Badrummet som gud glömde....
Vi ska inte renovera det än, men det står näst på tur. Igår gick blandaren sönder och vi fick stänga av vattnet för hela huset. Inte så hållbart. Hur svårt blir det att fixa själv ikväll? Gammalt, trångt, bökigt...? Närbild av en gammal sliten kran i ett badrum som behöver renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Söndergången badrumsblandare med rost och läckage bakom handfatet, behöver reparation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det kan räcka och byta insatsen inuti. Till de vanligaste modellerna finns såna, även om dom har ett par år på nacken.
Är vattnet redan avstängt är det inga större bekymmer att öppna blandaren och plocka ur insatsen.
Kolla på Rinkaby rör, dom har det mesta.

Går det att öppna uppifrån? Jag har inte gjort detta innan. Behöver jag lossa underifrån först och sedan byta någon del? Hur vet jag vad? (Inte så lätt för någon annan här att veta kanske....)

Om du måste byta blandaren så lossa rören från kopplingarna och lyft bort handfatet, det kommer bli lättare att få loss blandaren då.

Vad har gått sönder?
Enklast är nog att byta defekt ventildel i blandaren. Att ta bort den kräver mer arbete och handlag med rör etc.

Försök avgöra fabrikat på blandare och kolla sedan tillverkarens sidor över reservdelar.

Svårt att veta vad som är trasigt från beskrivningen, men byta insatsen borde du kunna göra utan att ta bort blandaren, ungefär så här. Det knepiga är att få tag i rätt reservdelar om du inte vet vad det är för blandare, en chansning är att ta ut insatsen och åka till närmsta bygg/vvs-affär. Jag tycker Hornbach är rätt välsorterade, men en riktig vvs-firma har såklart mer. Och sen hoppas att det löser problemet.

Ett annat alternativ är ju att byta hela blandaren. Eftersom ni behövde stänga av vattnet till hela huset är det i vilket fall lämpligt att montera ballofixer. När det är gjort kan ni köpa blandare när ni vill, kanske lika bra vänta till renoveringen om det inte är allt för långt bort.

Tack för svaren. Vi lyckades få hit en rörmokare redan idag. Slapp böka med det.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.