50 183 läst · 348 svar
50k läst
348 svar
Älvsbyhus - Kalla Fakta
http://www.nsd.se/nyheter/artikel.aspx?ArticleId=5160859
Gissar för övrigt att söndagens program kommer att handla om de finska kunderna...
Gissar för övrigt att söndagens program kommer att handla om de finska kunderna...
Tja...än så länge har det ju inte kommit fram så mycket nytt. Men det är fortfarande skrattretande att VD kan sitta och försvara att en kund tvingas bygga om taket själv för att det läcker in, och att ÄH varken innan eller efter ombyggnationen ska ta något ansvar.
Inte fullt lika skrattretande är det att de tänker sälja mögelhuset på Orust till "Någon som inte är överkänslig".
Att de som tidigare deltagit i Kalla fakta nu helt plötsligt vägrar prata med programmet luktar verkligen illa, men det går ju inte att bevisa något.
Inte fullt lika skrattretande är det att de tänker sälja mögelhuset på Orust till "Någon som inte är överkänslig".
Att de som tidigare deltagit i Kalla fakta nu helt plötsligt vägrar prata med programmet luktar verkligen illa, men det går ju inte att bevisa något.
Magnuse74, du kämpar verkligen med näbbar och klor för Älvsbyhus...
Jag tyckte nog att detta program hanterades bättre av VD. Jag misstänker att de tycker det är svårt att åtgärda ett fel som redan är fixat och att inte betala reparationen när de inte varit med och valt reparationssätt/firma kan jag också förstå.
Såvitt jag begriper är huset på Orust åtgärdat och ingen fukt kvarstår. Vad är då problemet med att sälja det till någon som inte är överkänslig/allergisk?
De som inte ville prata med Kalla Fakta kanske är nöjda numera och därför inte vill vara med i skandalpressen. Är de med igen så håller de värdet på sina hus nere vilket inte är så smart.
Såvitt jag begriper är huset på Orust åtgärdat och ingen fukt kvarstår. Vad är då problemet med att sälja det till någon som inte är överkänslig/allergisk?
De som inte ville prata med Kalla Fakta kanske är nöjda numera och därför inte vill vara med i skandalpressen. Är de med igen så håller de värdet på sina hus nere vilket inte är så smart.
Att de inte pratar med pressen kan också tolkas som så att man blivit erbjuden någon form av ersättning för att åtgärda de både dyra och långdragna problem som man haft, mot att man avsäger sig rätten att driva ärendet vidare samt tala med media. Har inte vidare svårt att förstå om man accepterar en sådan deal bara man får sitt hus och största affär fixad tillslut. Man är sig själv närmast.L. Mäkinen skrev:Jag tyckte nog att detta program hanterades bättre av VD. Jag misstänker att de tycker det är svårt att åtgärda ett fel som redan är fixat och att inte betala reparationen när de inte varit med och valt reparationssätt/firma kan jag också förstå.
Var det Borlängehuset som tvingades bygga om taket själv?jhenrikj skrev:Tja...än så länge har det ju inte kommit fram så mycket nytt. Men det är fortfarande skrattretande att VD kan sitta och försvara att en kund tvingas bygga om taket själv för att det läcker in, och att ÄH varken innan eller efter ombyggnationen ska ta något ansvar.
Har sett att det pågår arbete på taket på det huset som var med i förra Älvsbyhusprogrammet.
Tyckte dagens program i kalla fakta var mycket värre än höstens program. Nu visade sig att företaget har liknande problem i både Danmark och Finland. De danska och finska kunderna får samma bemötande av företaget som dess svenska kunder.
Tycker det är skrämmande och helt oförståeligt att folk fortsätter köpa hus från detta företag.
Tycker det är skrämmande och helt oförståeligt att folk fortsätter köpa hus från detta företag.
Medlem
· kalmar
· 10 inlägg
Jo du.. Har också undrat vadan denna entusiasm kommer ifrån. Nu har jag ägnat en stund åt research och förstår bättre.jeppeknaster skrev:
Magnuse74
Kom in i tråden igen och förklara på vilket sätt du saknar intresse av att Älvsbyhus inte svartmålas? Låt bli så förklarar jag istället för de intresserade här..
Nej, i Borlänge ändrade sig ÄH efter förra programmet och gick med på att laga taket. Det var det i Östergötland som stod på en åker där VD uttalade sig med att bygger man hus på en åker får man räkna med att det regnar in, och där de sedan i de brevet de skickade ut dolde fakta och bara hänvisade till den mindre läckan vid kaminen de inte installerat.FredrikR skrev:
Problemet är att vi har yttrandefrihet i det här landet. Om ÄH kräver att folk håller tyst för att få saker lagade så är det ett brott mot svensk grundlag. (Yttrandefrihetsgrundlagen, 1kap §3 1kap.)eran skrev:Att de inte pratar med pressen kan också tolkas som så att man blivit erbjuden någon form av ersättning för att åtgärda de både dyra och långdragna problem som man haft, mot att man avsäger sig rätten att driva ärendet vidare samt tala med media. Har inte vidare svårt att förstå om man accepterar en sådan deal bara man får sitt hus och största affär fixad tillslut. Man är sig själv närmast.
Sen att ÄH vägrar rätta sig efter byggnormer i de lände de agerar är ju rent komiskt. Det är ju bara ett bevis för hur korkade de måste vara i ledningen för detta företag och att deras främsta mål bara är att tjäna pengar. Agerar man i ett land så följer man lagstiftningen i det landet hur fel man än anser att den är, så enkelt är det bara. Finns inga argument för att låta bli.
Jag jobbar själv i betongbranschen och vi har gjort en hel del byggen i Danmark och svurit över de danska byggnormerna som även vi tycker är överdriva, men det betyder inte att vi har struntat i dem.
Jag jobbar själv i betongbranschen och vi har gjort en hel del byggen i Danmark och svurit över de danska byggnormerna som även vi tycker är överdriva, men det betyder inte att vi har struntat i dem.
Det må så vara... Vad får då dessa kunder att numera helt hålla tyst?jhenrikj skrev:
Inte helt otroligt att man kompenseras mot tystnad, oavsett vad som står i Svensk Lag.
puderludret skrev:
Ja förmodligen har du väl läst igenom min blogg. Vad har du kommit fram till för intressant då? Att jag är född och uppvuxen i Älvsbyn och att mina föräldrar bor kvar är ingen hemlighet och det har jag varit öppen med i ett flertal trådar här på forumet...
/ Magnus
Redigerat: