C1 medan PE-skenan och N-skenan är byglad i C2.

Jag vill alltså ha allt i C1 bakom JFB och inget i C2 bakom JFB.
JFB_Elcentral.PNG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu när allt är inkopplat så löser JFB ut direkt när något kopplas in i C2. I C2 ligger gammalt mög, dels matning till garaget (som ska få ny undercentral), matning till friggebod (egen undercentral) och hydroforpump, frånluftsfläkt, Nivell fläkt.

Problemet är alltså att så fort något i C2 slås till så löser JFB ut. Samtliga N/PE ledare sitter kopplade i båda centralerna.
Jag har meggat det jag kan och ser att frånluftsfläkt samt garaget har ganska rejäla jordfel.

Men varför löser JFB ut även om jag slår till t.ex. Nivellfläkten som jag vet att inte har jordfel...

Varken elektrikern eller jag fattar riktigt vad som pågår och vi har kollat kopplingarna femton gånger var...

Är det JFB som är über känslig (=trasig) och känner av någon nollpotential skillnad när man slår till något i C2 eller är det något som leder "runt" nollan/PE på något sätt...?

Mvh,
Anders
 
  • JFB_Elcentral.PNG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Borde inte anslutningarna till N respektive PE-skena byta plats på JFBn?
 
Nu är ju bilden bara schematisk... ritad för att inte trådarna ska korsa varandra... :)

Hur som helst, problemet löst! :)

Det visade sig att elektrikerna hade rätt när han sa "va, f-n, har du köpt Malmergs grejer? Det är ju sånt skit..."...
Och mycket riktigt efter att ha bytt ut JFB mot en av bättre märke fungerar det som det ska.

Det är så skönt att äntligen få in allt bakom JFB som ska vara där. Enligt IVT pappren jag fick så gäller inte garanti (eller delar av den) om inte värmepumpen ligger bakom en JFB. Så nu är även den "skyddad"... :)

Det har varit en sån kamp att få bort alla gamla jordfel i detta hus och jag skulle verkligen vilja träffa elektrikern som ställt till med allt...

Här kommer några godbitar...
jfb_dosanedgrävd.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
jfb_trådskada.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
jfb_väremkabel.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nedgrävd vanlig IP44 dosa med skrvad kabel i... Skador i ledare på flera ställen... Klämhylsor och vulktejp på nedgrävd värmekabel...

Suck... men nu är allt omdraget och inga jordfel finns kvar (ja, förutom garaget då)...

Mvh,
Anders
 
  • Gilla
krr och 1 till
  • Laddar…
Skönt att det löste sig... :)
 
Fortfarande svårt att förstå på vilket sätt en JFB kan vara trasig för att lösa i detta fall.
Är du säker på att det inte finns en överledning mellan N-PE i C1?
 
Bo.Siltberg skrev:
Fortfarande svårt att förstå på vilket sätt en JFB kan vara trasig för att lösa i detta fall.
Rent teoretiskt kan väl en trasig JFB lösa ut lite hur som helst men om den nu konsekvent betedde sig som "när allt är inkopplat så löser JFB ut direkt när något kopplas in i C2.", så måste den ju på något sätt detekterat någon "påverkan/förändring" från C2. Frågan är bara hur/vad...

Så nej, jag fattar inte heller.
 
anders07 skrev tidigare.

"Det har varit en sån kamp att få bort alla gamla jordfel i detta hus och jag skulle verkligen vilja träffa elektrikern som ställt till med allt..."

193 inlägg har anders07 utan att märka alla"glada amatörer" som frågar om råd hur koppla in o.s.v. jag är inte lika säker på att det är en elektriker som har utfört de arbetet som visas på bilderna (ovan), men kan ha fel.:cool:
 
Från en icke-elektriker med en annan elektricitetsutbildning...

Om du i C2 kopplar in en apparat så går det ju ström i nollan/skyddsjorden. Denna nolla/skyddsjord är ju sedan uppdelat i C1, Men, JFB detekterar skillnaden mellan nolla och jord i C1. Tar du ström från C2 OCH något är i gång i C1 så blir det en skillnad=JFB löser ut. Dvs hur du än gör så kommer JFB:n att lösa ut om du fortfarande har denna ihopkoppling av nolla och skydd i C2. Enklast är väl att riva ut även C2.

Eller tänker jag fel?
 
  • Gilla
Connygus
  • Laddar…
Bo.Siltberg skrev:
Fortfarande svårt att förstå på vilket sätt en JFB kan vara trasig för att lösa i detta fall.
Är du säker på att det inte finns en överledning mellan N-PE i C1?
En möjlighet är kanske att den första JFBn var överkänslig och att felströmmen ligger på gränsen. I så fall kan man räkna med att felet återkommer när/om felströmmen ökar lite.
 
Fjelie 17 skrev:
Från en icke-elektriker med en annan elektricitetsutbildning...

Om du i C2 kopplar in en apparat så går det ju ström i nollan/skyddsjorden. Denna nolla/skyddsjord är ju sedan uppdelat i C1, Men, JFB detekterar skillnaden mellan nolla och jord i C1. Tar du ström från C2 OCH något är i gång i C1 så blir det en skillnad=JFB löser ut. Dvs hur du än gör så kommer JFB:n att lösa ut om du fortfarande har denna ihopkoppling av nolla och skydd i C2. Enklast är väl att riva ut även C2.

Eller tänker jag fel?
Det som händer i C2 påverkar inte vad som händer efter JFB, såvida det inte finns överledning mellan PE och N efter JFB. I så fall kan en del av strömmen smita över från C2s PEN via C1s PE till N på den "säkra" sidan av JFB och orsaka en felström i N genom JFB.
 
Strömmen går lättaste vägen till jord, varför ta omvägen i genom JFB via nollan i C1, det kräver att nollan C1 har kontakt med jord i C1 gruppledningar, villket i sin tur gör att JFB löser ut när C1 blir spänningssatt.
 
LGG-01 skrev:
Strömmen går lättaste vägen till jord,
Nej, strömmen delar upp sig i förhållande till hur stort motståndet är i respektive ledare. Det är inte så att all ström går i den ledare som har lägst motstånd.
 
Vid paralell kopplade resistanser 1/R1+1/R2 Ja men i detta fall Nej.
Fast å andra sidan kunde vi inte stava till "massa" och "kvarkar" på den tiden, det var något som kom senare.
 
Redigerat:
anders07 skrev:
Hur som helst, problemet löst! :)

Det visade sig att elektrikerna hade rätt när han sa "va, f-n, har du köpt Malmergs grejer? Det är ju sånt skit..."...
Och mycket riktigt efter att ha bytt ut JFB mot en av bättre märke fungerar det som det ska.
Jag tvivlar faktiskt på att problemet är löst. Troligen är det så att Malmbergs JFBn var lite känsligare än ersättaren och att läckströmmarna finns kvar.
 
mycke_nu skrev:
Jag tvivlar faktiskt på att problemet är löst. Troligen är det så att Malmbergs JFBn var lite känsligare än ersättaren och att läckströmmarna finns kvar.
Hade själv en JFB från Malmbergs i min el-sentral samt så har jag installerat ett oräknat antal JFB (MB) utan att någon krånglat. Kollade ev. strömmar i PEN ledare innan installation.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.